Hoi fransg,
Vaag?
Ja, ik ben nog nieuw hier, en een weegschaaltje heb ik niet. Ik heb gewoon het portafilter voor twee kopjes vol met koffiebonen gedaan, en dat vervolgens in mijn Kyocera hand koffiemolen gedaan. Gemaald en toen in de portafilter gedaan en flink aangedrukt. De koffie was erg sterk, en morgen zal ik dezelfde hoeveelheid proberen voor twee kopjes. Ik moest de hefboom een paar keer op en neer bewegen om er iets uit te kunnen krijgen, en er was weinig weerstand. Ik ga van de week wel even naar Utrecht naar van Pommeren, dan neem ik het apparaat mee, zodat ik meteen de juiste onderdelen kan aanschaffen. De hefboom heb ik al een keer verwijderd en weer gemonteerd, gewoon om het uit te proberen, en dat was niet moeilijk. Alleen de doucheplaat lijkt mij moeilijk te verwijderen. Het rubber daar ziet er nog goed uit, maar ik moet het toch openen om de zuiger te kunnen verwijderen. Ik vermoed dat die van brons is, omdat het een apparaat van meer dan 25 jaar oud is.
Als de zuiger moeilijk te verwijderen is, mag ik er dan voorzichtig met een hamer op de bovenkant slaan, na verwijdering van de hefboom?
Voor zover iedereen bedankt voor de feedback, want er valt voor mij nog wel heel wat te leren, en hier op dit forum zijn volgens mij heel wat deskundigen.
Vriendelijke groeten,
AEO
Re: Schoonmaken La Pavoni Europiccola
12Ja dat is vaag. Een weegschaaltje kost heel erg weinig, en als je die hebt dan weet je in elk geval hoeveel maalsel je in het bakje doet.AEO schreef:Vaag? Ja, ik ben nog nieuw hier, en een weegschaaltje heb ik niet.
Helaas valt uit die tekst niet op te maken hoeveel je hebt gebruikt.AEO schreef: Ik heb gewoon het portafilter voor twee kopjes vol met koffiebonen gedaan
Met een goed passende tamper, of waarmee?AEO schreef: Gemaald en toen in de portafilter gedaan en flink aangedrukt.
Ook dat is een vage omschrijving. Wat bedoel je met "sterk"? Welke bonen gebruikte je, waarvandaan, door wie gebrand, welke branddatum?AEO schreef: De koffie was erg sterk
Kortom we weten vrijwel niets en kunnen dan ook weinig advies geven.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
13Beste fransg,
Volgens mij ben jij een echte kenner, want je vraagt zelfs welke koffie ik gebruik, en wanneer die gebrand is en zo. Dat niveau is voorlopig nog niet in mijn bereik.
Ik zal je eerlijk opbiechten, dat ik op dit moment een kilopak bonen van het Kruidvat heb met 100% Arabicabonen. Met mijn Saeco volautomaat drink ik elke ochtend een redelijke bak koffie, maar vanzelfsprekend zonder dat WOW!-effect. Een druk op een knop zet alles in werking. Zaterdagochtend kreeg ik mijn bestelling binnen, een Kyocera handkoffiemolen die zeer fijn kan malen voor espresso. De eerste test met mijn la Pavoni beschreef ik wel vaag, maar een weegschaaltje zal er zeker gaan komen, en ook een echte stamper. Ik stampte de koffie nu aan met een rond houten blokje dat precies past. Een echte tamper moet ik dus nog wel aanschaffen. De hoeveelheid koffie was te veel. Ik nam de portafilter die voor twee kopjes bedoeld was, en die was na het aandrukken vol tot 4 milimeter onder de rand. De koffie was erg sterk en bitter. Er zijn meerdere oorzaken, teveel koffie voor één kopje cappucino, en een apparaat dat na ongeveer 20 jaar in een kast te hebben gestaan na een paar keer heet doorspoelen getest werd. Er was weinig weerstand in de hevel, en dat heeft natuurlijk met de rubbers in de zuiger te maken. Naar wat ik tot nu toe begrepen heb, moet er toch veel meer weerstand in de hevel zitten als ik die naar beneden druk. Ik zal van de week naar van Pommeren in Utrecht gaan, ik neem het apparaat mee, dan weten zij wel, welke onderdelen ik moet hebben. En ik ga zeker ook experimenteren met andere soorten koffie. Ik heb kort geleden een paar pakken koffiebonen uit Bandung ontvangen, maar eerst ga ik het apparaat van nieuwe ringen voorzien.
