Re: ik zie door de bomen het bos niet meer :(

12
finetunen naar een doorlooptijd van 25 seconden is niet te doen, al zou ik superfijn en superveel koffie gebruiken is het spulletje al rond 15 sec klaar. het zal wel aan de 15 bar liggen die er achter zit.

vandaag maar begonnen met test van bij welke stand, welk gewicht gebruikt wordt.
6 standen geprobeert, van elke keer een tablet in een kopje gedaan en nadat het gedroogt is ga ik meten hoeveel koffie het ''ongeveer'' is

hopen dat het lukt:d

13
Die 15 bar mag je wel met een schepje zout nemen hoor...

Maar lastig inderdaad. Meten van de pucks na droging wordt wel een flinke foutmarge. De vochtigheid blijft erg lang hoger dan de bonen (zelfs als het droog aanvoelt) en bij het zetten is er ook van alles in je koffie opgelost. Nog steeds beter om een gemeten hoeveelheid bonen in je reservoir te doen en te kijken hoeveel kopjes het duurt voordat het op is, daardoor delen en je hebt een idee.

Als 'ie zo snel doorloopt wil je denk ik iets meer dan 8g hebben, maar dat wordt op smaak testen.
One cup at a time

Thuis: Benvenuto B30/Kyocera CM-50 Hario/Bodum Chambord/Aeropress
Werk: Mastrena/Clover/Ditting KR 1403

14
vanerven_c schreef:finetunen naar een doorlooptijd van 25 seconden is niet te doen, al zou ik superfijn en superveel koffie gebruiken is het spulletje al rond 15 sec klaar. het zal wel aan de 15 bar liggen die er achter zit.

vandaag maar begonnen met test van bij welke stand, welk gewicht gebruikt wordt.
6 standen geprobeert, van elke keer een tablet in een kopje gedaan en nadat het gedroogt is ga ik meten hoeveel koffie het ''ongeveer'' is

hopen dat het lukt:d
Verse koffie moet (meestal) minder fijn gemalen worden om 25sec te krijgen. Wellicht kan het met verse koffie dus wel.
Verder is 15bar waarschijnlijk onzin, dat is wss de capaciteit die de vibratiepomp levert. Dat houdt niet per se in dat er op je zetgroep 15 bar zit; als er een overdrukventiel in zit slaat die open bij een bepaalde hoeveelheid druk (hopelijk ergens tussen de 6 en 10 bar); maw de druk op je zetgroep tijdens zetten is 'slechts' 6-10 bar oid. Te hoge druk schijnt niet goed te zijn voor het zetten van espresso; de puck in je zetgroep wordt te sterk samengeperst waardoor je machine 'stikt' (zelfde effect als te fijn malen).

15
oke ik ben om! eergister maar eens naar van Hilst in nijmegen geweest voor verse koffiebonen, wat een verschil. ik ben na advies gegaan voor de palermo en del maestro die ze daar verkochten. wat een heerlijke espresso! en ik maar denken dat verse koffie duurder was dan supermarktrommel, integendeel zelfs!
de doorlooptijd is niet veranderd, bij aanpassen van maalgraad ed werd de koffie ranzig of bitter. lekker laten staan dus. iedereen heeeeel erg bedankt voor de hulp!