Re: Rotterdamse leidingwater

11
gilleko B. schreef: vr 07 jan 2022, 09:45 Misschien is een BWT systeem onder je keukenkraan mogelijk en dan het gefilterde water in je reservoir gooien. Is dat een effectieve optie?
dat is wat ik doe, en een harszakje in het reservatorium van de machine.

dan kan niemand mij meer wat maken en lach ik iedereen uit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

12
fransg schreef:
gilleko B. schreef: vr 07 jan 2022, 09:45 Misschien is een BWT systeem onder je keukenkraan mogelijk en dan het gefilterde water in je reservoir gooien. Is dat een effectieve optie?
dat is wat ik doe, en een harszakje in het reservatorium van de machine.

dan kan niemand mij meer wat maken en lach ik iedereen uit.
Kalktechnisch alle voordelen, alleen niet de druk voor pre-infusie mbv leidingdruk, oh ja, jij hebt een hevelmachine
Afbeelding

Afbeelding

13
gilleko B. schreef: vr 07 jan 2022, 12:19alleen niet de druk voor pre-infusie mbv leidingdruk, oh ja, jij hebt een hevelmachine
Afbeelding
Voor mijn LR24 kan ik de preae-inphusie pressuur instellen dmv de app op de iPhone.

Op de L1-P kon ik dat middels de Grundfos-booster pomp in de waterleiding. Alm was dat beperkt tot de keuze tussen 2 en 3 bar.

De preae-inphusie pressuur bepaalt de hefboomdruk waarmee de extractie aanvangt en die kan daardoor zeer variëren, al naar gelang.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
fransg schreef:
gilleko B. schreef: vr 07 jan 2022, 12:19alleen niet de druk voor pre-infusie mbv leidingdruk, oh ja, jij hebt een hevelmachine
Afbeelding
Voor mijn LR24 kan ik de preae-inphusie pressuur instellen dmv de app op de iPhone.

Op de L1-P kon ik dat middels de Grundfos-booster pomp in de waterleiding. Alm was dat beperkt tot de keuze tussen 2 en 3 bar.

De preae-inphusie pressuur bepaalt de hefboomdruk waarmee de extractie aanvangt en die kan daardoor zeer variëren, al naar gelang.
Ik ga hierover nadenken, ter controle van dat ik denk dat ik het begrijp.

Afbeelding

16
Dirk Jan schreef: vr 07 jan 2022, 10:22 Het bedrijf dat de waterontharder bij ons heeft geplaatst gaf aan dat een DH van 3 het beste is. Maar waarvoor? Is het voor de espressomachines en de koffie zelf aan te bevelen te streven naar een DH van nul?
Nul wordt ook niet geadviseerd. Smaken hechten zich aan de mineralen en water zonder kalk zou ook smaakloze espresso opleveren.

Van wat ik lees is tussen de 3-4 dH ideaal en 5-6 dH nog acceptabel. Voor Gilleko die met 6 dH begint komt het dus allemaal niet zo precies zo lang je maar iets doet. Met 6 dH zal je naar verwachting door de jaren heen wel kalk opbouwen, maar volgens mij hoort dat er ook gewoon bij en is het niet erg (zo lang je het niet uit de hand laat lopen). Eens per 1-3 jaar een uurtje ontkalken en zo'n machine kan eindeloos mee.

In die video spreken ze van een waterhardheid van 18 dH. Op Home-Barista ook al eens 25 dH voorbij zien komen. Zulke getallen hebben wij in Nederland geen last van.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

18
Ypuh schreef:
Dirk Jan schreef: vr 07 jan 2022, 10:22 Het bedrijf dat de waterontharder bij ons heeft geplaatst gaf aan dat een DH van 3 het beste is. Maar waarvoor? Is het voor de espressomachines en de koffie zelf aan te bevelen te streven naar een DH van nul?
Nul wordt ook niet geadviseerd. Smaken hechten zich aan de mineralen en water zonder kalk zou ook smaakloze espresso opleveren.

Van wat ik lees is tussen de 3-4 dH ideaal en 5-6 dH nog acceptabel. Voor Gilleko die met 6 dH begint komt het dus allemaal niet zo precies zo lang je maar iets doet. Met 6 dH zal je naar verwachting door de jaren heen wel kalk opbouwen, maar volgens mij hoort dat er ook gewoon bij en is het niet erg (zo lang je het niet uit de hand laat lopen). Eens per 1-3 jaar een uurtje ontkalken en zo'n machine kan eindeloos mee.

In die video spreken ze van een waterhardheid van 18 dH. Op Home-Barista ook al eens 25 dH voorbij zien komen. Zulke getallen hebben wij in Nederland geen last van.
Ontkalken, is dat handig?

Afbeelding

19
Ypuh schreef: vr 07 jan 2022, 14:18 Nul wordt ook niet geadviseerd. Smaken hechten zich aan de mineralen en water zonder kalk zou ook smaakloze espresso opleveren.

Van wat ik lees is tussen de 3-4 dH ideaal en 5-6 dH nog acceptabel.
Ja, nu herinner ik het mij weer nu jij het benoemt: water zonder kalk zou smakeloze espresso geven. Beankt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

20
gilleko B. schreef: vr 07 jan 2022, 10:46
Dirk Jan schreef:Het bedrijf dat de waterontharder bij ons heeft geplaatst gaf aan dat een DH van 3 het beste is. Maar waarvoor? Is het voor de espressomachines en de koffie zelf aan te bevelen te streven naar een DH van nul?
Ahaa jij hebt zo'n waterontharder systeem. Werkt dat echt goed, niet alleen voor je espressomachine, maar ook voor je badkamer en wasmachine?
Dat vind ik lastig te zeggen. Wij hebben het gedaan om minder kalk te ervaren. En dat klopt. Voorheen ontkalkte ik de waterkoker veel vaker. Minder aanslag op de badkamertegels en ruit, dat klopt ook. Maar omdat ik het niet naast elkaar heb: wel en geen waterontharder, ben ik wel voorzichtig met de uitspraak dat het absoluut zeker helpt.
Zo durf ik ook niet stellig te beweren dat ik het proef bij het drinken van een glas water.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.