Re: Shotje Cremina

11
Klinkt alsof de p-stat afstelling precies goed is bij cremalover. Juist bij de wat donkerder gebrande kofijs moetet niet te heet zijn en als het dan goed smaakt is het mooi
Juist omdat hij van donkerder gebrand houdt, de machine de hele dag aan heeft en niet van gedoe met terug koelen houdt is zo'n pakking wenselijk. Althans voor mij. Anders krijg je 95-100 graden shots.
Laatst gewijzigd door bvds op zo 19 jul 2020, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

12
cremalover schreef: zo 19 jul 2020, 10:50 Wordt nog moeilijke keuze als mijn Pompei straks weer ok is.
Allebei houwen. Ik ben ook nog steeds blij met mijn hele grote L1 die in de keuken paraat staat voor als ik in de andere machine iets aan het verrichten ben (nieuwste control board of zo) waardoor die een dag (of twee) niet aan kan. Eens in de week zet ik de L1 aan en trek ik er een espresso van af, even een wolk stoom eruit, een beker heet water en hij kan weer in de sluimerstand. Doordat je de boiler van de Pompei makkelijk leeg kan laten lopen is het helemaal makkelijk. En de jaarlijkse Pompei verkoop-aanbieding kan dan ook gewoon doorgang vinden, wel de prijs in de hoogte aanpassen met inflatiecorrectie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Als overal melk bijgaat maakt het niet zoveel uit hoe de pstat staat of hoe heet de groep is. Het mokkasmaakje komt er dan goed doorheen en het verbrande vlakt mooi af.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

14
bobbee schreef: zo 19 jul 2020, 11:04 Als overal melk bijgaat maakt het niet zoveel uit hoe de pstat staat of hoe heet de groep is. Het mokkasmaakje komt er dan goed doorheen en het verbrande vlakt mooi af.
Ik schat het shot op 95 a 96 graden. Daar staat mijn Pomp ook op afgesteld. Voor mij is dit niet verbrand. Verder drink ik al een jaar of 30 Cortadoś. In mijn geval een flinke espresso met een of twee theelepels melkschuim. En ongeveer een derde theelepel suiker. That's my poison.

15

cremalover schreef:
bobbee schreef: zo 19 jul 2020, 11:04 Als overal melk bijgaat maakt het niet zoveel uit hoe de pstat staat of hoe heet de groep is. Het mokkasmaakje komt er dan goed doorheen en het verbrande vlakt mooi af.
Ik schat het shot op 95 a 96 graden. Daar staat mijn Pomp ook op afgesteld. Voor mij is dit niet verbrand. Verder drink ik al een jaar of 30 Cortadoś. In mijn geval een flinke espresso met een of twee theelepels melkschuim. En ongeveer een derde theelepel suiker. That's my poison.
Temp kan zomaar heter zijn. Blijft lastig schatten zonder te meten. Maar goed als het goed smaakt dan is het goed. Lekker genieten!
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

16
bobbee schreef: zo 19 jul 2020, 11:27
cremalover schreef:
Temp kan zomaar heter zijn. Blijft lastig schatten zonder te meten. Maar goed als het goed smaakt dan is het goed. Lekker genieten!
Ik apte net naar Bas dat ik eens een thermometer met koppel moet aanschaffen.
Iemand een betaalbare suggestie?

18
cremalover schreef: zo 19 jul 2020, 10:50 Wordt nog moeilijke keuze als mijn Pompei straks weer ok is.
Allebei houden lijkt me verstandig. En mocht je de Cremina toch van de hand willen doen, dan ontstaat er vanzelf hier op het forum een wachtrijtje met belangstellenden mijzelf incluis.

Gewoon lekker genieten van die heerlijke koffie!
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Eureka XL | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

19
Heb nog temp sticker. Die gaat zo weer een jaartje meer. Kan je globaal zien wat je groep doet.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs