Ik heb me nooit zo gerealiseerd dat een volautomaat veel onderhoudskosten met zich meebrengt. Dat is dan zeker iets dat je mee moet wegen. Een Nespresso-apparaat is sneller total-loss (reparatie is buiten de garantie al snel duurder dan vervanging), maar 200 euro onderhoud per 2 jaar is ook een kostenpost die telt. Hoe zit dat met espresso-apparaten dan? Is het meeste onderhoud goed zelf te doen?
Let wel: ik ben een verstokte semi-gebruiker. Maar ik lees met enige regelmaat posten over de hoge onderhoudskosten van superautomaten (vooral als je zelf de zetgroep niet kan schoonmaken). Semi's zijn in tegenstelling tot supers over het algemeen niet van plastic, maar van metaal gemaakt en mijn indruk is dat ze duurzamer zijn. Gaat een typische super 10.000 kopjes mee en/of 5 jaar, een goede semi gaat een veelvoud daarvan mee. Als je een E61 machine hebt, heb je er eentje met professionele onderdelen, die bovendien goed-, en goedkoop (zelf) te servicen is.
Wellicht kunnen de leden-onderhoudsmensen op het forum hier iets meer over vertellen.
Goed punt. Ik ben wel iemand die door zoiets gepakt kan worden en op zoek zou gaan naar het beste resultaat. Ik ben ook ooit een zoektocht naar de lekkerste whisky begonnen (ook zo'n dure hobby) bijvoorbeeld. Ik ben alleen bang dat ik het niet prettig vind om daar tijdens mijn werk mee bezig te zijn. Ik kook bijvoorbeeld ook alleen maar als mijn werk gedaan is voor de dag.
Hier nog eentje. Ook ik ben de kok in huis en heb een verzameling mooie Malts in de kast staan. Ik kan veel vreugde ervaren bij mooie, met aandacht gemaakte zaken. En ik zou van mijn levensdagen niet genoegen nemen met een super die alles voor me doet op een matige, maar consistente manier. En ik ga onderhand zo ver dat ik mijn eigen bonen rooster. Het kost allemaal wat tijd en gedoe, maar de beloning is er naar. Maar dat geldt voor zovele zaken, nietwaar?
Als ik nu besluit toch voor en espresso-apparaat te gaan en dus alleen nog maar espresso te malen, hoe veel zou ik dan kwijt zijn voor een maler van acceptabele kwaliteit? En wat is een goed apparaat om mee te beginnen? Even zodat ik de kosten kan gaan meewegen. Niet onbelangrijk voor mij.
Een acceptabele maler... Hmm, met malers kan niet zoveel mis gaan, en ik zou daarom een 2-handse maler zeker overwegen. En ik zou, vanwege het belang van de maler, niet gaan voor "acceptabel", maar voor de beste die je je kan veroorloven. Mijn maler kost nieuw iets van €1000, maar ik heb 'em voor €95 2-de hands gekocht op Marktplaats, nieuwe maalschijven er in gezet en ik ben de komende jaaaaren gelukkig. Nu had ik geluk, maar voor € 150-200 kan je heel mooie malers vinden.
Wil je niet 2-de hands, dan zou ik voor de genoemde Mahlkönig Vario gaan: €390. Als je onder de €300 nieuwprijs komt ga je toch wel zware compromissen aan.