Re: Kareltje stelt zich voor....

11
Waarom? Er zijn hier toch voldoende mensen die niet branden, maar wel koffie kopen die beter is dan DE roodmerk?
Het gaat om het verschil tussen goede bonen kopen of zelf branden, niet tussen wel-, of geen koffiehobby hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

12
L.S.,

Er komt een Gaggia Classic. Ik heb een opknapper vandaag gekocht. Ik hou van opknappen en ik wil beter melkschuim bereiken. Misschien gaat dit apparaat mij helpen.

Ik zal de apparatuur die hier opgelepeld wordt straks bestuderen.

Tot nu toe vind ik de Coffee Planet bonen 4 (awakening) erg lekker. Het kan misschien nog beter, maar tot nu toe ben ik tevreden met deze versgemalen boon. Nu nog beter melkschuim.

13
Mja, de Classic is nu niet de beste schuimer. Maar wie weet.

Blijf het onbegrijpelijk vinden dat de Silvia niet voldeed, was er iets aan mis, eigenlijk?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

14
Spironski schreef:Mja, de Classic is nu niet de beste schuimer. Maar wie weet.

Blijf het onbegrijpelijk vinden dat de Silvia niet voldeed, was er iets aan mis, eigenlijk?
Helemaal niets. Deze Gaggia fietste voorbij voor een prijs die ik goed vond. Silvia's zijn duurder.
Ik vond vroeger de Audrey van Rancilio niet zo bijzonder. Maar dat is nog geen Silvia.
We gaan het allemaal zien.
Opschuimen met houdbare melk gaat ook (iets) beter.

16
Dat ik me niet laat opjagen door wat anderen eventueel van mij denken.
Dat lijkt me altijd een goed idee! ;)

17
Gaggia 106 is ook een mooi apparaat. Wederom krijg ik visioenen dat je koffie gaat zetten en dat het tv geluid in flarden de keuken binnenkomt "....zal het dan toch lukken? Wordt Nederland dan toch wereldkampioen? Het publiek staat op de banken....onze spelers komen het 16 metergebied binnen....." en jarenlang moet jij vertellen dat op dit moment in de geschiedenis een kop koffie stond te bereiden. Maar...toch niet slecht. Iets wat lekker is mag tijd kosten, onthaasting.

18
Kareltje schreef:Wat een ontzettend grappig apparaat is deze La Peppina! Ik moet meteen denken aan slow food.
Ik zou er heel zenuwachtig van worden als iedereen koffie wil. Maar misschien is dat goede therapie. Dat ik me niet laat opjagen daar wat anderen eventueel van mij denken.
De La Peppina is niet veel sneller of langzamer dan ieder ander apparaat. Wel wat meer opruimwerk want de pucks zijn niet droog. Maar ik heb vaker voor meerderen espresso gezet. Beetje workflow en je kan er 1 per minuut uitbeuken. Als je er een waterkoker naast zet kun je met La Peppina bijna ieder ander thuis apparaat eruit beuken op uithoudingsvermogen. Een kleiner apparaat moet op adem komen, hetzij doordat de groep te heet is geworden of doordat de boiler te koud is geworden of omdat de watertank gevuld moet worden.
La Peppina met een waterkoker heeft totaal 2.7kW om water op te warmen, en als je iedere keer kokend water van een hoogte La Peppina ingooit (kan terwijl de koffie loopt) dan kun je uren doorgaan. Ook hoef je niet te flushen naast een kleine warmup en voorderest je groepschermpje wat schoonspoelen, dus heel veel water gebruik je ook niet.
Dit alles betekent dat een set La Peppinas super geschikt is om veel koffie mee te zetten, ware het niet dat de legering waar de groep van gemaakt is niet geschikt is voor frequent gebruik, dus je moet iets van een coating hebben. Ik heb er nu een epoxykleilaag op zitten, als het na langere termijn werkt dan horen jullie het.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

19
Ik zal even een update geven...
Ik kocht eeen defecte Gaggia classic voor een 50 euro. De pomp was stuk. Ook op internet vond ik iemand die in onderdelen deed. Een nieuwe pomp, een mooiere schakelaar (bij de oude was de witte tekst eraf gesleten), wat stekkertjes en wat ontkalkingsspul voor 40 euro.

De pomp vervangen was een makkie. Daarna werd het apparaat wispelturig met doorlopen. Een aantal malen ontkalkingsvloeistof erdoor en warempel, er kwam weer water uit. Ik heb ook de zetgroep gereinigd.
Hierna kwam er vieze koffie uit. Totaal geen crema laagje. En relatief koud.

Ik las iets over de juiste druk op thuisbarista, en dat je met het blindfilter moest kijken hoeveel water er uit de OPV kwam in 30 seconden. Dat was bij mij 108 ml, wat zou duiden op overdruk.
Door iets te verdraaien met een inbussleutel kwam er 124 ml uit per 30, seconden, eigenlijk moet het 125 zijn. De koffie knapte enorm op.
Daarna nam ik de thermosstaten los, en gaf ze nieuwe warmtegeleidingpasta, de oude was korrelig. Hij zet nu lekkere koffie.
Opschuimen ging nog niet heel erg denderend, maar ik wil zo slapen dus ik laat het koffiedrinken even.

Ik vind de Gaggia Classic een leuk apparaat. Het gevoel is oerdegelijk. Hij is net vanavond in goed werkende conditie gekomen, dus alles is nog erg vers. Verdere ervaringenen en misschien foto's volgen later, eventueel in vergelijking met de Krups.

Een vraagje: zijn de knopjes op de schakelaar los te krijgen? Dus zonder het elektronica gedeelte? Op de duur verslijt de tekst op de schakelaar opnieuw, schat ik in.

20
Dank voor de update. Minder moet het eerlijk gezegd ook niet worden, maar die Gaggia is in z'n klasse wel zo ongeveer de standaard, denk ik. En het ding is tenminste nog te servicen.

Die knopjes zijn vast los te krijgen, maar ik betwijfel of dat dan goedkoper zou zijn dan knopje+elektronica.