Inmiddels met een borsteltje bezig wat opzich prima werkt, bedankt voor de tip. Even malen, borstelen, nog even malen en borstelen en dan heb ik voldoende voor mn filterbakje.
Gebruiksgemak laat wat t wensen over, maar goed dit is ook een budget oplossing dus wat dat betreft niet verkeerd
Trouwens moeilijker dan ik dacht een goede espresso zetten. Inmiddels lukt het met een single bakje de helft van de keren om een espresso te maken die niet te zuur of te bitter is en gewoon goed smaakt.
Met een dubbel bakje lijkt het iets makkelijker te gaan, maar dat is telkens zo veel koffie.
Re: 'Horecamaler' (ophopend maalsel)
12Ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar je commentaar leest weer behoorlijk venijnig en bot Adriaan. Ook dat is een waarheid waarmee jij dan weer te maken hebt. Graag de toon iets temperen, op schrift komen zaken nu eenmaal veel venijniger over dan gezellig uitgesproken bij een lekker bakkie koffie. En we gaan hier verder geen discussie over voeren.Niks venijn, jij weet wel beter.
Dan weer inhoudelijk: waar Adriaan denk ik op doelt, is denk ik dat al die uitlopen niet voor niets bijna allemaal horizontaal lopen. Ik vermoed dat dit is omdat door de centrifugaalkrachten het maalsel simpelweg horizontaal uit de maalkamer wordt gesmeten. Als het dan meteen tegen een schuin naar beneden lopend kanaaltje terecht komt, wordt de ophoping alleen maar groter. Wil je het maalsel echt naar beneden laten vallen, dan zal het ook echt behoorlijk verticaal moeten zijn, en hoe kom je er dan nog bij om schoon te maken?
Verder: de meesten van ons werken helemaal niet met dat single filter. Het is inderdaad veel lastiger om daarmee een goede doorloop te verkrijgen, zéker met de standaard single filters. Bovendien is een single ook wel heel weinig hè? De hoeveelheid zal meestal rond de 7-15 gram uitkomen: 1 slok?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
13Er is geen betere oplossing dan "de borstel" Bij een g.o.d. heb je een probleem omdat je er niet bij kunt komen met een borsteltje! Dus altijd oude gemalen koffie.... Dus als eerste die automatische doservulling eruit halen en doorverbinden en..... borstelen en purgen!Grimoire schreef:Inmiddels met een borsteltje bezig wat opzich prima werkt, bedankt voor de tip. Even malen, borstelen, nog even malen en borstelen en dan heb ik voldoende voor mn filterbakje.
Gebruiksgemak laat wat t wensen over, maar goed dit is ook een budget oplossing dus wat dat betreft niet verkeerd
Trouwens moeilijker dan ik dacht een goede espresso zetten. Inmiddels lukt het met een single bakje de helft van de keren om een espresso te maken die niet te zuur of te bitter is en gewoon goed smaakt.
Met een dubbel bakje lijkt het iets makkelijker te gaan, maar dat is telkens zo veel koffie.
Ik vind het heerlijk, lekker veel handelingen om het perfecte bakje koffie te maken en alles uit de kast trekken om dat voor elkaar te krijgen. Je moet er gewoon plezier in hebben. Dan komt alles goed ipv zoeken naar wat niet goed of prettig lijkt te gaan.
En gebruik toch maar gewoon dat dubbele filterbakje en dan ga je je maler zo afstellen dat je uit 16 gram koffie 30 á 35 gram espresso in 25 seconden haalt! Wel met de vers gebrande bonen uiteraard!
Laatst gewijzigd door bobbee op zo 11 mei 2014, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
14Hmm misschien toch maar met dat dubbele filter aan de slag...
Gister met dubbel bezig geweest, vandaag met enkel. Nu voldoende caffeine in mn systeem
Ben pas 2 dagen bezig en al 500g bonen weggemalen haha. Onderzoek naar juiste afstelling en hoveelheden vreet aardig wat weg, maar goed ik vermaak me er wel mee
Ok bobbee goeie tips!
Mijn weegschaaltje nog ff onder mn kopje zetten dan maar
Voordeel van meer handelingen is dat ik dan ook extra proef en geniet ipv het onbewust wegslurp
Verse bonen van fascino (proefpakket). Ruikt ook lekker in de kamer al dat malen
Gister met dubbel bezig geweest, vandaag met enkel. Nu voldoende caffeine in mn systeem
Ben pas 2 dagen bezig en al 500g bonen weggemalen haha. Onderzoek naar juiste afstelling en hoveelheden vreet aardig wat weg, maar goed ik vermaak me er wel mee
Ok bobbee goeie tips!
Mijn weegschaaltje nog ff onder mn kopje zetten dan maar
Voordeel van meer handelingen is dat ik dan ook extra proef en geniet ipv het onbewust wegslurp
Verse bonen van fascino (proefpakket). Ruikt ook lekker in de kamer al dat malen
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.
