Re: LAGOM P64 van Option-O

11
Ik gebruik de unimodal SSP burrs en die heb ik gekozen om echt richting de lichter gebrande koffies te kunnen gaan, en dat kan ik ook. Sterker nog: ik zit nu filter geroosterde koffies voor espresso te gebruiken! Het wordt niet zuur, maar er is een zuurtje aanwezig
Dit komt aardig overeen met mijn ervaring met mijn uitgelijnde Giota + SSP MP burrs. Voor light roast erg goed. En inderdaad opvallend hoe goed espresso met filtermaling lukt. Dat is met de Niche geen succes. Voor filter vond ik de unimodale SSP burrs overigens niet echt beter dan mijn Comandante en Vario + steel burrs. Voor medium roast kon ik geen significant verschil meer proeven tussen de twee.

Aangezien ik doorgaans medium roast drink heb ik de Niche gehouden. Vooral ook omdat die erg fijn is qua handing, makkelijk af te stellen is en zo stabiel is. En ik vind bij espresso body en het visceuze mondgevoel belangrijk. Juist als contrast met een cleane brew.

Heb jij de unimodale multi purpose burrs of nog de oude brew burrs?

En net als Bobbee ben ik ook wel benieuwd naar de Niche mods. Afgezien van de flow disk kan ik me geen upgrades voorstellen. Behalve cosmetische dan.

Los daarvan, ik vind de Lagom een erg fraaie maler. Goed gebouwd en heel fluisterstil!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
bobbee schreef:De Niche modden? Wat vond jij nodig om te modden?
De flow disk (die er al op gemonteerd zat) beschouw ik als een halve mod - ik had hem er op gezet als ie er al niet mee kwam :-). Voor de workflow (en distributie) vond ik de Decent's portafilterhouder erg fijn (de hoge) en de Decent's funnel essentieel. De basket die erbij geleverd is, en waarmee je handig de grounds kan opvangen en precies in een 58mm portafilter kan droppen is fijn in gebruik maar werkte niet voor mijn workflow. Om het geluid van het malen te verminderen heb ik 'm op een geluidabsorberend stuk rubber gezet wat heel fijn was - misschien geen mod voor koffie maar wel voor gebruikscomfort.

(zo'n portafilterhouder zit al in de P64 ingebouwd, een funnel is meegeleverd en hij is zo stil dat een dempende plaat niet nodig is)
bvds schreef: Heb jij de unimodale multi purpose burrs of nog de oude brew burrs?
Ik ben voor de 'SSP Unimodal Espresso' gegaan, aka 'unimodal burs v2', dus de eerste optie die je noemt.

Voor anderen die dit (net als ik) verwarrend vinden, Option O heeft een overzicht gemaakt om een weg te vinden tussen de opties in burr sets. Die keuzehulp van Option O heeft me enorm geholpen bij het bestellen - wie weet ook handig voor iemand anders, dus zie hieronder. Het is niet alleen voor deze maler maar ook in algemene zin handig in het kiezen tussen burr sets!
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

13
iloveoxytocin schreef:
bobbee schreef:De Niche modden? Wat vond jij nodig om te modden?
De flow disk (die er al op gemonteerd zat) beschouw ik als een halve mod - ik had hem er op gezet als ie er al niet mee kwam :-). Voor de workflow (en distributie) vond ik de Decent's portafilterhouder erg fijn (de hoge) en de Decent's funnel essentieel. De basket die erbij geleverd is, en waarmee je handig de grounds kan opvangen en precies in een 58mm portafilter kan droppen is fijn in gebruik maar werkte niet voor mijn workflow. Om het geluid van het malen te verminderen heb ik 'm op een geluidabsorberend stuk rubber gezet wat heel fijn was - misschien geen mod voor koffie maar wel voor gebruikscomfort.

(zo'n portafilterhouder zit al in de P64 ingebouwd, een funnel is meegeleverd en hij is zo stil dat een dempende plaat niet nodig is)
Nou sorry, maar dat is geen modden wat je met de niche hebt gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Vond het al vreemd. En de Niche is al behoorlijk stil. Vergelijk maar met de mazzer. Maar zo wel duidelijk dat je misschien een beetje de aanschaf van de Lagom tegenover jezelf moet verantwoorden.
Afbeelding
Afbeelding
Wat ik ook compleet begrijp natuurlijk.

Anyway, veel plezier met de Lagom!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
Het ligt er denk ik aan welke definitie van 'modden' wordt gehanteerd..!

De geluidsplaat zal inderdaad geen beter maalsel geven :-)

Sinds James Hoffman het heeft genoemd is gebruiksgemak en plezier in gebruik een belangrijker aspect van een maler/machine voor mij geworden. Voorheen was ik in de jacht op het beste kopje koffie/beste maalsel, en vond ik het aantal stappen en gebruiksgemak niet zo belangrijk. Ik denk dat ik dat heb bijgesteld naar zoveel mogelijk plezier halen uit een kopje koffie maken. Voordat ik de niche kon gebruiken dat ik er echt plezier van had, waren de portafilterhouderhouder en funnel nodig, en zie ik ze daarom als mods.

M'n mazzer maakte inderdaad nog meer geluid dan een Niche! Zo'n trillingsplaat hielp daarbij ook al veel.
Brewtus IV-R met reguliere E61 groep, Pressure Profiling Kit en Smart Espresso Profiler | Lagom P-64 | V60 | Moccamaster | Comandante C40

15
In principe is het best overzichtelijk. De SSP MP zijn goed voor filter en light/medium roast espresso. De HU voor medium/dark espresso. En wil je een wat meer stroperige espresso dan is de HU the way to go. (De oude SSP brew burrs produceren nog minder fines dan de MP en zijn tricky voor espresso: zowel qua afstellen, bereik als flow control).

De SSP MP lijken sterk op de MK ProM (de oude SSP brew burrs nog meer) schijven en zijn voor filter goed de vergelijken met de 54 mm Ditting steel burrs voor de Vario/Forte malers. De HU lijkt voor espresso meer opnde MK K30. Kortom, er is echt wat te kiezen.

Ik doe het qua opvang zo:
Elektra heeft 49 mm nodig. Pavoni 51 mm.

Basket van de Robot gaat er ook zo op:
M.a.w. wat er ook hij een maler zit, je moet toch vaak even uitvogelen wat past bij je situatie. Ik zou niet veel kunnen met de Lagom accessoires.

Overigens vind ik malen in de 58 mm Niche beker ook prima gaan. En dan omgekeerd overgieten rechtstreeks in een 58 mm basket. Dat deed ik bij de Flair 58.

Wat betreft sound: de Niche is duidelijker luider dan de Eureka maar de sound vind ik dusdanig prettig dat ik het geen probleem vind. De Lagom is zelfs nog wat stiller dan de Eureka.

Met eerdere malers als de Olympia Moka, MK ProM en Mazzer mini/SJ was dat wel anders. En de Sette spande de kroon. Die klonken stuk voor stuk echt irritant. Ik heb met PdG zelfs een keer antidreunplaten gemonteerd in de behuizing van die Olympia maler.

Mijn Vario/steel is trouwens ook een herrieschopper. Wellicht is een anti-tril plaat voor die maler wel een goed idee. Wat gebruik je?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

18
Starred schreef: vr 07 jan 2022, 18:09 In zwart met HU schijven komt hij met shipping op $1745.
Maar er staat ook bij dat “Additional duties are not included”.

Waar moet ik dan aan denken?
21% btw,
€9,50 + 2% invoeringskosten
€16,50 (of meer) kosten voor het voorschieten van het invoerbedrag

Dan vergeet ik ook nog wel 1 of 2 kleine kostenposten. Reken op een €350-400.

Veel goedkopere optie is gewoon die pre-paid duty te nemen a $250.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.