Re: Probleem aardlekschakelaar / Lelit Bianca

12
Ben70 schreef: ma 26 jun 2023, 21:11 Als je een magneet op de solenoid valve legt houd het overstroom pijpje dan op met lekken?
Oei heb de machine alweer dichtgeschroefd. Als reparateur morgen geen tijd heeft zou ik dat nog kunnen proberen. Welke is de solenoid valve? Dat zwarte kastje rechts?
Ben70 schreef: ma 26 jun 2023, 21:16 ik zie bij de solenoid valve een leeg aansluit punt,,,,moet die stekker daar niet op?
niet zomaar er opschuiven want ik weet niet of het wel klopt wat ik zeg
Dat metalen pennetje rechts aan dat zwarte kastje? Daar lijken grotere stekkers op te schuiven?
Hier het schakelschema https://www.1st-line.com/wp-content/upl ... PL162T.pdf

13
Nee die loze rode stekker hoort zo, ze gebruikte voor de niveauregeling van de stoomboiler wel vaker een probe die ook als thermokoppel kan dienen. Die loze stekkers op de selenoid zijn ook normaal.

Wat wel vreemd is is dat je stoomboiler geen druk opbouwt, maar wel stoom uitspuugt, dat hoort niet. Het is echter moeilijk vast te stellen of het met de servicebeurt te maken heeft, zonder te weten wat ze daar precies wel en niet gedaan hebben.

14
Pti schreef: ma 26 jun 2023, 22:22 Nee die loze rode stekker hoort zo, ze gebruikte voor de niveauregeling van de stoomboiler wel vaker een probe die ook als thermokoppel kan dienen. Die loze stekkers op de selenoid zijn ook normaal.

Wat wel vreemd is is dat je stoomboiler geen druk opbouwt, maar wel stoom uitspuugt, dat hoort niet. Het is echter moeilijk vast te stellen of het met de servicebeurt te maken heeft, zonder te weten wat ze daar precies wel en niet gedaan hebben.
Ok thanks!

Weet niet zeker of de stoom veroorzaakt wordt door de stoomboiler, of de koffieboiler. Kan morgen wel eens testen met alleen koffieboiler aan.

Vreemde is wel dat hij de afgelopen 2,5 week na de servicebeurt gewoon heeft gefunctioneerd. En dat hij vanmorgen de aardlekschakelaar triggerde en vanavond niet.

16
Bever ik ben ff nieuwschierig, ik zie dat er gecrosspost wordt en dat er een citaat van mij wordt overgebracht als zijnde "van de monteur" hoe zit het precies? Deze machine komt zover ik weet niet bij het hoofdkwartier vandaan en is ook niet (zeker geen 4 weken?!) bij ons in onderhoud geweest toch?

Ik probeer je hier juist te helpen omdat je zelf wil sleutelen en liever niet terug wil naar de plaats waar je machine in onderhoud is geweest, maar misschien doe ik verkeerde aannames en moeten we even eea verduidelijken.

Fijn dat het voor nu opgelost is ja! Mijn tweede idee was dat de stoomboiler misschien overvol is geweest, maar vocht (van bijvoorbeeld transport) op de verkeerde plek is ook zeker een verklaring voor deze storing.

17
Pti schreef: di 27 jun 2023, 09:24 Bever ik ben ff nieuwschierig, ik zie dat er gecrosspost wordt en dat er een citaat van mij wordt overgebracht als zijnde "van de monteur" hoe zit het precies? Deze machine komt zover ik weet niet bij het hoofdkwartier vandaan en is ook niet (zeker geen 4 weken?!) bij ons in onderhoud geweest toch?

Ik probeer je hier juist te helpen omdat je zelf wil sleutelen en liever niet terug wil naar de plaats waar je machine in onderhoud is geweest, maar misschien doe ik verkeerde aannames en moeten we even eea verduidelijken.

Fijn dat het voor nu opgelost is ja! Mijn tweede idee was dat de stoomboiler misschien overvol is geweest, maar vocht (van bijvoorbeeld transport) op de verkeerde plek is ook zeker een verklaring voor deze storing.
Nee je aannames kloppen. Machine komt niet van jullie en is niet bij jullie in onderhoud. Ik zal het even verduidelijken! Ik bedoelde niet “de monteur”, maar “een andere monteur” zoals in de eerdere post al wel stond :) Sorry voor de verwarring.

Wat betreft boiler overvol; vanmorgen viel me juist op dat er ontzettend veel water de boiler in werd gepompt.

18
Ja dan kan het ook nog water bovenop de boiler zijn geweest, dat de niveauregeling en de temperatuurprobe van slag zijn geweest. Daar zitten ook nog twee droogkookbeveiligingen waar 220V doorheen loopt, dus als daar water op komt heb je direct sluiting.

Ik zou het de komende periode wel ff goed in de gaten houden, niet dat je boiler ineens overvol zit of je temperatuur sky-high gaat want dan is er toch iets beschadigd. Maar je kan in elk geval weer gewoon koffie zetten 8-)

19
Grappig dat je zegt ‘water bovenop de boiler’. Bij de onderhoudsbeurt is namelijk geconstateerd dat het vacuümventiel daar lekte. Dat is hersteld. Gisterenavond constateerde ik wel iets van een oud vochtvlekje op de boiler, maar dacht dus dat dat gewoon niet gepoetst was bij de onderhoudsbeurt.

Stoomboiler zet ik na de ochtendcappuccinno van mijn vrouw uit. Ik zal de komende dagen de bovenplaat er eens afhalen om te kijken of er daar toch ergens vocht ontsnapt, want met jouw opmerking icm mijn bevinding lijkt een lek boven(op) de boiler de meest voor de hand liggende verklaring.