Re: Acaia Orbit

11
jorgen83 schreef: ma 11 okt 2021, 12:26 Ik vind de P64 nog steeds mooier, maar ja die heb ik dan ook besteld. Volgende maand...
Vind de P64 ook de mooiste, maar goed om te zien dat er straks met de Acaia Orbit en Weber Key een beetje keuze is in het segment tussen de Mignon XL/Niche Zero en EG-1/Monolith/EK43s/P100.

De vraag is natuurlijk wel hoe goed ze presteren t.o.v. de 98mm burrs van bovengenoemde (al heeft de EG-1 ook 'maar' 80mm). Zijn het verfijnde 65mm machines en/of meer op thuisgebruik gerichte en nauwelijks onderdoen voor 'big flats'. Die grote commerciele 98mm flats moeten toch ook wel wat nadelen hebben zoals extra retentie etc?

De prijsjumps tussen de prijsklasses blijven vrij extreem, van zo'n €700 naar €1.800 naar €3.800.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Re: Acaia Orbit

12
Ypuh schreef: ma 11 okt 2021, 13:42
jorgen83 schreef: ma 11 okt 2021, 12:26 De vraag is natuurlijk wel hoe goed ze presteren t.o.v. de 98mm burrs van bovengenoemde (al heeft de EG-1 ook 'maar' 80mm). Zijn het verfijnde 65mm machines en/of meer op thuisgebruik gerichte en nauwelijks onderdoen voor 'big flats'. Die grote commerciele 98mm flats moeten toch ook wel wat nadelen hebben zoals extra retentie etc?

De prijsjumps tussen de prijsklasses blijven vrij extreem, van zo'n €700 naar €1.800 naar €3.800.

64!!!! ;)

Wat niet helemaal meehelpt in de vergelijking is dat voor de SSP burrs de unimodale 98mm High Uniformity heet, en de unimodal 64mm heet Multipurpose. Een vriend van me die beide heeft gebruikt zijn die stijlistisch aan elkaar verwant en meer gericht op lichter geroosterde bonen. De 64mm High Uniformity daarentegen ligt veel dichter tegen de meer klassieke profielen, en ook veel dichter bij een conische maler als de Niche. Hij heeft nu een P100 en die geeft hij een 9-10, terwijl de 64mm MP burrs een 8-9 waren. Alles is extremer bij de 98mm burrs, maar wel heel vergelijkbaar dus.