Re: rocketespresso

11
pruttelend water zegt toch niet zo heel veel over de groep...een theedoek zou wellicht een vergelijkbaar effect hebben als ene geïsoleerde boiler....dit heeft nauwelijks effect op de opwarmtijd, maar resulteert in minder temperatuur swing en minder energieverlies...maar goed meten is weten...

@Matthijs: met Eric's al eens getest wat het theedoekjeseffect is?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: rocketespresso

12
De zetgroep is een complex geheel waarbij de sifon, de kop, eventueel een flowrestrictor, de buisdiameters, de instelling van de pressostat en de configuratie van de HX (en vast nog meer dat ik nu even vergeet) allemaal samenwerken om de kop uiteindelijk op een bepaalde temperatuur te krijgen en te houden.
De bedoeling is dat er rond de 94C een evenwicht ontstaat waarbij de kop net zoveel afkoelt als dat ie opwarmt. Als je nu de kop isoleert door er een theedoek omheen te wikkelen zal deze dus een stuk minder warmte uitstraling hebben en veel sneller heet worden.

En inderdaad is mijn ervaring dat een theedoek behoorlijk scheelt bij het opwarmen. Vooral in de winter gebruik ik die omdat het anders in mijn onverwarmde keukenje erg lang duurt voordat mijn machine op temperatuur is. Bij een omgevingstemperatuur van zo'n 14C "idled" hij dan bij zo'n 93,7C, als het lekker warm is in de zomer -zeg 30C- doet ie dat pas bij zo'n 96,7C.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder