Re: Inlopen Niche Zero?

11
Ik zou mezelf echt niet als fijnproever omschrijven en ik vind het lastig om bepaalde smaken te omschrijven en daar mijn receptuur op aan te passen..
Zuur en bitter is zo'n dingetje voor me.. :oops:

Feit voor mij op dit moment is dat mijn espressos echt veel lekkerder waren met de Sette.

Eigenlijk had ik nooit over willen stappen, maar die Sette ging 2 maanden uit de garantie stuk. Motor en electronisch gedeelte gefrituurd... Dat werkte niet echt motiverend om direct weer een nieuwe Sette te bestellen :roll:

12

cremalover schreef: Ik ben wat dat betreft een gelukkig man.Ik proef eerlijk gezegd nauwelijks tot niet smaakverschil tussen malers.
Klopt inderdaad. Anderen zijn wat dat betreft benadeeld en proeven veel meer dan jou.
Afbeelding
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

13
Netzoals een luidspreker als het goed is geen eigen kleuring aan klank zou moeten geven zou een maler dit toch eigenlijk ook niet moeten doen.
De opname blijft hetzelfde maar de geluidsweergave niet...

De Sette is inderdaad een fragiel dingetje. Qua smaak vind ik de Sette meer lijken op een traditionele vlakke maler dan een grote conische. Wat minder uitgesproken. Vlakker wellicht. Dat bedoel ik niet negatief. Dus als je van de Niche af wilt kan ik je de Eureka Specialita aanraden. Koop dan in ieder geval geen maler meer met grote conische schijven. Of geef meer uit en ga voor de Etzmax: dan heb je het concept van de Sette maar dan wel in een degelijke verpakking.

Maar ga eerste eens spelen met aanpassen van je dosering, maalgraad en extractie. En neem een paar andere koffies. En ook al zijn er verschillen tussen malers, ze zijn wel klein. Dus kan ook zijn dat er andere subjectieve factoren en verwachtingen een rol spelen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
Ik denk eerlijk gezegd dat als inlopen van een maler geen factor is, dat een andere maler aanschaffen niet zal helpen. Zoals ik al zei ben ik geen fijnproever en ik verwacht daar dan ook geen wereld van verschil in.

Back to the drawing board zullen we maar zeggen :roll:
Dit gaat weer een hoop koffie kosten.. net zoals in het begin van de zoektocht naar de ultieme God shot :mrgreen: