Dit topic is dan wel oud maar het kan evengoed nog wat mensen helpen.
Ik heb in het begin ook wat moeite gehad met het bereiden van heerlijke koffie met een Bialetti.
Mijn oplossingen zijn dan ook proefondervindelijk en niet nota bene een oplossing voor iedereen.
'Whatever works for you' zou ik zeggen
defje schreef:
*Pot gevuld tot aan het lijntje met warm water.
So far so good!
defje schreef:
*cup half, driekwart,vol gevuld met koffie (niet aangeduwd)
Dit is het eerste wat verkeerd is volgens mij. Je moet de filter volledig vullen met koffie. Te weinig koffie zorgt er idd voor dat de koffie eruit gaat 'spuiten'.
defje schreef:
*gebruikte koffie, gewoon pakje Douwe egberts desert.
Hier kan het liggen aan de maling en de versheid. Het is beetje trial and error. Zelf heb ik ook 'gewone filterkoffie' geprobeerd met wisselend resultaat. Waardeloos is de conclusie voor mij.
defje schreef:
Resultaat:
*Bij een laag vuur (zoals beschreven) gebeurt er niets.
Hoe lang heb je gewacht? Je hebt een 12cups Bialetti en dus een grote pot. Dit heeft tijd nodig om te warmen en om stoomdruk op te bouwen. Een ideaal vuur is niet te laag en zeker niet te hoog.
Lijkt me straf dat er helemaal niets zou gebeuren.
defje schreef:
*Bij een hoge stand duurt het nog altijd 8min alvorens de koffie begint te lopen (sputteren)
*Koffie ruikt slecht en is gewoonweg niet te drinken.
Indien de Bialetti op een hoog vuur staat dan is de koffie verbrand en gaat hij erg bitter smaken. De geur is dan ook afwijkend.
Zacht vuur gebruiken en geduld hebben is het sleutelwoord.
Ikzelf heb een 9cups en zelfs met verwarmd water duurt het zo'n 5min voordat ik de eerste koffie zie verschijnen.