Re: Crem one 2b dual

11
Dank voor alle reacties. Misschien beperk ik me inderdaad met de eisen die ik nu heb. Nu vraag ik me nog steeds af wat dan precies het voordeel is van een dubbele boiler in vergelijking met de HX. Voor zover ik het kan zien is het dus alleen de flush en het iets constanter kunnen houden van de temperatuur? Overigens vind ik geluid niet een heel groot probleem. En als ik +400 euro betaal voor een rotatiepomp dan vind ik dat overdreven. Er zijn volgens mij niet andere voordelen aan. Correct me if i'm wrong. Ik heb gelezen dat sommigen zelf de vibratiepomp beter vinden ivm het iets geleidelijker opbouwen van de druk. Verder wil het ook ook wat en ik vind het moderne uiterlijk van de Crem one wel mooi. Smaken verschillen. Overigens vind ik de ACS minima ook wel een mooi model. En @ keyser. Ik ga inderdaad eerst eens langs de winkel om te kijken en voelen voor ik dit bedrag uit wil geven. Jammer dat er van de Crem one alleen reviews zijn van het hele dure model. De ACS zijn veel meer reviews van. Misschien dat iemand hier nog wat over kan vertellen?

12
Hi hi!
Leuk je verhaal te lezen! Ik ben zelf ook al een tijdje aan het twijfelen tussen 3 machines: Lelit MaraX, Crem one 1B en de ACS Minima. Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als jij. Ik heb na maaaaaanden research (ik ben daar echt vreselijk in) de knoop doorgehakt en ben voor de ACS Minima gegaan. Volgens Dave Corbey krijgt deze machine niet de lof die hij verdient. Een super mooie DB machine met PID en E61 zetgroep. Als je voor comfort wil gaan, ga dan voor de Lelit MaraX. De gebruikers ervaringen met die machine zijn echt geniaal. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat!

13
Grappig dat je dezelfde maschines als keuze hebt. Ik neig ernaar om de crem one te proberen. De ACS is ook een mooie maschine. Maar ik heb hem nog niet ergens kunnen zien. En voor ik een keuze maak wil ik sowieso eerst eens kijken en voelen. Mijn verstand zegt dat ik als ik toch voor zo'n uitgave sta ik misschien maar beter meteen het beste koop. Dat zou betekenen dat ik wellicht ook de profitec 600 als kandidaat ga zien. Even een vraagje. Je hebt dus voor de ACS gekozen. Heb je hem eerst gezien? En zo ja. Waar? O en waarom uiteindelijk niet de crem one? Groet!

14
Haha, zo blijven we doorgaan! Als je voor de Profitec wil gaan, waarom dan niet de Lelit Bianca ;). Ik heb de machine niet eerst gezien. Oneindig weel reviews gelezen en Dave Corbey heeft mij over de streep getrokken. De Crem one 2B is weer duurder dan de Crem One 1B en de Minima. Dus heb de streep getrokken en gezegd, tot hier en niet verder. Eigenlijk was de MaraX de machine die ik eerst wou. Is een HX machine, tuurlijk, maar de reviews zijn louter lovend en dat spreekt mij erg aan. Super forgiving in de shots en warmt snel op. De Crem one looks vind ik persoonlijk heel mooi, vandaar dat deze ook in mijn lijst is gekomen. Enige wat altijd gezegd wordt over Expobar (en wellicht dus ook de Crem One) is dat de build quality soms wat steekjes laat vallen. Let's keep in touch, ben benieuwd wat je gaat kiezen en why!

16
Hou er rekening mee dat een ACS waarschijnlijk meer afschrijft dan zeg een Rocket. Het merk is nogal onbekend en de looks zullen niet een ieder aanspreken.

Wat betreft flushen: Een dual boiler met E61 moet je een warming flush geven. De boiler is met de PID weliswaar stabiel maar de groep niet. Die heeft veel massa en zit op flinke afstand van de boiler. Een HX heeft een cooling flush nodig die heel klein is bij goed uitgebalanceerde systemen. Is echt niet ingewikkeld.

Ik zou eens naar de Profitec 300 kijken. Ook een dual boiler maar dan met een ringboiler i.p.v. een E61 groep. Dat beschouw ik als een voordeel. De ringboiler is te beschouwen als een semi verzadigde groep. Dit type machine is beduidend sneller warm dan een E61 type (m.u.v. de MaraX en Bianca). Als je de EX5 door een EX4 pomp met een membraamdemper vervangt heb je een topmachientje. Wat mij betreft voor thuis te verkiezen boven de andere machines. De bouwkwaliteit is prima en het merk heeft een goede reputatie.

