Re: Mahlkönig Vario Home - v1 of toch een v2 nieuw

12
Het kan zo zijn dat de Vario een stuk beter is voor espresso dan de Precisio maar zo heb ik het niet ervaren.

De Vario heb ik in bezit gehad voor de K10. Naast de K10 heb ik voor de slow coffee een Baratza Encore (met Precisio schijven). Naast elkaar heb ik de Vario met de Precisio niet kunnen vergelijken omdat ik deze niet gelijktijdig in bezit heb gehad. Heb wel vaker malers naast elkaar vergeleken en bijna altijd heb ik een voorkeur voor conische schijven. Misschien dat daarom in mijn beleving de Precisio beter maalsel geeft dan de Vario maar dat is dan puur op smaak gebaseerd en over smaak valt immers te twisten. Er wordt echter op forums ook beweerd dat het verschil tussen conisch en plat niet te proeven is dus het is maar dat je het weet.

Ooit gelezen (Coffeeforums volgens mij) dat de bovenste schijf van de Encore te vervangen is door die van de Precisio. Via Coffeehit uk heb ik destijds de bovenste Precisio schijf besteld en mijn Encore schijf vervangen.
Voor de slow coffee gebruik ik de Encore/Precisio en dat bevalt mij prima, heel wat beter dan de standaard Encore. In het begin ook wat espresso malingen gedaan en die zijn voor mijn gevoel beter dan destijds met mijn Vario maar dat is dus gebaseerd op smaak en op mijn herinnering.

Voor het geld en om mee te starten is de Precisio een erg mooie maler en hecht je minder waarde aan de instel mogelijkheden overweeg dan een Encore (+/- 130,--) met Precisio 'schijven' (+/- 50,--). Wil je later upgraden dan hou je de Encore/Precisio voor de slow coffee.

13
De Preciso maalt heel goed en ik ben ook fan van het smaakprofiel. Wel fragiel binnenwerk. Erg zonde want die mooie schijven verdienen eigenlijk beter.

Heb nu de vario v3. Heeft de filterdrager steun van de Baratza Forte. Ding weegt bijna net zo veel als de vario. Heel fraai. Ook loopt het stelmechanime voor de maalgraad duidelijk zwaarder dan op mijn oude v2. Daar hoefte je naar naar te wijzen en hij verliep. Ook de hopper sluit beter en schijnt van steviger plastic te zijn. Op mijn v2 draaide deze vaak los tijdens het malen en onderbrak zo het maalproces. De drager van de maalschijven is nu van metaal ipv kunststof.Al met al wel goed doorontwikkeld. Tot nu toe erg tevreden.

Voor conisch heb ik nog de bezzera BB005 achter de hand.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

15
De Vario is een goede keuze.

Heb je dan de V2 of de V3? De V3 is namelijk weer een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de V2 ten aanzien van de levensduur. Aan de andere kant als je de V2 gewoon goed schoon houdt en regelmatig opnieuw kalibreert dan valt het nog wel mee. Grootste probleem van de V2 is het verlopen van de maalgraad.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

17
Heeft de maler een metalen portafilterhouder? Zo niet, dan is het sowieso een V2. De V3 is pas net uit dus het kan best zijn dat je een V2 voor een mooie prijs hebt gekregen omdat de V3 net uit is en je daar natuurlijk de volle mep voor mag betalen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60