Re: Oops, I did it again...een Faema Lambro

13
Marcje schreef:Welke afmetingen?
Hierbij wat foto's. Als je wat hebt liggen... 8-)
Pti schreef: Als het voor de lagers op de groep is, werken trekschalen veel fijner! Die van ons kan ik helaas niet uitlenen want die wordt vaak gebruikt, maar het hoeft niet veel te kosten:
Kogellagertrekker uitwendig
https://www.puchshop.de/kogellagertrekk ... endig.html
Gaat inderdaad om de lagers voor de groep. Die trekschalen had ik nog niet eerder gezien. Vraag me wel af of dat setje op Puchshop.de compleet is met de stangetjes en de duwpin...

Anyways...als iemand een helpende hand wil toesteken...graag.
Enne, ik bedoel niet onderstaande lager trekker...(laatste wordt overigens wel vaak gebruikt hier).
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

15
Ik had geen flauw idee waar het hier over ging, dus heb e.e.a. opgezocht. Blijkt een soort verstandskiezentrekker te zijn waar geen tandarts aan te pas komt.

Erg mooi hoe, als alles goed gaat, al die onderdelen bijna gewichtsloos hun werk doen zonder dat er een mensenhand aan te pas komt (je hoort wel een man aan het werk, op de piano, maar die blijft buiten beeld)

Maar zitten er dan kogellagers in een espressomachine? Ik kan me voorstellen dat de boiler dan een goed toerental kan maken zonder dat die te heet wordt, maar de mijne heeft dat niet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
Marcje schreef: Ik heb wel wat, maar volgens mij wonen we niet echt bij mekander in de buurt...?
Moet passen en goed om even achter de hand te hebben. Heb familie in Eindhoven dus kom nog wel eens in de buurt... ;)
fransg schreef: Maar zitten er dan kogellagers in een espressomachine? Ik kan me voorstellen dat de boiler dan een goed toerental kan maken zonder dat die te heet wordt, maar de mijne heeft dat niet.
Ha Frans,
Mooi dat je als mensch aan het leren blijft, nietwaar?
Kogellagers worden aangebracht om de weerstand tussen een as en een kooi te verminderen. Dat kan spelen bij hoge toeren, zoals in fietsnaven, maar ook bij grote druk. De hendel van een espressomachine kantelt (vaak) over een as om de zuiger naar boven te brengen. Omdat er een flinke veer tussenzit komt er op de as een enorme druk te staan. Om de weerstand tussen de as en de kooi de verminderen worden vaak lagers geplaatst (bijv kogellager of naaldlagers). Omdat er geen speling op de lagers mag zitten (hiervan gaan ze kapot), zitten ze vaak strak om de as gepakt. De enige manier om ze netjes te verwijderen is door een rechtstandige en opwaartse beweging. De lagertrekker werd geboren....

Zo kan het trouwens ook...persoonlijk vind ik dat de eigenaar met koffie en veren ingesmeerd moet worden om vervolgens gestenigd te worden met koffiekopjes.
Cheers, TY
Bron: https://www.kaffee-netz.de/threads/noch ... ro.112606/
Let's gobblefunk

17
turboyeast schreef: wo 30 okt 2019, 20:25
Marcje schreef:Welke afmetingen?
Hierbij wat foto's. Als je wat hebt liggen... 8-)
20191030_201106.jpg
20191030_201049.jpg
Pti schreef: Als het voor de lagers op de groep is, werken trekschalen veel fijner! Die van ons kan ik helaas niet uitlenen want die wordt vaak gebruikt, maar het hoeft niet veel te kosten:
Kogellagertrekker uitwendig
https://www.puchshop.de/kogellagertrekk ... endig.html
Gaat inderdaad om de lagers voor de groep. Die trekschalen had ik nog niet eerder gezien. Vraag me wel af of dat setje op Puchshop.de compleet is met de stangetjes en de duwpin...

Anyways...als iemand een helpende hand wil toesteken...graag.
Enne, ik bedoel niet onderstaande lager trekker...(laatste wordt overigens wel vaak gebruikt hier).
Cheers, TY
10-6-600x600.png

Mijn dochter woont ook in de oudste stad van Nederland.
Voor de goede orde, dat is Nijmegen en niet Maastricht, toch (of trap ik nu op tenen)? ;)

En ze komt soms ook nog wel thuis....
....en ik mag soms wel eens aankloppen bij het hoofdkwartier....

Als je geen haast hebt en het geheel draagbaar (vervoer is OV), is dat nog een optie....? :ugeek:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

18
turboyeast schreef: do 31 okt 2019, 10:49 Mooi dat je als mensch aan het leren blijft, nietwaar?
Kogellagers worden aangebracht om de weerstand tussen een as en een kooi te verminderen. Dat kan spelen bij hoge toeren, zoals in fietsnaven, maar ook bij grote druk. De hendel van een espressomachine kantelt (vaak) over een as om de zuiger naar boven te brengen.
Oh ja!

In een van mijn Pavoni's heeft Tije eens kleine lagers gezet ipv de rollers die erin zaten en in de Londniums zit dat natuurlijk ook in het kniegewricht.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

20
GuidovW schreef: Mijn dochter woont ook in de oudste stad van Nederland.
Voor de goede orde, dat is Nijmegen en niet Maastricht, toch (of trap ik nu op tenen)? ;)
En ze komt soms ook nog wel thuis....
....en ik mag soms wel eens aankloppen bij het hoofdkwartier....
Als je geen haast hebt en het geheel draagbaar (vervoer is OV), is dat nog een optie....? :ugeek:
Thanks for the offer.Houd ik even in beraad.
Marcje schreef: Hij ligt hier gewoon, dus als je hem een keer zou willen lenen ben je welkom.
Krijg je meteen een kopje koffie van me
Mooi, achteraf beschouwd denk ik dat deze lagers alleen te trekken zijn met de schaaltrekkers zoals eerder door Pti geïllustreerd. Je kunt met een standaardtrekker (met de poten) niet achter het lager komen... ;)

De beste optie: ik leg dat onderdeel gedurende komende dagen maar eens onder mijn kussen. Misschien vergist de tandenfee zich en trekt per ongeluk m'n lager...haha.
Cheers, TY
Let's gobblefunk