15Je bent er wellicht al achter dat het verstellen van je maler a.h.w. vertraagd in je kopje terecht komt? Met andere woorden: als je de instelling net hebt versteld, merk je dat pas goed bij het tweede kopje koffie.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
16Daarom maal ik na het verstellen ook eerst wat "oud" maalsel weg. Zeg maar het maalsel met de 'verkeerde' maalinstelling. Je verspilt wel wat koffie zo ja. Zonde? Nee, want de koffie die ik dus wegmaal had niet de juiste fijnheid en was daarom in eerste instantie al niet bruikbaar.Spironski schreef:Je bent er wellicht al achter dat het verstellen van je maler a.h.w. vertraagd in je kopje terecht komt? Met andere woorden: als je de instelling net hebt versteld, merk je dat pas goed bij het tweede kopje koffie.
Resultaat: het eerstvolgende kopje dat ik zet is meteen goed zodat ik die ook niet hoef weg te gooien.
17Goed punt ja. Nu voor mn vriendin een cappucino gemaakt en de espresso liep met mooie dunne straaljes door en had een tijdgerpatroontje op de crema, hele lekkere capu!
Moccamaster, Wilfa Svart. Quickmill 0930, faema maler.
18Ik zie geen vergif in mijn woorden want dat is toch wat venijn betekend, als de plaatser eerst even had nagedacht voor hij met de betoverende zin had gekomen dat het er maar een stelletje Klootzakken zijn die de molens ontwerpen en deze Meneer het "wel zeker" beter weet, waar komt dan "het venijn" vandaan?Spironski schreef:Ik denk dat je het niet zo bedoelt, maar je commentaar leest weer behoorlijk venijnig en bot Adriaan. Ook dat is een waarheid waarmee jij dan weer te maken hebt. Graag de toon iets temperen, op schrift komen zaken nu eenmaal veel venijniger over dan gezellig uitgesproken bij een lekker bakkie koffie. En we gaan hier verder geen discussie over voeren.Niks venijn, jij weet wel beter.
Dit is aardig met 2 maten meten
Dat vergif trok je als eerste zelf met de opmerking "designfout" wat een hele harde opmerking is zonder er echt over nagedacht te hebben, of dat ook zo zou kunnen zijn; met al die wijsheid . . . . . .Grimoire schreef: Nou zeg adriaan, wat een venijn... Ik vraag me af waar dat vandaan komt
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.
19Waar gaat heel deze discussie nu over?
Je pakt een molen die bedoeld is om kilo's koffie op een dag te malen.
Die hopper is wat groot, voor thuis gebruik. Dus dan zetten we er een hopper op voor Max 300gram ipv due grote.
Die doser die je kan vullen, en mee kan doseren, zodat je maar een paar keer per uur hoeft te malen, en niet elk kopje koffie appart. Tja dan krijg je thuis oud maalsel.
Doser maar leeg slopen. En borstelen.
Laten we ook maar even noemen dat er altijd wat maalsel achter blijft, dus als je gaat malen je altijd wat oude koffie hebt, echt een disign fout.
Niet dat jullie kiezen voor een maler die per uur normaal hoort te verwerken waar we hier een week over doen.
Ik snap wel dat mensen gefrustreerd raken van anderen die lopen te zeuren over klachten die je alleen hebt door het misbruiken van apparatuur voor doeleinden waar het niet voor gemaakt is.
Zo ik lees even rustig verder. Want ik zoek nogsteeds een mooie molen voor thuis.
Die hopper is wat groot, voor thuis gebruik. Dus dan zetten we er een hopper op voor Max 300gram ipv due grote.
Die doser die je kan vullen, en mee kan doseren, zodat je maar een paar keer per uur hoeft te malen, en niet elk kopje koffie appart. Tja dan krijg je thuis oud maalsel.
Laten we ook maar even noemen dat er altijd wat maalsel achter blijft, dus als je gaat malen je altijd wat oude koffie hebt, echt een disign fout.
Niet dat jullie kiezen voor een maler die per uur normaal hoort te verwerken waar we hier een week over doen.
Ik snap wel dat mensen gefrustreerd raken van anderen die lopen te zeuren over klachten die je alleen hebt door het misbruiken van apparatuur voor doeleinden waar het niet voor gemaakt is.
Zo ik lees even rustig verder. Want ik zoek nogsteeds een mooie molen voor thuis.
20Ik noem dat geen designfout.Pkfotografie schreef:Waar gaat heel deze discussie nu over?
Wat er in een maalmond achter blijft is verwaarloosbaar.
Ik proef geen verschil in een shot van 17 gram vers maalsel en een shot van 15 gram vers en twee gram oud maalsel.
Ik noem dat collateral damage waar je niet over moet mierenneuken..
Verder is een doser heel goed te gebruiken voor een enkel of dubbel shot.
Ik klapper mijn doser elke keer 99.9% leeg.
De hopper is trouwens ook niet te groot.
Ik kieper er altijd een kilo koffie in en dat is handig.