Re: Rotterzwam

12
turboyeast schreef:LS,
Adriaan heeft gelijk dat je andere schimmels niet kunt uitsluiten. Op de onderste puck zie je een groenige schimmel.
Nou, je zou eea kunnen autoclaveren in een snelkookpan. ;)

Die groene schimmel heeft veel weg van een penicillium of een aspergillus. Mocht je je broed willen hergebruiken dan kan dergelijke contaminatie (uiteindelijk) wel een probleem worden.

Voor eenmalig gebruik voorzie ik verder ook geen probleem hiermee. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

14
Een kwartier op 121gr is voldoende. Dat is ook de normale temperatuur van een snelkookpan.
Er moet een beetje water in de pan voor stoomvorming, zie hiervoor de instructies van je pan.

De koffiepucks zelf zou ik in een bakje doen zodat eea niet te nat wordt. :)
Behmor 1600+, Baratza Sette 270W, La San Marco SM95A, Faema MC90, La Pavoni Europiccola, mini Gaggia, Bezzera Magica, Bosch B30

15
ik ga het eens proberen, met de pucks van 2 weken moet ik zat hebben en dan proberen enkele Champions te "zaaien"
wordt nog druk op de vensterbank, staan al Chili gezaaid en zoete Puntpaprika en Natuurkomkommers en dan een donkere bak voor de schimmels!
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

16
R&B schreef:Een kwartier op 121gr is voldoende. Dat is ook de normale temperatuur van een snelkookpan.
Er moet een beetje water in de pan voor stoomvorming, zie hiervoor de instructies van je pan.
De koffiepucks zelf zou ik in een bakje doen zodat eea niet te nat wordt. :)
Ja, ik denk dat dit prima is. Helemaal geen slecht idee om de koffiepucks op te sparen en ze dan batchgewijs te autoclaveren. Het is me alleen niet duidelijk of door het autoclaveren essentiele nutrienten kapot gaan.

Ben erg benieuwd naar de stand van zaken, maar ik durf de deksel er niet meer af te halen...:-)
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk