Re: Wie helpt me op weg met mijn eerste ?

11
En het is niet dat ik jullie adviezen niet wil aannemen, integendeel, maar toch ga ik eerst zo'n prachtig en mooi glimmend apparaat uitzoeken. Dat daaruit dan pas over een maandje of zo, als er een kekke molen naast staat, echt lekkere koffie uitkomt neem ik dan maar voor lief.
Kijk, een maand is nog te overzien! Ik hoop wel dat je je realiseert dat een beetje molen begint bij €300 hè? En voor €500 heb je een heel mooie molen, en dat loopt dan door tot over de €1000...
Ik zelf tap zo'n 150 espresso's per week en heb bewust niet gekozen voor een HX omdat ik niet iedere keer de temp omlaag wil brengen.
Ehh :shock:....., ik geloof dat hier iemand niet helemaal heeft begrepen wat een HX is. Met een HX hoef je, in tegenstelling tot een single boiler (als de Domobar), juist niet de boiler temperatuur op-en-neer te laten gaan tussen stomen en zetten! Met een HX kan je juist heel makkelijk tegelijkertijd, of vlak achter elkaar koffie zetten en stomen, net als bij een Dubbele Boiler (DB). Deze laatsten zijn inderdaad nòg makkelijker, maar doordat veel dubbel moet worden uitgevoerd ook vaak wat duurder.

Dus als je vaker melk wil stomen zou ik een single boiler laten staan en gaan voor een HX of DB. Vertel ons daarom nog even of je alleen maar espresso drinkt of toch ook wel melk-drankjes als cappuccino, macchiato of lungo. Oh ja: en ben je ook in voor 2-de hands?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Spironski schreef: Vertel ons daarom nog even of je alleen maar espresso drinkt of toch ook wel melk-drankjes als cappuccino, macchiato of lungo. Oh ja: en ben je ook in voor 2-de hands?
Ik zal meer espresso's maken dan cappuccino's. Als ik een schatting maak zou ik zeggen zo'n 5 à 6 espresso's en wellicht 1 cappuccino per dag.
Ik ben me er inmiddels inderdaad van bewust dat ik voor een molen minimaal 300 euro neer zal moeten tellen. Het zal er toch wel weer op uitdraaien dat ik een mooie en goede molen tegenkom die een stuk duurder zal zijn en die ik dan toch wil hebben. Dan wacht ik desnoods wel een maandje langer, ik begrijp dat dat het geld wel waard is.
Een tweedehands molen is eventueel ook een optie.

13
En denk je voor vrienden/vriendinnen/gasten ook koffie==>cappuccino te gaan maken, of is het alleen voor jezelf? (als eenmaal bekend wordt hoe lekker je koffie is, zit het er in dat je meer koffie gaat schenken en cappu's gaat maken ;) ).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Als je nog een goede tweedehands molen zoekt. Er staan drie goede op Marktplaats.
Als eerste een Macap MC4: http://link.marktplaats.nl/255976053" onclick="window.open(this.href);return false; (half jaar oud volgens aanbieder)
Rancilio Rocky: http://link.marktplaats.nl/256175740" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een Macap alleen met een erg aparte kleur: http://link.marktplaats.nl/255682743" onclick="window.open(this.href);return false;
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

16
Ik heb bewust een single boiler geadviseerd i.p.v. een HX.
Ik heb het niet over temp. wisselen m.b.t. stomen en koffie tappen maar over het feit dat als je
voornamelijk espresso's drinkt en bijna niet stoomt een HX niet handig is.
Want als je de HX 1 x per uur gebruikt voor een espresso de temp. in de warmtewisselaar omlaag
gebracht moet worden.
Dus dan is single boiler een prima keuze.

17
Ah sorry, ik had niet begrepen dat je het over de "cooling flush" had.

Nu hebben volgens mij single boilers en in elk geval DB's toch ook nog wel een flush nodig, maar dan ééntje om de zaak op te warmen. Dus flushen is bij welk systeem dan ook wel nodig ?!

18
klopt allemaal wel naar mijn idee, alleen ontkom je vlgs mij bij een enkele boiler niet aan temperatuursurfen als je voor een optimaal resultaat gaat, ook al heeft een domobar een redelijke grote boiler en dempt de E61 groep een deel van de temperatuur swing...

...of een PID er op zetten natuurlijk!

de opwarm flush op een DB kan eigenlijk niet verkeerd gaan en bij zowel een HX als enkele boiler moet je leren surfen naar de ideale temperatuurzone...vind zelf de cooling flush op een HX wat eenvoudiger en sneller gaan dan temperatuur surfen op een enkele boiler (maar dat was dan wel op een rancilio silvia met grote temperatuur swing)...uiteindelijk gewoon een kwestie van beetje ervaring opdoen en vervolgens op routine!

(er is ook voor iets van 800,- een expobar office pulser te krijgen, een eenvoudige HX machine met een op de E61 gebaseerde kop en geisoleerde boiler...niet ieders smaak wat uiterlijk betreft, maar schijnt wel erg degelijk te zijn en met goede techniek)

groet,
Bas
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

19
Ik zit met grote interesse dit stukkie mee te lezen. Als je een single boiler neemt en opeens voor 3 man een cappo moet zetten, dan kun je toch ook voor drie man melk schuimen in je kannetje? Dan is het hele afkoel en opwarm ritueel toch best om door te komen?

Uiteraard is de derde bak dan minder warm (of de eerste afhankelijk welke kant je hersenen op redeneren)
Vibiemme Domobar Junior, Macap MC4, Aeropress, Handpresso, Cafetiere, Chemex

20
Ik heb een HX, dus weet het niet uit eigen ervaring, maar voor drie personen een cappu maken op een SB lijkt me allerminst ideaal. Stel je voor: eerst maak je twee espresso's, dan maak je de portafilter schoon en prepareer je hem voor de tweede shot om er vervolgens de derde espresso mee te maken, je bent dan toch al weer twee minuten verder. Vervolgens moet je de boiler op stoom laten komen, opnieuw een minuut? Dan voor drie melk stomen en inschenken weer een minuutje?

Die eerste espresso's staan dus minstens vier (zo niet meer) minuten af te koelen, in te zakken en te oxideren. Tuurlijk kàn dat wel, maar het lijkt me bovendien niet relaxed. Laat staan als je vijf cappu's moet maken, dan moet je de hele zaak eerst nog weer omlaag in temperatuur krijgen om vervolgens van voren af aan te beginnen.

Als je alles andersom doet en eerst melk schuimt denk ik niet dat je veel sneller bent, maar in elk geval ben je wel je microschuim kwijt.