Tja, zit jij thuis en je koffie ergens in een overslag op elkaar te wachten..., balen. Maar voor de versheid zou ik niet zo bang zijn, die is de eerste twee weken nog uitstekend, en in de derde week gaat het waarschijnlijk ook nog wel prima. En ook na vier weken zou ik de koffie niet weggooien. De meeste koffie die je in de winkel koopt is een stuk ouder!
Ik ben erg enthousiast over thuis branden. Maar hoewel het op zich niet vreselijk moeilijk is, vind ik het ook weer niet iets wat je d'r eventjes bij doet. Je moet er wel aandacht aan geven, en ik vond dat er een heel nieuwe wereld voor me open ging met opnieuw heel veel variabelen. Het is zeker niet "even een kunstje leren waarna het altijd goed gaat".
Mijn advies zou zijn om eerst eens te proberen het optimale uit je nieuwe apparatuur te halen en als je die een beetje beheerst pas zelf te gaan branden. Je haalt je anders wel heel veel nieuwe zaken op de hals, met het risico dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Je doet dan alles een beetje half, maar een half keer een half is slechts een kwart

.
De temperatuur waarmee ik een espresso bereid bepaal ik met de lengte van mijn coolingflush. Maar meestal koel ik terug tot zo'n 90C, waarna het zetwater (na het weer opwarmen van de HX) ergens uitkomt in de buurt van 93 á 94C. Er zit een klein verloop in van warm naar een graadje kouder (wellicht twee).