Re: Melitta Caffeo Solo - Water in Residubak, vaak geen koffie na 1e keer malen

12
Hoi hoi,

Ik ben nieuw hier, wanhopig opzoek naar een oplossing om mijn marktplaats miskoop nog iets te laten doen. Koffie zetten lijkt me ideaal! Oké genoeg frustratie, nu feiten.
Ik had van de week al zitten lezen omdat het apparaat zo lek was als een mandje. Water kwam overal vandaan, maar niets in het kopje. Na aanleiding van het bericht van Martijn heb ik ook de rubbers van de zetgroep en het drainage ventiel vervangen. Ging prima onder begeleiding van de filmpjes op YouTube.
MAAR dit veroorzaakte een nieuw probleem: het aan/uit lampje samen met het reinigingslampje knipperen. Dit zou betekenen dat de zetgroep niet herkend wordt. De machine doet ook helemaal niets meer.
Alle opties die ik tot nu toe online vondt over resetten leveren niets op. De kopjes toetsen tegelijk indrukken zorgt dat het apparaat weer in start positie komt, maar verder doet hij niets. De zetgroep kan gewoon in en uit het apparaat.
Alle 5 sensoren heb ik doorgemeten en werken gewoon. Alleen vindt ik het opvallend dat de sensor rechtsbovenin, die zo te zien door de zetgroep geactiveerd moet worden niet wordt geactiveerd.
Maar wanneer ik hem zelf indruk gaan de lampjes niet uit. Dus hij herkent de zetgroep dan nog steeds niet?
De andere zetgroep sensor wordt wel netjes geactiveerd.
Kan iemand hier nog iets zinnigs van maken toevallig?

13
Ok, het is wel vreemd dat wanneer je de schadelaar indrukt van de zetgroepdetectie, dat de machine de 'zetgroep' niet herkent. Heb je wel de lekbak erin zitten (dus de schakelaar van de lekbak moet ingedrukt zijn)? Als de lekbak er wel in zit, dan is of de schakelaar defect (maar dat is volgens mij al uitgesloten) of de motor van de aandrijving is stuk (of krijgt geen stroom).
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!

14
Het probleem is gelukkig al opgelost.
Mijn man heeft met me meegekeken, alle nieuwe onderdelen had ik gelukkig juist gemonteerd. Maar met het opnieuw sluiten van de zetgroep had ik iets niet in de goede stand achter gelaten waardoor het geheel niet goed kon draaien. Ook had ik 1 stekkertje niet op de juiste plaats terug geplaatst.
Met zo'n filmpje werkt het opzich prima alleen net die kleine details die niet helemaal goed in beeld komen kunnen toch voor wat problemen zorgen.
Dat is toch het verschil als je technisch onderlegd bent.

16
Ha Paul,

Is het plasje water helder van kleur? In dat geval hoeft het niet je drainageventiel te zijn. Er kan zich ook een lek bevinden ergens anders in de machine. Heeft het water een koffiekleur, dan zou het wel van het drainageventiel kunnen komen, maar hoeft niet. Het kan ook een defecte inlaat van de zetgroep zijn. Ik raad je aan de (voor)klep van de lekbak eraf te halen en koffie te zetten. Zo kun je naar binnen kijken en zien waar het lek zich bevindt.
KoffieLaw - het recht op een goede bak koffie!

17
Dag KoffieLaw,
Bedankt voor je reactie. Ik heb de voorkant er inderdaad vanaf gehaald. Was nog wel spannend want zat muurvast. Maar gelukt, zonder brokken.
Maar nou heb ik een nieuw probleem: Ik krijg de zetgroep er niet meer uit. Rode knopje ingedrukt, handle naar boven en toen zat alles vast. De zetgroep zit vast. Duw ik de handle weer naar beneden dan eindigt dat halverwege verend. Zet ik de machine aan dan knipperen drie van de rode lampjes links (actie), midden (lekbakje) en rechts (reiniging). Inmiddels gaat de handle weer naar beneden maar blijft de zetgroep muurvast zitten. Ik vrees dat ik het hele apparaat open moet schroeven. Wat denk jij?
Dankdank, Paul

20
Misschien is het simpeler. Jouw lek zou een gebroken inlaat pijpje van de zetgroep kunnen zijn. Daar begint dit draadje mee. Dat kan nu zo zitten dat de groep er niet meer uit/in kan. Als de pijl op de as goed staat tov de zetgroep markering is de motor stand niet het probleem. Ik heb dit een keer eerder meegemaakt. Enige oplossing was toch met wat gepast wriemelen de zetgroep eruit te trekken.