Re: Zelf branden van bonen

11
Koepoort is idd een fijn adres ,ook ongebrand in lieren is een goed adres wel wat duurder als de koepoort ,maar soms wijk ik uit omdat de koepoort een bepaalde boon niet heeft.
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

12
Ongebrand verkocht jaren terug nog wel oude voorraad helaas. Of dat nu nog zo is weet ik niet maar ik koop daarom alleen nog bij pti (hoofdkwartier) en Koepoort omdat ik weet dat het dan wel goed zit.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

13
Dat ongebrand oude voorraad zou verkopen dat lijkt mij logies ,maar wat versta je onder oud? ik kan me niet voorstellen dat andere handelaren de oude voorraad weg gooien, er word gezegd dat groene bonen 24 maanden goed kunnen blijven ,mits onder goede omstandigheden bewaard

14
Ben70 schreef: wo 31 aug 2022, 13:38 ik kan me niet voorstellen dat andere handelaren de oude voorraad weg gooien
zo inkopen dat je zeker weet dat je e.e.a. in enkele maanden kwijt bent, en voldoende bijtijds bestellen zodat je nimmer zonder zit.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

15
Ben70 schreef:Dat ongebrand oude voorraad zou verkopen dat lijkt mij logies ,maar wat versta je onder oud? ik kan me niet voorstellen dat andere handelaren de oude voorraad weg gooien, er word gezegd dat groene bonen 24 maanden goed kunnen blijven ,mits onder goede omstandigheden bewaard
Ik wil groene bonen van de laatste oogst.
Verschillende redenen voor waarom de smaak minder wordt des te langer die ligt. Maar het gaat natuurlijk om de smaak waarom de meeste branders graag de meest verse oogst willen.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

16
Bij malabar bonen hebben sommigen een voorkeur voor overjarige doorgelegen meuk en als je daarvan houdt is het een goedkoop alternatief ;-)

Eventueel dat je de natte stoffige jute nog in je espresso proeft

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

18
Ben70 schreef: wo 31 aug 2022, 13:38 word gezegd dat groene bonen 24 maanden goed kunnen blijven ,mits onder goede omstandigheden bewaard
Gebrande koffie is ook dikwijls anderhalf jaar houdbaar, maar ik hoef jou als thuisbrander niet uit te leggen hoe het zal smaken. Een brood kan ook wel 4 dagen mee en wijn kun je ook nog drinken als de fles al een paar dagen open staat. Maar dat je ergens niet ziek van zult worden zegt helaas helemaal niets over maximale smaakbeleving.

19
Pti schreef:
Ben70 schreef: wo 31 aug 2022, 13:38 word gezegd dat groene bonen 24 maanden goed kunnen blijven ,mits onder goede omstandigheden bewaard
Gebrande koffie is ook dikwijls anderhalf jaar houdbaar, maar ik hoef jou als thuisbrander niet uit te leggen hoe het zal smaken. Een brood kan ook wel 4 dagen mee en wijn kun je ook nog drinken als de fles al een paar dagen open staat. Maar dat je ergens niet ziek van zult worden zegt helaas helemaal niets over maximale smaakbeleving.
Zo is 't maar net. Wijze woorden.

Afbeelding

20
Volgens Fleur de cafe Zolang groene koffiebonen op kamertemperatuur (rond 15 graden Celsius) worden bewaard, dalen ze gedurende anderhalf jaar nauwelijks in kwaliteit. Groene koffiebonen zijn dus zeer geschikt om op te slaan. https://www.fleurdecafe.nl/blog/wat-zij ... offiebonen, maar goed ik proef het dus niet hoe vers de groene bonen waren.