Alternatief is de MaraX een goede keuze. Sneller warm dan een normale HX, goed uitgebalanceerd thermosifon en instelbare temperatuur. Ook is de flow geoptimaliseerd en de pomp redelijk stil. Verder is de machine courant. Enige nadeel is dat de stoomdruk variabel is. En er zit verhoudingsgewijs nogal complexe electronica op. Theoretisch kun je er een flow control kit op zetten als upgrade maar ik geloof dat dit i.c.m. een vibratiepomp minder goed werkt.

@Pti: Kun jij hier wat over zeggen?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
Het is niet persé de vibratiepomp die het ingewikkeld maakt, het lage debet ervan is zelfs gunstig. Het is naar mijn idee veel meer de thermische expansie in de warmtewisselaar die er voor zorgt dat de paddle wat gevoelig is bij langzame stroomsnelheden.
Maarja, als je een profilingsetje op een maraX gaat zetten ben je nog "maar" een paar honderd euro van een Bianca vandaan waar het niet alleen veel beter werkt maar je ook gewoon veel meer machine en opties voor je geld krijgt.

18
Goede punten omtrent de minima. Ik vind persoonlijk de dual boiler van acs minima goed werken. En Dave Corbey (toch een goede bron) is er erg enthousiast over. Heb ook gekeken naar de Profitec pro 300. Maar hier waren de reviews toch wat sceptisch over de boiler size... en ik vind hem persoonlijk niet super mooi 😬. Ik denk idd dat alle machines in deze range goede machines zijn (sommige minder dan andere, maar dat overleef je wel). Het is ook een kwestie van smaak verder, het oog wil ook wat...

19
De boiler op de Profi is voor thuisgebruik absoluut afdoende. Tegen die tijd dan je de puck hebt uigeklopt en een nieuwe portie koffie hebt gemalen en met wat aandacht hebt verdeeld is de boiler al lang weer bijgetrokken. Bijkomend voordeel ia dat je boilerwater sneller wordt verversd. Veel mensen blijven maar denken dat groot beter is...

Los daarvan is de Minina een prima machine hoor. Ik heb gewoon niet zo'n fan van E61 groepen. Veel mensen wel.

Uiteindelijk zijn de koffie, de maler en je skills veel bepalender. De machine speelt een relatief kleine rol in het resultaat. De machine gaat pas een grotere rol spelen als je controle krijgt over de preinfusie en druk. Dan zit je minimaal op een Bianca. Of een lever.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

20
Dank voor alle antwoorden. Ik richt me maar even tot jullie allemaal. De profitec 300 heb ik ook naar zitten kijken. Maar wat al word gezegd. Ik vind het design minder mooi. Beetje "blokachtig" ding. Nou moet ik het niet kopen voor het uiterlijk. Maargoed wat gezegd word. Het oog wil ook wat. Ik zelf vind de ACS maar ook de Crem one wat meer maschines van deze tijd. Dat past iets beter in mijn interieur. Nogmaals zeggende. Het gaat erom dat ik er goede espresso mee kan zetten.

Nou ga ik er een beetje vanuit dat dit met al die maschines in deze prijscategorie wel kan. De filmpjes van DaveC over de minima heb ik uiteraard gezien en ook de uitgebreide review. Ook overigens die van de Crem one. Dat de ACS qua minder goed zal verkopen tweedehands ben ik me bewust. Ik ga er maar een beetje vanuit dat als ik een van de bovenstaande apparaten koop ik dit niet de komende tien jaar zal verkopen.

Even de twee vergelijken. ACS en Crem one ben ik bang dat de Crem one veel te veel elektronica in zich heeft. Als dit kapot gaat dan is dit minder makkelijk te maken. De ACS is een simpele machine. Voordeel is ook dat het juist geen hendel heeft maar een solenoide klep. Scheelt onderhoud en gaat minder snel kapot. Verder is de afwerking van de ACS wel echt minder.

De Crem one ziet er mooi uit maar bij problemen ben ik bang dat ik net als de goedkopere varianten. Sage, Solis vast zit aan deze producent. Daarbij zie ik geen enkele review over de minder dure varianten. Gek dat er ook hier niemand iets weet over deze machine. Ik ga snel maar eens naar de winkel om de maschines te bekijken. Ik denk dat dat al een stuk meer inzichtelijk maakt. Wellicht ga ik wel overstag om een nog duurdere variant te kopen. Ik denk maar zo. Ik doe dit één keer en wil dan de komende jaren hier mee vooruit.

Nogmaals heel veel dank voor het meedenken. En als iemand nog iets weet te vertellen over de crem one. Heel graag!