Re: Izzo Alex Duetto

11
Ah, ik heb nog nooit gehoord van speciale open filterhouders voor driedubbele filters (waarom ook, dat filter past ook in een gewone (dubbele) open portafilter...?). :?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Precies, dat hoopte ik dus ook. Gewoon een ring waar elke maat filter in zou passen.
Maar deze loopt onderaan dus iets naar binnen. Het driekopsfilter komt tot onderaan, maar de tweekops zit wat naar binnen. Ik had juist dus gehoopt dat hij bij de tweekops tot onderaan zou komen, omdat er een tweekopsfilter bijgeleverd zou worden.

Terugsturen naar Duitsland vind ik ook zo wat...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

13
Bij een normale filterhouder moet er onder het filter allicht ruimte over blijven zodat de koffie daar langs kan. Het is dus dieper dan een dubbel filter. Wat jij omschrijft is een gewone naked pf (waarbij de bodem er dus uit is gehaald).
Een speciale platte naked, zodat een dubbel filter tot de onderkant zou komen, zou problemen krijgen met de sterkte van de aanhechting met de handel.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Ah, okee, dat is het dus. Dank :)

Ik ben nu de schijven van de Mazzer Major aan het verwisselen. Onder de schijven kom ik iets tegen dat op een compleet verpulverde rubberen ring lijkt, maar ook oude koffie kan zijn, zo poederig is het.

Zit hier een ring tussen normaal? Anders zit er een kier tussen waar allemaal koffie tussen kan gaan zitten (wat er ook zat toen ik de bovenste schijf verwijderde)...
Kees van der Westen tamper - Izzo Alex Duetto - Mazzer Major - Bonavita Gooseneck - Aeropress - V60

16
Okee, geen ring dus, mooi.
Het was al zó poederig, dat ik dacht,dat kán bijna geen ring zijn.
Maar het was ook donkerder dan de rest van de koffie (héél oud gok ik), dus daardoor ging ik weer twijfelen.

17
Grrr, heb de ringer er nu al drie keeruitgehaald en opnieuw ingedaan. Ik heb ervoor gezorgd dat er geen maalsel onder de ringen zat..
Ik krijg de stelring niet op stand 1 als ik ze erin heb gedaan. Hij maakt al contact rond de 1. Er komt dan gewoon niks uit, pas als ik hem opendraai naar stand 3 komt het eruit als een malle. De schijven lijken niet helemaal parallel te zijn ofzo. Als ik hem draai loopt hij soms even aan, soms niet.
Ik zag ook dat de schijf waar de onderste maalschijf opligt aan de rand een beschadigingetje had, er was een stukje afgebroken. Maar dat kan mijns inziens niet het probleem zijn. Foto:

Afbeelding

Er is toch geen bovenste of onderste schijf he?

18
Die nummers op de kraag zijn maar een indicatie, niets meer; ik maal b.v. rond cijfer 8. Volgens mij zijn beide schijven identiek, zou dus niet moeten uitmaken welke onder of boven zit. Een heel klein beetje tsirpen is volgens mij wel normaal en dat beschadigingetje lijkt me niet al te serieus.

19
Okee, dus het kan dat de schijven gewoon net iets hoger zijn oid...
In deze schijven staat ook Mazzer, en een nummer. In de oude niet. Misschien dat dat geen Mazzer schijven waren en dat dat het verschil verklaart...

20
Zou kunnen, maar ik kan me ook voorstellen dat als de kraag een halve slag eerder zou pakken bij het er in draaien dat je dan ook bij cijfer 8 zou uitkomen. Er zit niets absoluuts aan die cijfers volgens mij. Dat je altijd bij de 0 zou uitkomen bij het nulpunt is dus niet waar, het kan willekeurig welk getalletje zijn.