Re: Vibiemme Domobar met aanslag

11
Het goede verhaal begint normaal gesproken met geweldig mooie bonen van een voortreffelijke brander, vervolgens een behoorlijk goeie maler en daarna pas een prima espressomachine.

Je maler lijkt me niet ideaal, over de bonen vertelde je nu nog niets, ik weet niet welk filterbakje je gebruikt, of je je machine goed schoon houdt (douchescherm gereinigd?), welke dosering en welke doorloop (hoeveel espresso in hoeveel seconden) is evenmin bekend.

Dan is niet te zeggen of metingen aan je espressomachine veel zullen opleveren.

geef alle informatie, post een filmpje over hoe je de koffie zet, incl eventuele flushes voor/na...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Hee
Bedankt voor de reactie. Ik ga kijken of ik morgen een filmpje kan maken.
Ik ga eigenlijk zo veel mogelijk op smaak af en zoek daarin altijd in een doorloop tijd tussen de 23 en 27 seconden.
Daarbij werk ik altijd met een dubbelfilter met +- 18 gram (mijn weegschaal geeft alleen hele grammen)
Voordat ik mijn filterdrager met koffie plaats, flush ik altijd een keer zodat mijn kopjes alvast wat warm water hebben en de filterkop een beetje is doorgespoeld.
Ik let niet echt op de hoeveelheid ml aan koffie ik heb, dit doe ik een beetje op gevoel en smaak.

2 dingen die me opvallen bij mijn Domobar: de crema laag fluctueert vaak van kleur diepte. altijd wel mooi gesloten maar niet echt donker en dik genoeg. Soms wel... (misschien is mijn temperatuur nu te laag?)

Wat me het meeste opvalt is dat ik mijn espresso niet in balans is, of in ieder geval vaker niet dan wel. Ik vind hem vaak te rins, zuur en mis de balans, terwijl ik toch een mooie 25/27 seconde laat lopen...

Mijn melk is ook lastig mooi te krijgen omdat de druk heel snel hoog is en de melk snel te warm ook in een grote kan. Hij kolkt wel mooi maar bouwt geen subtiele schuim kraag op.

14
Over de bonen (welke precies, waarvandaan, welke brander wanneer gebrand, hoe licht/donker) zeg je nog niets?

IvarSchutte schreef: wo 15 apr 2020, 19:30 een doorloop tijd tussen de 23 en 27 seconden.
Daarbij werk ik altijd met een dubbelfilter met +- 18 gram
Hoeveel komt eruit?
IvarSchutte schreef: wo 15 apr 2020, 19:30 Voordat ik mijn filterdrager met koffie plaats, flush ik altijd een keer zodat mijn kopjes alvast wat warm water hebben
Bedoel je dat je in 23 seconden twee kopjes vol zet?
IvarSchutte schreef: wo 15 apr 2020, 19:30 en de filterkop een beetje is doorgespoeld.
De zetgroep spoel je schoon direct na het zetten van de espresso's

De flush vlak voor de shot is bedoeld, indien nodig, om de zetgroep te koelen
IvarSchutte schreef: wo 15 apr 2020, 19:30 mis de balans, terwijl ik toch een mooie 25/27 seconde laat lopen...
Tijd is één maar de hoeveelheid is minstens zo belangrijk.

Als je met de auto een uur hebt gereden zegt dat niets over de snelheid of de afgelegde afstand om een voorbeeld te geven ;-)
IvarSchutte schreef: wo 15 apr 2020, 19:30 Mijn melk is ook lastig mooi te krijgen omdat de druk heel snel hoog is en de melk snel te warm ook in een grote kan. Hij kolkt wel mooi maar bouwt geen subtiele schuim kraag op.
Veel oefenen maakt dat vanzelf goed. Ook hier geldt: je zegt "snel" maar niet hoe snel, en "grote kan" zonder te zeggen wat jij een grote kan vindt. Al zulke dingen zijn makkelijk exact te zeggen...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino