Re: Kareltje stelt zich voor....

12
LS,
Ik denk dat je het punt mist dat ik probeer te maken. De Rancillio Silvia is niet een betere machine omdat ze ook betere espresso maakt. Ik durf zelfs te beweren dat het nukkige machine is met haar terkortkomingen, best wat oefening vraagt van de gebruiker en dat misschien zelfs nog meer dan andere merken. De Rancillio Silvia is een machine van bovengemiddelde kwaliteit omdat er nagenoeg niks kapot aan kan, onderdelen zeer goed, gunstig geprijsd en snel verkrijgbaar zijn en dat je haar (bij goed onderhoud) aan je kinderen kan doorgeven. Maar goed, ik ga mezelf herhalen en dan klinkt het als een mantra dus ik houd het hierbij.

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

13
Kareltje schreef:Bah Nomad, wat een taal. Ik laat het even over aan de lezer hier. Nogmaals ik wil van iedereen leren, maar ik heb ook het nodige meegemaakt, en meer geld uitte zich niet altijd in meer kwaliteit. Ik ben dus sceptisch , maar ben wel bereid me te laten overtuigen van het tegendeel.
En ook in deze post vertel je wederom wat mij stoort. Er is op dit forum (en andere fora) een schat aan informatie om je reeds te overtuigen. Maar jij zit achterover en zegt "overtuig me maar...1, 2, 3 Go!".

Ik zou denken, lees het beginnerstopic....youtube en lees over enkele machines die je interesse wekken.
En vooral, ga eens naar een betere espresso-bar en proef daar de espresso en vergelijk die met die je zelf produceert. En de betere espressobar is dus niet de kaldi, simon-levelt e.d. Maar een speciaalzaak voor espresso. Zoals Black&Bloom in Groningen en genoeg andere zaken door het land :)
-Conscience keeps more people awake than coffee-
Hario V60 - Bianca V2 - Niche Zero - Eureka Mignon Specialita - Fellow Ode

14
Nomad schreef:
Kareltje schreef:Bah Nomad, wat een taal. Ik laat het even over aan de lezer hier. Nogmaals ik wil van iedereen leren, maar ik heb ook het nodige meegemaakt, en meer geld uitte zich niet altijd in meer kwaliteit. Ik ben dus sceptisch , maar ben wel bereid me te laten overtuigen van het tegendeel.
En ook in deze post vertel je wederom wat mij stoort. Er is op dit forum (en andere fora) een schat aan informatie om je reeds te overtuigen. Maar jij zit achterover en zegt "overtuig me maar...1, 2, 3 Go!".
Ik weet niet of dat zo overkomt, wat wel zeker zo is, is dat dat niet de bedoeling is, en ook is het zo dat ik de raad van "lees je in" tot mij genomen heb. Ik kan natuurlijk niet alles hebben gelezen, maar in stilte heb ik zeker het nodige gelezen, hier en ook op coffeegeek/kieskeurig/consumentengids.

Ik ken je verder niet Nomad, maar ik vind een uitspraak als "zak in de uitwerpselen" niet zo passen op een forum over de lekkernij die koffie toch vooral is.

Turboyeast, de Silvia is vooral een degelijk apparaat, lees ik in je betoog. Dat is zeker wat waard, ik zit nog even op het verbeterspoor wat mezelf betreft, zoals de melk die ik niet goed krijg. Maar degelijkheid gaat zeker een rol spelen bij een toekomstig apparaat.

15
Hallo Kareltje,

Welkom op het forum.

Je geeft aan dat je het allemaal wel weet, maar eigenlijk ook weer niet...
Je kunt eens beginnen met het kopen van VERS gebrande koffiebonen zoals nomad in zijn 1e bericht al zegt. Daar zit je antwoord. Smaak begint niet in je machine en daar zoek jij....voorgemalen koffie is afval. Na 5 minuten ben je alle verfijnde smaak aroma's al grotendeels kwijt. Foetsie. En dat is nog maar 1 van de variabelen die je kunt gebruiken. Als je dat niet weet moet je nog heel wat aannemen van de ervaringsdeskundigen die wel weten wat ze doen!

Dus begin met echt verse gebrande bonen (makkelijk te scoren in Amsterdam) en maal die op de juiste maalgraad vlak voordat je een espresso gaat zetten. Ga ergens een goede espresso drinken, ook heel goed te doen in Amsterdam. Lot61 bijvoorbeeld. Als jij niet weet hoe je met een rancillio goede espresso kunt zetten moet je je meer verdiepen in de materie. Dat ligt dus aan jou en niet aan de rancillio. Het verklaart ook waarom je zo loopt te rommelen en denkt je antwoord iedere keer klaar te hebben. Echter, die waarheid heb je zelf gecreëerd vanuit jouw eigen onwetendheid en daarbij behorende bevindingen. Trek je conclusie.

Neem de beginnershandleiding op dit forum goed door. Je bent niet de eerste die niet weet wat hij doet en waar te beginnen om vooruitgang te boeken. Iedereen hier wilt je helpen maar dan moet uit je verhaal wel blijken dat je al wat info hebt opgezocht en bestudeert natuurlijk. Dat is nu echt niet zo. Je hebt de verkeerde informatie bronnen gelezen. Kieskeurig en de consumentenbond....je kunt beginnen bij het begin en alles vergeten wat je ooit hebt gelezen.

Dus het is aan jou. Ga je er steevast tegenin of ga je luisteren naar diegene die je verder willen helpen?

Grt!
Bob
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

16
Los van dat ik het een vermakelijke topic start vond, snap ik niet precies wat nu de bedoeling/vraag/discussie is.

Wil je weten of het kopen van een nieuwe machine een goede zet is? Dat ligt aan de vraag wat je ermee wilt bereiken.
Beter stomen? Zeker weten doe ik het niet, maar als je een Krups hebt vermoed ik dat je wel erop vooruit gaat met een Silvia.
Betere (espresso)smaak? Smaak wordt voor slechts een klein deel door je espressomachine bepaald, veel meer door je koffiemolen en vooral de koffiebonen zelf. Plus, en onderschat dit niet, je eigen kunsten (en dit geldt ook sterk voor opschuimen).

Of wil je een discussie over de zin en onzin van het kopen van dure koffieapparatuur? Dat wordt een lastige discussie. Er zijn tal van relatief objectieve maatstaven waaraan te zien valt dat duurdere apparatuur, tot op zekere hoogte, in de juiste handen, en met belangrijke uitzonderingen, overwegend helpt bij het zetten van een goede kop koffie. Al die relativeringen kan ik niet sterk genoeg benadrukken:
Voor een goede kop koffie is het ten eerste belangrijk dat de persoon die de koffie zet enig idee heeft wat hij/zij doet. Ten tweede is de koffieboon (verssss) van uitzonderlijk groot belang. Dit zijn zaken die helemaal niet duur zijn; goede, versgebrande koffie kun je krijgen voor 20€/kg of zelfs minder (budgetlijn van Fascino, b.v.).
Ook een goede maler is essentieel, maar dit hoeft niet duur te zijn. Kijk eens naar relatief simpele, maar prima presterende handmalers. Of kijk naar tweedehands horeca-apparatuur. Voor soms slechts €100 heb je een maler waarmee je jaren vooruit kan en bovendien uitstekende koffie zet.
En ja, je moet toch 'iets' van een apparaat hebben - dat glimmende ding op het aanrecht waar iedereen naar kijkt. Tsja, die zal toch aan bepaalde eisen moeten voldoen en dus wat kosten. Maar ook dat hoeft geen duizenden euro's te kosten. Meer geld in een espressoapparaat betaalt zich vooral uit in het makkelijker zetten van een goede espresso. En een dikkere boiler leidt doorgaans tot sneller/makkelijker melk opschuimen.
Maargoed, bovenstaande staat toch ook in de beginnershandleiding, of niet?

Veel leden, waaronder Bluecold, hebben uitstekende maar relatief goedkope apparatuur. Zijn opmerking dat hij zo veel geld kwijt was was dus ook een sarcastische reactie op jouw veronderstelling dat iedereen in de koffiescene denkt dat duurder beter is. Dat is simpelweg niet zo.
Maar dat betekent niet dat het nutteloos is om soms wel veel geld uit te geven aan koffiespul. Sommigen onder ons zoeken naar de allerbeste espresso; het is ook een hobby. Het is niet zo netjes om zomaar aan te nemen dat dat allemaal onzin is (zoals het, iig volgens jou [ik heb geen idee], ook in de hifi-wereld is).

17
Ik nodig je met alle plezier uit in Druten, waar mbv. een Silvia en een degelijke horecamaler (fiorenzato T80, kosten €150) én bovenal verse bonen een prima espresso en cappuccino gezet worden. Ja, Silvia is best nukkig, kent gebreken, en bepaalt voor slechts 25% de kwaliteit van de gezette espresso. En misschien is dat nog wat hoog ingeschat.

De verse bonen icm. de maler zorgen hier voor een prima espresso. Ik denk wel na over een upgrade, van een single boiler machine naar een machine waarbij het temperature surfing niet meer nodig is.

Mooi gesproken, Steef!

18
Tjonge, mijn complimenten jongens! Het is een uitdaging, maar wat een verademing....

Kareltje, ik heb verder niet veel meer toe te voegen aan alle goede raad die reeds gegeven is, ik hoop dat het bij je aankomt. Voor het gemak: het Beginnerstopic, en als je van filmpjes houdt wellicht ook DIT.

Enneh: "Ik kan natuurlijk niet alles hebben gelezen, maar in stilte heb ik zeker het nodige gelezen, hier en ook op coffeegeek/kieskeurig/consumentengids."....

Coffeegeek is oké, maar Kieskeurig wordt volgens mij voornamelijk bevolkt door mensen die niet veel van het onderwerp weten, maar wel net een apparaat hebben gekocht dat ze dus òf De Beste vinden òf een Stuk Bagger (beetje gechargeerd, oké ;) ). En sinds De Consumentenbond slaapzakken testte door er een baksteen op te leggen (ja ècht!) hebben ze een flink stuk van hun geloofwaardigheid bij mij verspeeld.

Je mag echt vertrouwen op de verzamelde jarenlange ervaring van een stel koffie-idioten op een forum die belangeloos hun kennis delen. Die kennis is vaak veel groter dan in de retail gebruikelijk.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder