Re: Oude bonen eerst verwijderen voordat je nieuwe bijvult?

12
@3aan schreef:Op het moment dat die begint te druppelen is die klaar,
dus kopjes verwijderen en genieten maar o.i.d. ;)

De rest in het lekbakje laten lopen.
Hij geeft op dat moment nog niet aan dat hij klaar is. Hij begint te druppelen, maar is duidelijk nog niet klaar, want er komt al druppelend nog ongeveer een kwart kopje bij.

Misschien is druppelen niet helemaal de juiste bewoording. Met druppelen bedoel ik dus dat hij in stukjes steeds een beetje bijvult. Zoals in dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=3kzHXq7WV5k

18
Maar ik begrijp eigenlijk niet waar ik naar moet kijken in het filmpje? Ik zie daar een schuimig, bleek kopje koffie worden gezet in 10 seconden tijd en daarna druppelt het nog wat na?

Als dat bij jou net zo is, lijkt het me bedoeling van de machine en niet zoveel aan de hand, machine-technisch gezien.
Maar inderdaad lijken me die laatste druppels nu niet de lekkerste, die zou ik fijn laten lopen. Ga op R&B's advies af: doe wat je het lekkerste vind smaken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

20
stefan1984 schreef:De totale doorlooptijd tot het punt dat hij aangeeft dat hij klaar is duurt ± 25 seconden, waarbij het in het begin een goede straal is, maar na ongeveer 15 seconden dat druppelen begint.
Ik weet niet wat een goede straal is, maar ik zou als ik jou was eens proberen of de koffie die je na 15 seconden hebt lekker is. Een kopje voor de eerste 15 seconden, de rest in een volgend kopje. Dan beide kopjes proeven. Is die eerste lekker en de tweede erg matig, dan laat je voortaan alles na die 15 seconden lekker weglopen.
Laatst gewijzigd door fransg op zo 08 sep 2013, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino