Re: Maler gezocht voor mijn Solis Machine.

11
De moeilijkheid is niet zozeer de haalbaarheid maar meer het gevoel dat ik met een bizar dure aankoop bezig ben. Hoef er niet voor te sparen ofzo maar ik wil het voor mezelf (en een beetje voor mn meissie) kunnen verantwoorden dat ik > €300,= voor een maler uit ga geven terwijl ik €399,= aan een machine heb uitgegeven waar ik destijds een beetje (sorry naief) vanuit ben gegaan dat het zo wel goed zat.

Beetje lomp gezegd kan ik voor dat geld 5 jaar lang elk weekend naar Simon Levelt 250 gr. vers gemalen koffie halen en dan op zondag de rest van de 200 gr. wegdonderen. Dit is natuurlijk een beetje banaal om het zo te stellen maar dit is een beetje mijn onderbuikgevoel....

Als ik er zeker van ben dat een Compak K3 of een Macap MC4 een enorme stap vooruit is en dat ik dan 'nooit' meer een andere maler nodig heb dat lijkt het al beter te verantwoorden.

Wat betreft 2e hands: lastig. Ik zie nu alleen een Rocky voor 150. Heb geen mogelijkheid om een semi-profi machine te plaatsen. Geen plek op het aanrecht.Zoals ik al aangaf in mij TS.

@NielsB: 600 GBP voor een maler. Dat is ruim €800,= Daar ben ik nog niet echt aan toe ;)
Isomac Zaffiro - ECM Casa - In de molen: Segafredo Extra Strong

12
Het mag dan duur zijn, maar wel erg aan te raden. Het is een beetje alsof iemand die net leuke loudspeakers heeft gekocht staat te kijken dat je er toch eigenlijk wel een goede versterker bij nodig hebt. De maler is een integraal onderdeel van je espresso set.

Je bent allicht niet de eerste die dacht met het espresso apparaat klaar te zijn; wie dacht er nu dat de maler eigenlijk nog belangrijker was? Of dat koffie twee weken na het branden al minder lekker wordt? En zelfs een half uur na het malen al begint te oxideren (en dat proef je)? Maar als je je er eenmaal in verdiept kom je daar gaandeweg achter. En daarom zijn deze fora zo leuk: je kan leren van andermans fouten en ervaringen.

En die vergelijking met Simon L. snap ik niet helemaal: zak koffie = €5, x52weken = €260, x5jaar = €1300
En dat is toch echt een ander bedrag dan van zo'n Macap, Compak of een Mahlkönig Vario. Ik denk dat je met één van deze lange tijd tevreden zal kunnen zijn. Dus dat onderbuik gevoel....
Het is niet eens zo zeer het merk van die molen, maar het feit dat je vlak voor het zetten je bonen maalt, dat een enorme stap vooruit betekent. En dat je kan inspelen op verschillen in koffiesoort, het weer en ouderdom van je bonen. Het is echt niet ongewoon om elke dag je maler een beetje bij te stellen. Zo'n winkelmaling zal altijd een compromis zijn.

Ik zou inderdaad eens kijken of een Mahlkönig Vario met die Britse Pond binnen je bereik ligt, dat lijkt een erg goede molen voor z'n geld te zijn (en behoorlijk kompakt).
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
...de Anfim direct maler (Anfim is een gerespecteerde bouwer van malers en levert o.a. aan ECM) is bij Peeze in Arnhem te koop voor iets van 325,-.

volgens mij heeft jouw Solis een cremafilter...als dat zo is, komt de kwaliteit van het maalsel minder nauwkeurig...alleen zal de espresso ook niet meer dan gemiddeld worden...zonder cremafilter is de de kwaliteit van het maalsel allesbepalend en dan is het gewoon zo dat met een betere maler beter koffie wordt gezet...maar alles wel in verhouding: bij een Solis machine met thermoblock dat niet zo temperatuurstabiel is zou ik echt niet gaan voor een topmaler, tenzij je nu al weet dat je over een tijdje een betere machine wilt kopen...

...naar mijn mening ben je met een Ascaso i-mini prima bediend met jouw Solis hoor! de Iberital heeft bij mijn weten precies hetzelfde kleine conische maalwerk en ook dezelfde motor, maar heeft wel een timer!

