Re: Overstap volautomaat

11
Met een pistonmachine moet je inderaad bereid zijn tot "handwerk". Je hebt dus ook veel meer onder controle, en dat kan maken dat het fout gaat, maar ook dat je veel betere koffie krijgt. Je moet dat handwerk zeg maar als hobby gaan zien.
Vergelijk het als reizen in een luxe limousine met automaat, waar je heel comfortabel van A naar B komt en het landschap ziet vanachter je ramen, of het reizen in en sportauto waarin je een pookje hebt en open dak, waarin je veel meer rijgenot kunt hebben en het landschap veel meer in je opneemt en je de koele lucht ruikt en de vogels hoort.
Goed, beetje liederlijke vergelijking misschien, maar wellicht begrijp je wat ik bedoel.

Probeer verder voor een molen eens Marktplaats of Ebay. Daar kan je voor een € 100-250 uitstekende molens kopen, die nog jááren meegaan en nieuw wel €600-1000 hebben gekost. Onlangs stonden er nog een paar prachtige Mazzer Super Jolly's op, die een paar klassen beter zijn dan zo'n Rocky of MDF.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
Als je het makkelijk stelt moet je het verschil zo zien:

Prioriteiten Vol-automaat:
1. Gemak
2. kosten
3. smaak

Prioriteiten handmatig:
1. Smaak
2. Smaak
3. Smaak
4. gemak
5. kosten

Bij 4. moet je ook wel ff nadenken, want moeilijk is het niet, ligt er net aan wat je kiest en hoe moeilijk denk je erover na.
kwaliteit kost gewoon geld, maar als je iets goeds koopt gaat het vele malen langer mee en haal je er meer plezier uit.

Ik verkoop graag (duh) een vol-automaat, maar veel liever een handmatige machine.
Minder uitval, meer plezier door de lekkerdere smaak, minder kosten bij een beurt en minder een "weggooigoed".

Ohja, bij smaak geldt ook temperatuur als één van de topfactoren van een lekker kopje koffie.
Hoe constanter de temperatuur hoe verfijnder de smaak is.
Stel het zo:
Je gebruikt een bittere koffiesoort in een vol-automaat of kleine handmatige machine dan is en blijft de bitterheid de overhand houden.
Doe je dit in een zwaardere machine dan wordt de koffie lekker bitter, misschien jouw smaak nog niet helemaal, maar je gaat de bitter waarderen.

Succes met je keuze!
I barista, do you?
Izzo Alex Duetto - Macap M4 Digitaal - Compak K10 WBC -Xpressivo Barista tamper

13
met een volautomaat heb je meer luxe en minder handelingen..de kwaliteit van je koffie heeft niet te maken met welk apparaat je koffie maakt maar heeft alles te maken met water temperatuur,de maling,keuze van de bonen,waterdruk kan nu met volautomaten van Siemens met 19 bar, :o en de tijd in seconden dat water in kontact is met de koffie..vergeet niet om je kopjes goed voor te verwarmen dat kan de doen onder de warme kraan of magnotron/of stoompijpje/heet water...succes met je keuze.. ;)

14
..de kwaliteit van je koffie heeft niet te maken met welk apparaat je koffie maakt maar heeft alles te maken met water temperatuur...
Volgens mij is dit een contradictio in terminis? De grap van een goed apparaat is nu juist dat deze veel stabieler is van temperatuur, en veel beter is te controleren.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

16
't Is in elk geval een sterke bak koffie! ;)
En wat zegt jouw naam dan over jouw koffie?

18
Twee dingen:
1. Het feit dat ik in Groningen woon wil niet zeggen dat ikzelf ook Gronings ben, dat ben ik niet.

2. Dat Groningers zo stroef zouden zijn is een fabeltje. Ze houden niet van veel Poeha, dat is waar. Maar mijn vriendin komt uit Zuid Limburg, woont nu al zes jaar in Groningen en vind het allemaal erg meevallen, ze zou zelfs niet meer terug willen naar Zuid Limburg! :o

Dus wat zegt dat over mijn espresso?..... ehh, helemaal niets! ;)