Hallo ik ben nieuw op koffiepraat en brand mijn koffie met een verfstripper en koel mijn bonen met lucht uit een compressor.
Ik brand op zicht(kleur) en tijd, tot nog toe gaat het goed.
In een demonstratie van verschillende koffiebranders kwam aan het licht dat ze over het algemeen te langzaam koelen. Na de tweede krak koel ik in 5 min. Wie weet een machine die ongeveer 200 gram bonen goed kan branden en koelen. Volgens mij kwam de Hottop als beste uit de test. Zijn er ook zelfbouwers actief? In een wok branden vond ik niet zo goed gaan. Filmpjes op internet bekeken maar ben blijven hangen op de verfstripper en de compressor.
Re: Op speurtocht in de wondere wereld van koffiebranden
12De Hottop moet goed zijn maar is niet goedkoop en vind 'em maar eens. De Gene moet een bijna net zo goed brandresultaat geven, kost dan minder dan de helft van een Hottop, maar koelt langzaam. Bonen buiten de machine koelen dus. Hoe het met de Behhmor zit weet ik eigenlijk niet.
In dit draadje worden een aantal oplossingen besproken.
In dit draadje worden een aantal oplossingen besproken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder