Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

11
De grote vraag is of je wilt singledosen en wat voor branding je voorkeur heeft voor espresso, waar bestel je normaal je bonen?

In het geval van singledosen. De Philos met I200D schijven is een leuke maler voor de prijs de maar toleranties blijken toch wel wat tegen te vallen maar de vraag is of je dat gaat merken. Een DF64 Gen2 met 64mm SSP HU zou ook nog een optie kunnen zijn. De DF64 malers zijn wel gevoelig voor problemen en niet altijd even goed gebouwd maar als je een goed exemplaar hebt is het wel de beste prijs/kwaliteit. In dat geval zou ik persoonlijk eerder voor de Philos gaan gezien de reputatie van Mazzer qua betrouwbaarheid en support.

Een Niche Zero of Option-O Casa (met 65mm conische schijven) is ook goed als je van medium-donker tot donker houdt maar alles van medium en eronder zou ik conische schijven afraden, puur door de smaak. De Niche is zeker de betere keuze als je de Philos met I189D schijven (bedoeld voor donkerdere brandingen) zou willen bestellen want zo goed zijn die helemaal niet qua smaak.

Voor GOD (grind on demand) zou je meer richting Eureka moeten kijken aangezien die de retentie nog wel redelijk op orde hebben. Ik ben zelf geen fan van GOD voor thuis maar er zijn er ook genoeg die niet van singledosen houden dus dat is iets waar je een besluit over moet nemen. Kwestie van persoonlijk voorkeur en daar kan jij alleen antwoord op geven. Dan heb je het volgens mij over de XL voor 65mm schijven of de Atom 75 als je echt een goede maler wilt hebben. De Atom 75 zag ik zojuist bij Coffeefriend (komt uit Polen) voor €899 waar de normaal €1299 is.

Zonder meer achtergrond is het dus lastig om echt een goed antwoord te geven maar dit zou wat houvast moeten geven. Eerst eens bekijken wat voor brandingen je lekker vindt en of het het SD of GOD moet gaat worden.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

12
Zou je een shortlist kunnen maken van vragen die ik mezelf moet stellen daarvoor?
Over single dose of GOD kan ik redelijk kort zijn. Ik ben niet heel precies met mn afmetingen. Dat zou betekenen dat ik eerder voor GOD zou gaan tenzij er een "Muesli automaat" is, maar dan voor bonen die automatisch de goede hoeveelheid in een shaker doet zodat ik die in ene keer in mijn molen kan stoppen.
Misschien een hele gekke opmerking: zou je adviseren om bijvoorbeeld voor een Niche Zero of een DF64G2 en voor de keren dat je een lichte branding neemt een handmaler te gebruiken? Misschien niet handig voor dagelijks gebruik, maar ik denk, ik drop m gewoon effe.

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

13
Als je echt voor een Bianca gaat en serieus espresso wilt maken is één van de belangrijkste punten dat je consistent bent en dat is dus exact weten hoeveel gram tot op de tiende er aan maalsel in je bakje gaat en hoeveelheid gram espresso je maakt in X hoeveelheid tijd. Dat is echt de basis als je goede resultaten wilt halen en er meer verstand van wilt krijgen anders ben je alleen je eigen staart na aan het jagen.

Bij een singledosemaler weeg je telkens de bonen af en gooi je in de maler. Je hebt de maalgraad ingesteld en weet dus altijd dat je de juiste hoeveelheid eruit haalt. Dat maakt het wel dat je 1 variabele minder hebt om rekening mee te houden.

Bij een grind on demand druk je op de knop en maalt deze voor X,Y seconden wat resulteert in Z gram maalsel. Maar weet wel dat elke boon anders is, de maalgraad varieert en dat het dus niet zo simpel is als zet hem op 5,4s en je hebt 16gr maalsel. Fijner malen betekent langer malen voor dezelfde output, elke boon zal gezien het volume een andere snelheid van doorvoer hebben dus 5,4s op maalgraad 15 is niet voor elke boon dezelfde output. Je moet dus altijd met tijd, maalgraad, type boon en ouderdom van de bonen werken. Na enige tijd heb je dat goed onder controle en is het allemaal wat eenvoudiger. Als je niet goed zit moet je eerst wat wegmalen omdat er maalsel in de maler achter gaat blijven en dat verstoort je volgende espresso. Als je er goed de tijd in steekt heb je het vrij rap onder de knie maar je moet dus wel met wat meer rekening houden.

Daarnaast heb je tegenwoordig ook nog dat een maler grind by weight heeft dus dan meet de maler zelf de output. Neemt weer wat variabelen weg maar dan moet je wel even €500,- meer op tafel leggen voor malers met die optie tov dezelfde gewone GOD maler. Een Atom 75 bijvoorbeeld is normaal €1300 en de W versie is €1800.

En ja zo'n muesli apparaat bestaat ook maar dan heb je het over malers van 4-5K dus laten we die even buiten beschouwing laten.

En voor filter zou je dan best een ZP6 kunnen kopen. Uiteindelijk zijn aparte malers het beste.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

14
ik bedoel zo een mueslibus die niet aan een molen vast zit zodat je alleen een single dose maler nodig hebt.