...heel klein stapje beter is inderdaad een Demoka (traploze instelling), Anfim of Rocky (beiden getrapte instelling; Anfim is denk ik kwalitatief iets beter: minder speling in de maalkrans en ophanging)

...een Compak K3 of MK Vario is absoluut een klasse beter, maar of je dat er met een Solis uithaalt: zou zeggen van niet ;)

overigens is uit het Titan Grinder Project op home-barista.com laten gebleken dat je met het Trespade maalwerkje (zit in Ascaso, Lux en Iberital) een heel goed maalresultaat krijgt dat niet onderdoet voor een Mazzer mini! alleen is de kwaliteit van de componenten en afwerking minder...wordt relevant bij langdurig intensief gebruikt, niet bij een paar shotje oper dag ;) heb zelf voor mijn Anfim een zo'n Lux maler gehad en wat maalresultaat is de Anfim niet beter, wel veel beter afgewerkt en stiller)

succes!
Bas

PS. vraag je eerst af of je traploos of getrapt wil en of je verwacht je machine te gaan upgraden!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

14
bvds schreef: volgens mij heeft jouw Solis een cremafilter...als dat zo is, komt de kwaliteit van het maalsel minder nauwkeurig.
WHOW STOP!
De kwaliteit van het maalsel is nog steeds allesbepalend. Een cremafilter zorgt er alleen voor dat je minder feedback hebt.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

15
Ik heb altijd gelezen dat het resultaat zònder crèma-enhancers of druk-portafilters beter was dan met. Kan je dat er niet uit slopen? Die dingen verdoezelen natuurlijk allerlei fouten bij de bereiding, dat is wat anders dan dat de kwaliteit van de maling van minder belang wordt.

En een traploze afstelling is eigenlijk altijd beter dan een getrapte. En als je het bij één soort koffie-bereiding houdt, lijkt zo'n worm-draaiwieltje het lekkerst te werken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
mee eens met Spironski, lees eens de review van Mark Prince van de Solis SL70: het verschil met en zonder is wat hem betreft dramatisch!

met cremafilter en thermoblockje i.p.v. een temperatuurstabielere machine en normale baskets zul je met een betere maler echt geen betere espresso krijgen, alles in verhouding toch? wat hebje aan een topmaler als je machine de beperkende factor is?

met een enkele boiler met E61 en PID of HX met E61 of een dubbele boiler met E61 wordt het een heel ander verhaal ;) mits je natuurlijk goede en verse bonen hebt, anders is dat weer de beperkende factor he ;)

ik ben er in ieder geval van overtuigd dat je met een Solis geen betere maler nodig hebt dan bijv. een i-mini en dat je het verschil met een vario of compak niet gaat proeven i.c.m. deze machine

groet!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

17
Precies: alles in verhouding. En de kwaliteit van je koffiebonen en je maler zijn van veel grotere invloed op je koffie dan die van je espresso apparaat. Dus liever een beul van een maler met een matig apparaat, dan een geweldig espresso apparaat met een matige molen.

18
Spironski schreef:Precies: alles in verhouding. En de kwaliteit van je koffiebonen en je maler zijn van veel grotere invloed op je koffie dan die van je espresso apparaat. Dus liever een beul van een maler met een matig apparaat, dan een geweldig espresso apparaat met een matige molen.
half mee eens, ik krijg met dezelfde maler een wereld van verschil in resultaat tussen de mijn oude niet temperatuur stabiele rancilio silvia en veel stabielere magister...ook al is het maalsel nog zo top, als je zettemperatuur te laag of te hoog is en/of te veel fluctueert, krijg je hoe dan ook een slechter resultaat...dus de kwaliteit van de bonen, van de maler, van de machine en van de barista zijn elk net zo belangrijk en dienen op elkaar afgestemd te zijn, anders is het een kwestie van de zwakste schakel...

natuurlijk klopt het dat je op een rancilio betere espresso KAN zetten met een topmaler dan met een Solis maestro :D

20
Een beetje wel, ja. Waarbij ik de invloed van het espresso apparaat als de kleinste van de vier M's* zie. En dat is tegengesteld aan wat de meeste mensen denken als ze net beginnen.

*)(Miscella (de koffie), Mano (de barista), Macinadosatore (de molen) en Macchina (het espresso apparaat).