Groeten,....wordt vervolgd.
Volgens mij ben jij een echte kenner, want je vraagt zelfs welke koffie ik gebruik, en wanneer die gebrand is en zo. Dat niveau is voorlopig nog niet in mijn bereik.
Ik zal je eerlijk opbiechten, dat ik op dit moment een kilopak bonen van het Kruidvat heb met 100% Arabicabonen. Met mijn Saeco volautomaat drink ik elke ochtend een redelijke bak koffie, maar vanzelfsprekend zonder dat WOW!-effect. Een druk op een knop zet alles in werking. Zaterdagochtend kreeg ik mijn bestelling binnen, een Kyocera handkoffiemolen die zeer fijn kan malen voor espresso. De eerste test met mijn la Pavoni beschreef ik wel vaag, maar een weegschaaltje zal er zeker gaan komen, en ook een echte stamper. Ik stampte de koffie nu aan met een rond houten blokje dat precies past. Een echte tamper moet ik dus nog wel aanschaffen. De hoeveelheid koffie was te veel. Ik nam de portafilter die voor twee kopjes bedoeld was, en die was na het aandrukken vol tot 4 milimeter onder de rand. De koffie was erg sterk en bitter. Er zijn meerdere oorzaken, teveel koffie voor één kopje cappucino, en een apparaat dat na ongeveer 20 jaar in een kast te hebben gestaan na een paar keer heet doorspoelen getest werd. Er was weinig weerstand in de hevel, en dat heeft natuurlijk met de rubbers in de zuiger te maken. Naar wat ik tot nu toe begrepen heb, moet er toch veel meer weerstand in de hevel zitten als ik die naar beneden druk. Ik zal van de week naar van Pommeren in Utrecht gaan, ik neem het apparaat mee, dan weten zij wel, welke onderdelen ik moet hebben. En ik ga zeker ook experimenteren met andere soorten koffie. Ik heb kort geleden een paar pakken koffiebonen uit Bandung ontvangen, maar eerst ga ik het apparaat van nieuwe ringen voorzien.
Groeten,....wordt vervolgd.
14Had je nu het Beginnerstopic gelezen? Zal leerzaam zijn.
Alles begint bij goede, vers gebrande bonen. Geen Kruidvat dus, dan gaat niets lukken. Dan heeft verdere hulp/instructie eigenlijk ook geen zin meer.
Alles begint bij goede, vers gebrande bonen. Geen Kruidvat dus, dan gaat niets lukken. Dan heeft verdere hulp/instructie eigenlijk ook geen zin meer.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder
15Dat valt wel mee, het is net als met LEGO, als je geen LEGO hebt kun je geen huisje bouwen.AEO schreef:Volgens mij ben jij een echte kenner, want je vraagt zelfs welke koffie ik gebruik
Dat is de beste verklaring. Met tinnef zooi kun je geen enkel succes boeken.AEO schreef:dat ik op dit moment een kilopak bonen van het Kruidvat heb met 100% Arabicabonen.
Het heeft geen enkele zin over andere details te peinzen als je begint met bonen die die naam eigenlijk niet mogen hebben. De bonen zijn zo dood als de papegaai in de beroemde scene van Monty Python.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
16Jullie hebben helemaal gelijk, want ik ga in het vervolg wel andere koffiebonen nemen. Ik heb mijn laatste Kruidvatbonen bijna op, dan ga ik de koffiebonen uit Bandung proberen, maar ik heb ook nog wat speciale koffie uit Peru, die mijn jongste zoon voor me heeft meegenomen toen hij daar aan het rondreizen was. Het is Cusco Express uit Cusco, een koffiesoort die op vrij grote hoogte in de bergen groeit. Het is 100% Arabica. Maar verder advies over welke koffie erg goed scoort in combinatie met een la Pavoni Professional zal bij mij meer dan welkom zijn. Vriendelijke groet voor allemaal,.....