Even over de keus voor een espressomachine. Ik heb een Bianca uitgekozen omdat het een dubbele boiler machine is met een rotatiepomp die over het algemeen langer mee gaat als een vibratiepomp en voor zijn kunnen het best geprijsd is.
Het lijkt me voor de hand liggend dat consistentie bij elke machine belangrijk is.
Maar je sprak al eerder over, "als je echt voor de Bianca gaat". Kan ik daaruit opmaken dat dit misschien niet de beste keus is binnen die prijsklasse?
Hoe moet ik je reactie opvatten?

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

15
Erik82 schreef:. De Philos met I200D schijven is een leuke maler voor de prijs de maar toleranties blijken toch wel wat tegen te vallen maar de vraag is of je dat gaat merken.
Kan je daar wat meer over vertellen? Daar ben ik uiteraard wel benieuwd naar. Op HB is er al zoveel over de Philos geschreven dat ik er de weg bijna kwijt raak, als het er al terug te vinden is.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

16
meinonA schreef: zo 20 okt 2024, 19:10 ik bedoel zo een mueslibus die niet aan een molen vast zit zodat je alleen een single dose maler nodig hebt.

Even over de keus voor een espressomachine. Ik heb een Bianca uitgekozen omdat het een dubbele boiler machine is met een rotatiepomp die over het algemeen langer mee gaat als een vibratiepomp en voor zijn kunnen het best geprijsd is.
Het lijkt me voor de hand liggend dat consistentie bij elke machine belangrijk is.
Maar je sprak al eerder over, "als je echt voor de Bianca gaat". Kan ik daaruit opmaken dat dit misschien niet de beste keus is binnen die prijsklasse?
Hoe moet ik je reactie opvatten?
Ik weet niet precies wat een "mueslibus" zou moeten doen met koffie, maar als je automatisch de bonen af wil wegen voor het maler kun je de Acaia Orion kopen. Of dat het geld waard is.....
https://acaia.co/products/acaia_orion
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

18
omeCoffee schreef: zo 20 okt 2024, 21:22
Erik82 schreef:. De Philos met I200D schijven is een leuke maler voor de prijs de maar toleranties blijken toch wel wat tegen te vallen maar de vraag is of je dat gaat merken.
Kan je daar wat meer over vertellen? Daar ben ik uiteraard wel benieuwd naar. Op HB is er al zoveel over de Philos geschreven dat ik er de weg bijna kwijt raak, als het er al terug te vinden is.
Er zijn meerdere mensen die met echt goede apparatuur de toleranties getest hebben. Een echt goede maler zoals een Option-O, LWW, Titus enz zitten op een design met zo min mogelijk onderdelen op het maalgedeelte omdat elke onderdeel optelt bij de totale toleranties en die zitten rond de 10 micron. Mazzer zit rond de 20 micron en met het achterste deel zelf op 60 micron wat bizar groot is. Het blijft natuurlijk een hele goede maler voor de prijs maar als je echt wilt gaan pushen dan zal hij door de mand vallen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

19
meinonA schreef: zo 20 okt 2024, 19:10 ik bedoel zo een mueslibus die niet aan een molen vast zit zodat je alleen een single dose maler nodig hebt.

Even over de keus voor een espressomachine. Ik heb een Bianca uitgekozen omdat het een dubbele boiler machine is met een rotatiepomp die over het algemeen langer mee gaat als een vibratiepomp en voor zijn kunnen het best geprijsd is.
Het lijkt me voor de hand liggend dat consistentie bij elke machine belangrijk is.
Maar je sprak al eerder over, "als je echt voor de Bianca gaat". Kan ik daaruit opmaken dat dit misschien niet de beste keus is binnen die prijsklasse?
Hoe moet ik je reactie opvatten?
Ik bedoelde dat de Bianca een hele goede machine is en dat als je er een "goedkopere" maler naast gaat zetten je niet uit de Bianca gaat halen wat mogelijk is. Dan is de maler de bottleneck waar je eigenlijk wilt dat je machine de bottleneck is. Ik bedoelde het dus echt positief richting de Bianca. En ja voor de prijs biedt de Bianca heel veel goede eigenschappen dus daar heb je helemaal gelijk in en als ik voor een E61 zou gaan zou die ook zeker bovenaan mijn lijst staan.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

20
Erik82 schreef:
omeCoffee schreef: zo 20 okt 2024, 21:22
Erik82 schreef:. De Philos met I200D schijven is een leuke maler voor de prijs de maar toleranties blijken toch wel wat tegen te vallen maar de vraag is of je dat gaat merken.
Kan je daar wat meer over vertellen? Daar ben ik uiteraard wel benieuwd naar. Op HB is er al zoveel over de Philos geschreven dat ik er de weg bijna kwijt raak, als het er al terug te vinden is.
Er zijn meerdere mensen die met echt goede apparatuur de toleranties getest hebben. Een echt goede maler zoals een Option-O, LWW, Titus enz zitten op een design met zo min mogelijk onderdelen op het maalgedeelte omdat elke onderdeel optelt bij de totale toleranties en die zitten rond de 10 micron. Mazzer zit rond de 20 micron en met het achterste deel zelf op 60 micron wat bizar groot is. Het blijft natuurlijk een hele goede maler voor de prijs maar als je echt wilt gaan pushen dan zal hij door de mand vallen.
Dank voor je uiteenzetting! Voorlopig zit ik prima denk ik. Maar mocht ik ooit weer de kriebels dan jouw uitleg een goed vertrekpunt.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s