Re: Clip over LONDINIUM tamper en tapse basket

12
Dankje! Leuk artikel uit de tijd dat de VST bakjes werden gelanceerd. Het leest voor mij wel meer als een heel goed geschreven advertorial dan als een recensie, maar toch informatief.

Dat VST een zo'n kritische afmeting van de vlakke tamper adviseert, lijkt me te zeggen dat ze zich bewust zijn van de lastigheid van die druppels langs de rand.

Op de stelligheid van "water wants to flow straight down" vind ik wel wat af te dingen. Water gedraagt zich grillig en zeker als er 6-9 bar druk op staat wil het water wel alle kanten op, bij voorkeur daar waar gaatjes zijn. De 'precisie' van VST bakjes kent ook zijn variaties in afmetingen van de bovenrand bijvoorbeeld. En een zekere variatie in gaatjes-dichtheid lijkt me helemaal niet verkeerd. Het moet niet te gek worden natuurlijk, geen spijkergaten en niks verstopt.

Ik vind de analytische methodes van VST, met de ExtractMoJo wel erg interessant. Maar in een laboratorium hebben ze nog geen Stradivarius kunnen namaken en als je de meester-koks bezig ziet, doen die ook meer met hun intuïtie en ervaring dan met refractometers in de soep ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Mijn ervaring is in ieder geval dat het verhaal van Mark Prince klopt. Toen ik in 2011 mijn VST bakje via Square Mile binnen kreeg ben ik direct enthousiast enkele espresso's gaan maken. Het lukte mij maar niet om een mooie naked extractie te krijgen. Zelfs het VST bakje aan de kant gezet en mijn oude La Marzocco bakje weer in gebruik genomen. Na het artikel van Mark Prince en de discussies op Home Barista gelezen te hebben het VST bakje weer in gebruik genomen samen met de inmiddels aangeschafte Reg Barber flat 58,3 base. Met correct doseren/leveling en de nieuwe tamper lukte het toen wel. De naked shots waren niet alleen goed maar ook beter van smaak. Gebruik zowel het bakje als de tamper vanaf 2011 en ben er zeer tevreden over.

De meesterkoks proeven en kunnen dan ingredienten aan de soep toevoegen maar met een espresso is dat lastig, of je moet suiker willen toevoegen :shock: :D

15
HolyBean schreef: Met correct doseren/leveling en de nieuwe tamper lukte het toen wel. De naked shots waren niet alleen goed maar ook beter van smaak. Gebruik zowel het bakje als de tamper vanaf 2011 en ben er zeer tevreden over.
Mooi, ik zal er ook weer eens naar kijken. Mooie bakjes maar stomvervelende lastpakken om te gebruiken. De bolle tamper is dan wel weer een uitkomst, wat trouwens ook aan het formaat kan liggen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
Kijk ook maar eens naar dit stukje. Goed passende tamper geeft 1% meer extractie. Vlakke tamper wordt ook aangeraden.

Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

18
Je moet wel even doorbijten maar er zijn veel goede dingen uit te halen. Vanaf 50 minuten is er een heel interessant stuk over branden. Zeker de moeite waard om helemaal te kijken. Alleen een beetje jammer van zijn presentatie vaardigheden.
Strietman CT2, LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 (102HU en OM), Pietro M-Modal, 1ZPresso J-Ultra, LWW The BIRD, Orea V4/Z1, Hario V60/NEO, OXO Rapid Brewer, Acaia Lunar en Pearl S, Sworks Billet basket 15gr en 18gr en nog veel meer

19
Ben Kaminsky reist de hele wereld over als consultant en is trainer van Matt Perger. Heeft een aardige staat van dienst in de koffie. Was ziek tijdens deze presentie dat zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld.

Inderdaad Erik, heel herkenbaar is de vicieuze cirkel, zie het overal om mij heen. Een lichte branding en wanneer de espresso dan niet acceptabel is (omdat het ze niet lukt uit de boon te halen wat er in zit) de volgende keer donkerder branden. Ik weet niet of je onderstaand experiment al hebt gezien maar is ook interessant.
http://nordicbaristacup.com/2013/11/sam ... 013-video/

20
HolyBean schreef: heel herkenbaar is de vicieuze cirkel, zie het overal om mij heen. Een lichte branding en wanneer de espresso dan niet acceptabel is (omdat het ze niet lukt uit de boon te halen wat er in zit) de volgende keer donkerder branden. Ik weet niet of je onderstaand experiment al hebt gezien maar is ook interessant.
http://nordicbaristacup.com/2013/11/sam ... 013-video/
Ik heb even gekeken, wat een gekloot eerst met de micro's en dan een presentatrice die niet uit haar woorden kan komen en dan moet iemand uit de zaal de koffie in 2 woorden beschrijven terwijl de presentatrice er een waterval van niet samenhangende woorden voor nodig had, alleen al om die vraag te stellen, ik ben afgehaakt, .......................
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.