Re: Keuzes maken bij volautomaten is erg lastig - hoe verder?

12
Hallo Oxxo,
dank voor je advies. Ik ga op zoek, ben er nog niet aan toegekomen. Inmiddels ben ik toch wat terughoudend op de volautomaat. Ik vraag me af of we hier thuis niet meer gebaat (dwz: smakelijker koffie) zijn bij een semi-automaat met bijv een geintegreerde molen. Dan blijft wel dat je apart melk stoomt, maar eigenlijk vind ik dat het werk niet. Bijv een Quick Mill 3035 (als idee, ik heb geen voorkeur).
Afijn, ik houd dit draadje bij met mijn wedervaren :)

13
Kan me voorstellen, beeldvorming die hier ontstaat wijst al snel in die richting. Bovendien worden vol-automaten meestal daar verkocht waar men geen of te weinig verstand van koffie heeft. En vaak nog minder van goede semi-automaten. Er zijn weinig zaken waar je een topklasse semi rechtstreeks kunt vergelijken met de echt nieuwe volautomaten. En met echt nieuwe bedoel ik niet die voor de zoveelste keer gerestylde machines uit 1995.
Ik ga niet met droge ogen beweren dat je het verschil niet zou proeven. Er blijven verschillen, maar mijn ervaring is dat die nu kleiner (kunnen) zijn dan je zou vermoeden.

Maar ben je op zoek naar een combinatiemachine dan perk je je wel erg in qua mogelijkheden. Een losse machine en molen geeft meer combi-mogelijkheden, bijvoorbeeld een hele goede molen en een eenvoudige semi. Een goede molen is niet zo heel erg duur (va. 350 nieuw) en gaat gemiddeld 3 espressomachines mee. Met een goede molen bereik je met een semi van 200 betere resultaten dan met een matige molen en een semi van 800 euro.
Er gaat niets boven morgen.

16
off-topic: http://link.marktplaats.nl/297051763 voor 375 Domobar Vibiemme e61 met geintegreerde molen

Ik ben niet zo'n voorstander van 2de hands ivm risico, maar gezien de op het andere forum positieve reacties op de vibiemme icm de prijs, en de e61...

WIlde het even kwijt. Ben nu aan hetafspraken maken met koffiewinkels en zo.

[EDIT: URL aangepast]
Laatst gewijzigd door BartWilKoffie op do 19 nov 2009, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.

18
En jawel, de keuze is gemaakt... Vanmorgen nog eens een volautomaat geprobeerd op de tennisclub. Capuccino. Ik vond het eigenlijk niets. Het zegt niets over de individuele machine natuurlijk, maar de algemene indruk van de volautomaten in kantines, cafes, kroegen, was niet best.

Vervolgens naar de KCC op de Nieuwezijds in Amsterdam. Uitgebreide, vriendelijke en gepassioneerde uitleg van Piet en Henk. Onder genot van een espresso van de Magister Stella. Voor- en nadelen. Volautomaten geraken al snel uit zicht, dwz van mij en ook van mijn vriendin.
Waarna de keuze viel op... een halfautomaat.

Wordt het de Magister? E61 superioriteit. Of een Quick Mill? Half goedkoper, en handig in gebruik. Afwegen. Piet wenst ons succes, en we gaan de stad weer in.

We overleggen. De Magister is top, en willen we dat nu al? Uiteindelijk zeggen we: we gaan voor de Quick Mill 2820. Gewoon een volgende stap in onze smaakcurve. Terug naar de KCC, en de Quick Mill is van ons!

De eerste ervaringen.
We hebben inmiddels de tweede capucino op, en een strakke espresso. Wat een vooruitgang, wat een smaak! En toch bedieningsgemak. Wat zeg ik? Die paar handelingen, het stelt niets voor.
Het foam! WOW.

We gaan nu ons orienteren voor de koffiemolen. Die staat ingepland voor sinterklaas 2010 :lol: en Henk voorziet ons in de tussentijd van voorraden voorgemalen koffie. Het eerste pak ligt al in de diepvries, en het aangebroken pak ligt in de koelkast.

En zo kwam er een eind aan een lange zoektocht. Dank allemaal, we drinken op jullie gezondheid :D

[edit: typo's]