Re: Hausbrandt Academia

11
Onlangs hebben wij tijdens een bezoek aan espressobar Gutenberg een kilozak Hausbrandt Academia achtergelaten. Uiteraard hebben wij gevraagd om de bevindingen aan ons te melden in de vorm van een review. Nicole, de barista van deze bar, heeft deze vraag bij een ware conaisseur neergelegd. ZIe hieronder de review.

Hausbrandt Academia

Hausbrandt Academia is een vrij licht gebrande espresso. De gebrande bonen zijn mat gemiddeld bruin van kleur en hebben een lichtzure geur die doet denken aan cranberry's. De geur van de bonen is weinig sterk. Bij het malen van de bonen verruilt de lichtzure geur zich voor een lichtzoete geur die doet denken aan hout en aarde en blijft er een warmbruine maling over.

Al met al resulteren de gemalen bonen in een mooie espresso met prima karamel of hazelnoot kleurig crema, met een oranjebruine kleur. Na het tot rust komen van het brouwsel en het bezinken van het woelende crema blijft er een cacao bruine espresso over, die zijn cremalaag goed behoudt.

De smaak van de koffie is evenals de geur niet erg sterk. In de smaak van de espresso komt de lichtzure geur terug, maar dan op de smaakpapillen. De body van de espresso is een niet erg vet mengsel van de lichtzure licht bittere smaak met een klein tikje van de elementen van hout en aarde die in de geur naar boven kwamen. Na verloop verandert de lichtzure smaak geleidelijk in een licht bittere smaak, welke zich na verloop van tijd weer verruilt voor de lichtzure nasmaak. Deze blijft vrij lang hangen maar wanneer hij bijna verdwenen is komt er nog net een klein beetje van de lichtzoete zouthoutachtige espressosmaak naar boven.

Al met al valt de smaak van de espresso samen te vatten als: Een espresso met een overheersend lichtzure lichtbittere smaak met elementen van hout en aarde en een klein tikje zoethout aan het eind.

Voor espresso is Hausbrandt Academia een aardige koffieboon. Door de subtiele smaak en geur leent het zich niet echt goed voor cappuccino of latte.

Niels van der Vaart

Wij willen via deze weg Nicole en Niels hartelijk danken voor deze input!
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

12
Geldt dit aanbod nog? Zo ja: ik ben benieuwd en wil wel meedoen...
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

13
Mag ik deze koffie alstublieft een keer proberen?
Ik heb twee jaar geleden de lekkerste koffie ooit gedronken op een mooie camping aan het Lago Maggiore. Dat was de Hausbrandt Academia.
Ik heb in Nederland op veel plaatsen nagevraagd of deze te koop was en ben er nu vandaag pas achter gekomen dat deze blijkbaar via het internet te koop is. Ik heb al van alles geprobeerd maar ben nooit echt in de buurt gekomen van die smaak en reuk belevenis. De smaak van die koffie was helemaal top en ik raakte maar niet "uitgesnuffeld". De geur van die koffie was al een hele speciale belevenis.

Met vriendelijke groet,

Ron Brinckman

14
Okay, ook ik heb mijn pakje Academia keurig ontvangen en heb er de laatste drie dagen mee "gespeeld". Leuk initiatief dit, en mijn dank voor het proefpakketje.

Allereerst: ik heb een La Scala Butterfly (E61 warmtewisselaar met 2 liter boiler) en ik maal mijn bonen met een Mazzer Major met nieuwe maalschijven.
Ik moet zeggen dat ik wat meer moeite heb met deze koffie dan de meesten in deze draad. Het allereerste dat me binnenviel toen ik een macchiato hiermee zette was: olijfolie! En dat is geen plezierige associatie bij koffie, vind ik. Waar het om ging zijn denk ik de fruittonen die je ook in een mooie extra viergine olijfolie kan terugvinden. Iets rinzigs, maar in de koffie kwam het bijna als kunstmatig fruitig over. Daarnaast licht bitter, mooie staande crema, beetje bleek, maar dat kan ook aan onderextractie liggen. De body was niet bijzonder mondvullend of zwaar, wel vrij lange nasmaak.

Daarna heb ik er cappuccino mee gemaakt. Maar ook hier weer die bijna overdreven fruitigheid en zoetheid. Tevens iets van Amaretto (het zoetige en amandelbittere), een drankje wat ik buitengewoon vies vind. Tot dan toe dus niet geweldig, ik merkte dat ik snel een stukje kaas nam om de koffiesmaak te verdrijven.

De volgende dag heb ik mijn boilerdruk iets verhoogd (1.15-1.35bar), zodat de zettemperatuur iets hoger uitkwam, en de maler iets fijner afgesteld.
De kegel uit mijn bodemloze portafilter was iets minder mooi dan de dag ervoor, beetje dun en licht van kleur, geen tijgerstreepjes. Kan me voorstellen dat de bonen ook niet meer àl te vers waren. De olijfolie-associatie was een stuk minder, gelukkig. Nu iets meer gebrande tonen, iets meer nootjes (amandelen?) en iets gebalanceerder. Minder nadruk op de fruittonen, het kunstmatig zoete iets verdwenen, maar nog steeds een Amaretto smaakje. Niet zoveel donkergebrande koffie, en al helemaal geen chocolade, wel een zurige nasmaak. Ik heb er nu ook nog geen cappuccino mee gezet, maar ik heb daar eerlijk gezegd ook niet zoveel zin in, te weinig donkere kruidige chocolade-achtige tonen. Wordt dan toch weer een lichtzurig, fruitig melkdrankje.
Al met al een beter resultaat dan de eerste dag. Ik heb vandaag nog wat gevarieerd met hoeveelheden enz. maar erg veel andere zaken kwamen daar niet uit.

Ik laat het even hierbij. Ik drink niet veel koffie, dus ik ga niet hele dagen door experimenteren, en wil allicht ook wel eens mijn favoriete espressoboon gebruiken. Ik zal in de komende week nog eens hier en daar wat proberen met deze boon en als daar nog wat uit komt zal ik dat posten.
De stuk of vijf koppen die ik tot nu toe heb gedronken laten me niet achter in een juichstemming, helaas. Het is absoluut geen slechte koffie, maar het smaakprofiel is niet "my cup of tea" :D . Ik mis in elk geval iets van chocolade en ronde en zware tonen in de smaak. Maar als je van Amaretto houdt zal deze koffie je bevallen. Bovendien is deze koffie blijkbaar nogal afhankelijk van hoe hij gezet wordt.

Op naar de volgende? Martijn, kan ik via deze weg opteren voor een proefmonster Hausbrand Gourmet?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder