Aziraphale schreef:Heren, heren, ik zocht slechts wat advies voor de beste manier om mijn Braziliaanse, Colombiaanse en Peruaanse boontjes te branden. Ik wou geen discussie ontketenen over de juiste manier van koelen.
Overigens koel ik extern omdat ik veel commentaar gelezen heb op de koelfunctie van de Gene en ik het bouwen van een koeler van wat spullen die ik nog had liggen een leuk projectje vond. En het ding bevalt goed, moet ik zeggen. Enige verbeterpunt is dat er nog eens een extra laagjes gaas op zou kunnen om de overgebleven vliesjes beter af te zuigen.
Ja ik snap het niet wat er gebeurt. Ik laat het wel gaan.
Ik heb honderden brandingen achter de rug op zowel de Gene Cafe, de Behmor en een Quest M3S. Ben begonnen in 2013, veel geëxperimenteerd en nog blijft het ontdekken en spelen. De Quest heb ik pas een jaar.
Het koelen in de Gene Cafe kun je doen maar er blijft veel hitte circuleren dat het niet efficiënt werkt. Om het proces te stoppen wanneer je wilt om enige controle te houden over het koelen is extern koelen een uitkomst. Je wilt de kop eraf hebben zodat de ontwikkeling stopt. Bij de Gene Cafe en Behmor is het even een handeling om dat te doen die afwijkt van wat de fabrikant zegt. Bij de Quest is het juist waar men vanuit gaat doordat je de trommel kunt openen om de bonen te dumpen wanneer de gebruiker dat wilt en ze extern te koelen.
Ik hoop dat je er zo uitkomt met welke manier je ook kiest. Die Braziliaanse, als het dezelfde is als ik heb is een hele lekkere boon. Kan bijna niet misgaan qua smaak.