Ik vind het echt ontzettend meevallen!
Mijn persoonlijke mening is:
De Lido's hebben een korter armpje en daardoor voelt de weerstand anders. Ik vond het geen fijne maler voor espresso.
De commandante heeft een langere arm en maalschijven die lichter malen en daardoor voel je weer bijna geen weerstand wat ik niet echt zijn vond. Beetje weerstand is wel prettig. Hij maalt ook langzamer en ik had soms het gevoel dat het lang duurde...
De Mahlgut kun je eigenlijk niet vergelijken maar goed, 68mm schijven en licht gebrande harde bonen malen doe je niet voor de lol. De Mahlgut is daarom bij mij weggegaan maar het ding presteert wel echt gewoon goed!
Ik ben dus wel wat geoefend en wanneer je start met hand malen voor espresso moet je gewoon je draai vinden. Daar moet je de tijd voor nemen.
Voordeel van de M47 is die uitstulping voor je duim. De slinger is wat langer dan de Lido en de Italmill schijven zijn wat agressiever dan de commandante waardoor ze sneller malen en meer weerstand geven. Ja, ik kan wel zeggen dat het goed te doen is maar ik doe er de CB1 niet voor weg.
Maar als ik de K10 of iedere andere maler met grote maalkamer vol maalsel zou hebben en ik wil 0 retentie en heb een budget dan zou ik hem zeker wel overwegen.
Wil je graag manueel malen voor espresso dan is de duurdere M68 wellicht een betere keus als het budget dat toelaat. Die heeft een tandwiel overbrenging om de 68mm conische maalschijven aan het werk te zetten. Hij draait daarom lichter en doet er langer over maar wel meer comfort! En stuk goedkoper dan de CB1!
Hoe die M68 in de praktijk presteert horen we binnenkort wel van Bas. Ben daar erg benieuwd naar.