Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

11
Dus mijn aanvankelijke intuïtieve raad was helemaal verkeerd. Maar ik snap niet helemaal hoe je nu nog veel meer kan doseren, je vertelde dat je voorheen ook al met je puck tegen de douche aankwam?

Dat overvullen was een Australische methode, waarvan men dacht ik nu toch wel is terug gekomen vanwege het grote risico op breukjes in je puck.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

12
jeroen1982 schreef:ben terug geweest naar SL. zij hebben me geholpen met de instelling van de maalgraad en de hoeveelheid en hebben me wat nuttige tips gegeven. dit heeft een behoorlijke verbetering gegeven. de espresso (enkele) heeft nu een doorlooptijd die tussen de 20 en 30 seconden ligt en de smaak is aanmerkelijk beter. misschien kan het nog wel beter, maar ik ben momenteel zeker zeer tevreden.
Stiekem wel benieuwd welke SL was je bent geweest?

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

13
@mark boelen: waarom? is het een verkeerd advies geweest? of juist een goede raad? daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

er is mij in ieder geval verteld dat je de schroef sowieso in de puck zou zien. de puck is in ieder geval wel een geheel als ik de espresso heb gemaakt en is makkelijk uit te kloppen. het is niet meer de waterige prut zoals ik het eerst had.

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

14
jeroen1982 schreef:@mark boelen: waarom? is het een verkeerd advies geweest? of juist een goede raad? daar ben ik dan wel weer benieuwd naar.

er is mij in ieder geval verteld dat je de schroef sowieso in de puck zou zien. de puck is in ieder geval wel een geheel als ik de espresso heb gemaakt en is makkelijk uit te kloppen. het is niet meer de waterige prut zoals ik het eerst had.
De informatie die je verschaft is klopt namelijk als een bus :) Goede voorlichting gehad :) En top service dat je gewoon met de hele hap terug kon komen om hem nog een keer voor je af te stellen.

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

15
Ik baseerde mijn eerste advies hier op:
De keren dat ik het wel voor elkaar kreeg om het metertje tussen de 9 en 11 bar te krijgen was de doorlooptijd bij een enkele espresso echter veel minder dan 25 seconden. Als ik daarna de hoeveelheid koffie iets vergrootte kreeg ik de piston er niet eens in.
Ik vind het dan opmerkelijk dat het probleem is opgelost door juist grover te malen en meer te doseren. Ik mis blijkbaar iets...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

17
voor de volledigheid: ik heb mijn Quick gekocht bij SL. Ik heb niks te klagen over de service (kreeg na het afstellen een pakje bonen mee die qua smaak het meest overeenkwamen met de bonen die ik op dat moment gebruikte).

over dat doseren en malen: blijkbaar had ik de maalgraad zo fijn dat het water er niet doorheen kwam. maar misschien heeft eea ook met mijn (slechte) techniek te maken? ik weet niet waar je op doelt. (@ spironski)

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

18
Nou, je schrijft dat je je filter al zo vol had dat als je er slechts ietsje meer in deed, dat je dan je pf er niet eens meer in kreeg. Dat duidt op overvullen. Desondanks liep het toch te snel door (dus te grof gemalen).
Als je dan vervolgens het advies krijgt om toch meer in je pf te stoppen (en zelfs grover gemalen) dan snap ik niet dat het deze keer wèl goed gaat.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Doorlooptijd Quickmill 3035

19
Overvullen lijkt me een slechte (en dure) oplossing. Ik hou altijd de hoeveelheid koffie constant (net geen schroefafdruk in de puck) en varieer met de maalgraad. Dat luistert nauw, een enkel tikje grover of fijner maakt al veel verschil. Mijn molen heeft 80 standen op de stelring, en zelfs daarbij zou ik wel eens tussen twee standen willen zitten. Veel mooie molens hebben dan ook een staploze instelling.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45