AEO
AEO
17de "souvenirs van verre reizen" koffie kun je hoogstwaarschijnlijk ook snel weggooien, het zijn lieve gebaren en het is leuk dat de verre familie aan je heeft gedacht maar voor het zetten van koffie heb je d'r 99% zeker helemaal niets aan & is het allemaal een verspilling van je tijd en moeite.
18Wat Frans zegt....Want..... Het gaat erom hoelang geleden de bonen gebrand zijn. Hoeveel liefde en kennis er ook in de koffie is gestoken, alles veranderd vanaf het moment dat ze gebrand zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
19Goed, even serieus, waar zou ik het beste koffie kunnen kopen?
Tot nu toe zette ik een redelijke bak met mijn volautomaat van Saeco die ook zelf de bonen maalt. De visite vindt het ook lekker, ik zelf ook, maar het is geen WOW! effect. De "gewone" koffie, zullen we het maar noemen, komt denk ik bij meer dan 95% van de mensen op tafel, en de echt lekkere koffie, daar moeten we het hier op dit forum over hebben. De Saeco volautomaat zal ik niet gaan wegdoen, die blijft zolang hij blijft functioneren. Voor de visite blijft hij redelijke bakken produceren, want echt, de koffie smaakt niet vies, zoals de Senseo. Voor het echte werk heb ik de tweedehands la Pavoni Professional aangeschaft, en met dat apparaat moet ik eerst nog even de weg weten te vinden. Als ik het apparaat op orde heb, dan wil ik met de betere koffie gaan experimenteren. De kilopakken van het Kruidvat kosten rond de 6 Euro, maar ik zie dat b.v. Kafko rond de 14 tot 15 euro zit. Ik ga er van uit dat die koffie veel beter is, en als ik dan kijk wat het per kopje kost valt het best wel mee, want we drinken normaal gesproken alleen s'ochtends een cappucino. Waar zou ik moeten beginnen? Op het station zit een zaak die tientallen soorten koffie in glazen laden heeft, en waar je een melange kan laten samenstellen. Of zijn er betere zaken, die ook de machines verkopen? In b.v. Amsterdam of Utrecht?
Iedereen de groeten,
AEO
Tot nu toe zette ik een redelijke bak met mijn volautomaat van Saeco die ook zelf de bonen maalt. De visite vindt het ook lekker, ik zelf ook, maar het is geen WOW! effect. De "gewone" koffie, zullen we het maar noemen, komt denk ik bij meer dan 95% van de mensen op tafel, en de echt lekkere koffie, daar moeten we het hier op dit forum over hebben. De Saeco volautomaat zal ik niet gaan wegdoen, die blijft zolang hij blijft functioneren. Voor de visite blijft hij redelijke bakken produceren, want echt, de koffie smaakt niet vies, zoals de Senseo. Voor het echte werk heb ik de tweedehands la Pavoni Professional aangeschaft, en met dat apparaat moet ik eerst nog even de weg weten te vinden. Als ik het apparaat op orde heb, dan wil ik met de betere koffie gaan experimenteren. De kilopakken van het Kruidvat kosten rond de 6 Euro, maar ik zie dat b.v. Kafko rond de 14 tot 15 euro zit. Ik ga er van uit dat die koffie veel beter is, en als ik dan kijk wat het per kopje kost valt het best wel mee, want we drinken normaal gesproken alleen s'ochtends een cappucino. Waar zou ik moeten beginnen? Op het station zit een zaak die tientallen soorten koffie in glazen laden heeft, en waar je een melange kan laten samenstellen. Of zijn er betere zaken, die ook de machines verkopen? In b.v. Amsterdam of Utrecht?
Iedereen de groeten,
AEO
20Heb je "Alles voor beginners" eigenlijk wel gelezen?AEO schreef:Goed, even serieus, waar zou ik het beste koffie kunnen kopen?
Zie viewforum.php?f=50
Daar vind je ook heel veel adressen:
http://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?f=50&t=3560