Re: Backflushen Silvia?

11
Spironski schreef: @Wimula: laat weten of je verschil proeft!
Ik heb een blindfilter, Cafiza en een naked portafilter besteld. Ik laat e.e.a zeker weten. Ook al omdat ik de indruk kreeg dat de espresso niet meer smaakte als in het begin, ca. 5 maanden geleden :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

12
Ha, ook een Naked, heel goed! Zit waarschijnlijk een triple filter bij, kan je lekkere triple ristretto's maken, jummie!

En omdat je dan vervolgens dat enkele pf niet meer gebruikt kan je daar mooi permanent je blindfilter in zetten. Dan wordt backflushen een eitje.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Spironski schreef:Ha, ook een Naked, heel goed! Zit waarschijnlijk een triple filter bij, kan je lekkere triple ristretto's maken, jummie!

En omdat je dan vervolgens dat enkele pf niet meer gebruikt kan je daar mooi permanent je blindfilter in zetten. Dan wordt backflushen een eitje.
Klopt een 21 grams filter. Lekerrrrrrrrrrrrrrrrrrr, jammie :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

14
Je zult waarschijnlijk gaan merken dat een ander filter toch weer een eigen 'dynamiek' heeft wat betreft dosering, tampen en maalfijnheid. Het is even spelen met de juiste instellingen, maar het resultaat kan heerlijk zijn.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Heb ik ook met mijn Naked ,vorige week binnengekregen ,wel in een andere maschine.
Vind het lastig om enkele shot,s te maken in de 14 grams cup,heb al 8 en 9 gram geprobeerd,blijft teveel water in staan.
Ga eens experimenteren met dubbele.
Fiorenzato Ducale 1 groeps & Gaggia Orione 1 groeps /\ Gene cafè /\ Faema MC90 /\ Aristarco Ema 75 /\ French press /\ Mokkapotje

16
Spironski schreef:Je zult waarschijnlijk gaan merken dat een ander filter toch weer een eigen 'dynamiek' heeft wat betreft dosering, tampen en maalfijnheid. Het is even spelen met de juiste instellingen, maar het resultaat kan heerlijk zijn.
Ik hoop het morgen of maandag in huis te hebben en zal het resultaat zeker hier melden.

17
grad schreef:Heb ik ook met mijn Naked ,vorige week binnengekregen ,wel in een andere maschine.
Vind het lastig om enkele shot,s te maken in de 14 grams cup,heb al 8 en 9 gram geprobeerd,blijft teveel water in staan.
Ga eens experimenteren met dubbele.
14 Gram is toch al een dubbele? Natte pucks: ietsje grover malen, iets meer doseren.

Edit: oh, wacht, doe je dan maar 7 gram in een 14 grams filter? Ja, dat wil niet. Daarvoor heb je het enkele 7 grams filter nodig.
Of je drinkt gewoon een dubbele espresso, als je het als ristretto zet heb je dan nog altijd maar 45cl...

19
snuuf schreef:
Spironski schreef:Of je drinkt gewoon een dubbele espresso, als je het als ristretto zet heb je dan nog altijd maar 45cl...
Ristretto's van bijna een halve liter. Toe maar! ;)
Hahahahahaha!

20
:oops: :lol: 't zou de vraag zijn of je dat overleeft! Ik ga het niet proberen. En het moet natuurlijk 45ml zijn...