Increase ratio, meer output of minder input. Naar mijn idee kan dat dus beide, net waar jouw voorkeur naartoe gaat. Zelf houd ik de hoeveelheid van de gemalen boon zoveel mogelijk vast en varieer met de overige variabelen. In dit geval de output dus.
Wat het op gevoel werken betreft in relatie tot dit onderwerp. Ik ben (of is het nu was?) een hardloper. Liep altijd mijn eigen rondjes etc. (begin jaren '90) Totdat ik in 1996 lid werd van de atletiekvereniging om 'zachtjes te leren hardlopen'. Regelmatig moesten we dan onze hartslag in de gaten houden, want die mocht niet te hoog. Maar die van mij voelde al vrij snel in het begin van de training hoger dan dat zou 'mogen'. Toch maar eens een sporttest ondergaan. En wat bleek, mijn tophartslag of hartslag bij het omslagpunt ligt veel hoger dan gemiddeld. Waar anderen op 120 zitten zat ik op 140 of 150. De aanwijzingen van de trainer, die moest ik dus interpreteren naar mijn hartslag.
Dat vond ik erg lastig en heb toen, ja, je voelt het aankomen, een hartslagmeter aangeschaft. Vreselijk heb ik dat altijd gevonden, want je doet het toch op gevoel? Nou, even niet dus.
Een maand of twee met dat ding om getraind en toen wist ik hoe de verschillende hartslagmomenten voelde en kon ik het weer op gevoel doen. En dat doe ik nog steeds, maar wel veel rustiger.
Re: Hoe loggen jullie je koffies, notitieboekje of een app?
11Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.