Pagina 2 van 4

Re: RE: Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 13:26
door cremalover
fransg schreef:
bobbee schreef:Ze zullen ook passen op de zuiger van de Strega maar wat is het voordeel van deze seals?
Vooral L1 (en andere) gebruikers die bij wat lagere pre-infusie druk werken, zullen merken dat de hefboom bij omhoog brengen wat eerder "aangrijpt" en niet even "doorschiet". De ringen sluiten beter af. Er zit ook vrijwel geen (of helemaal geen) speling meer in de gleuf waarin de ringen liggen. De generieke ringen kunnen een beetje bewegen in de net iets te ruime sleuf en daardoor kan vooral bij wat lagere druk er lekkage optreden waardoor je onvoldoende druk overhoudt boven je puck.

Als ik in mijn setup de druk verlaag tot net iets meer dan 1 bar dan gaat het zetten nog steeds prima, wat bij de andere ringen een beetje een uitdaging kan zijn.
1 bar????
Niet te zuur dan?

Re: RE: Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: vr 14 okt 2016, 13:39
door fransg
cremalover schreef:1 bar? Niet te zuur dan?
In mijn beleving heeft de zetdruk niet voornamelijk met zuur/bitter te maken, al kan meer druk bij aangepaste maling wel meer 'body' geven aan een shot.

Ik verlaagde de druk om te kijken hoe het gaat bij bijvoorbeeld de L1, die immers de pre-infusie bij boilerdruk doet, en L1-bezitters hebben doorgaans een boilerdruk van 1.1 tot 1.3 bar.

Het kwam voor dat men dan bij het omhoogbrengen van de hefboom een 'lever slip' kreeg, de hefboom schoot ietsje door nadat hij eerst leek aan te grijpen. Het volume en de zetdruk namen daardoor iets af.

Kon worden voorkomen door netjes werken, goed ingevette zuiger, voldoende pre-infusie dus niet te hard aangestampte puck maar dat vereist juist bij de beginners op een L1 meer handigheid en bij de hogere pre-infusie druk van de L1-P gaat dat allemaal makkelijker.

Nu, met de maatwerk-ringen, gaat dat ook bij de L1 makkelijk en grijpt de hefboom eerder aan dan voorheen in dezelfde situatie.

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: za 15 okt 2016, 09:56
door cremalover
Snap het niet helemaal.Dacht dat het over boilerdruk ging.

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: vr 21 okt 2016, 04:06
door leverlover
Wtf, wat een prijzen! 26,75 Engelse ponden ex BTW voor 3 seals en een groepring????
Voor mijn Faema President met de Zodiaco groep kost het V-seal (wat Londinium raar genoeg een L-seal noemt) € 0,88 en een groepring
€ 0,45; totaal voor drie V-seals en een groepring dus € 3,09 ex BTW.
Voor een La Cimbali M15 hevel kost het V-seal € 1,26 en de groepring 0,54; totaal dus €4,32
Staat m.i. niet in verhouding, ik ben me ervan bewust dat Lodinium seals in een kleinere oplage worden vervaardigd dan de Faema en La Cimbali seals maar zelfs voor mijn La San Marco Disco Volante kosten de op maat gemaakte seals +/- € 8,= bij een oplage van 50 stuks.

Re: RE: Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: vr 21 okt 2016, 04:30
door @3aan
leverlover schreef: Voor mijn Faema President met de Zodiaco groep kost het V-seal (wat Londinium raar genoeg een L-seal noemt)
WTF Seals? V ringen! Zuigerringen! Seals?

L staat voor Londinium of Lever, Engelsen zijn toch vaker wat anders dan anderen . . .
In dit geval toch niet zo heel vreemd?!

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: vr 21 okt 2016, 09:00
door fransg
leverlover schreef:Staat m.i. niet in verhouding, ik ben me ervan bewust dat Londinium seals in een kleinere oplage worden vervaardigd
De kneep zit 'm niet slechts in de "kleinere oplage" maar in de manier van vervaardigen. Als er een veel grotere order kan worden gedaan, dan komt er een (peperdure) mal waarna de rest per stuk veel eenvoudiger kan worden geproduceerd.

Ja "staat m.i. niet in verhouding" heeft er mee te maken dat je inzicht onvoldoende is en dus ook het "m.i." te wensen overlaat ;-)

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: za 22 okt 2016, 16:31
door leverlover
fransg schreef:
leverlover schreef:Staat m.i. niet in verhouding, ik ben me ervan bewust dat Londinium seals in een kleinere oplage worden vervaardigd
De kneep zit 'm niet slechts in de "kleinere oplage" maar in de manier van vervaardigen. Als er een veel grotere order kan worden gedaan, dan komt er een (peperdure) mal waarna de rest per stuk veel eenvoudiger kan worden geproduceerd.

Ja "staat m.i. niet in verhouding" heeft er mee te maken dat je inzicht onvoldoende is en dus ook het "m.i." te wensen overlaat ;-)
Misschien laat het "m.i." en mijn inzicht te wensen over; daar ga ik niet over discussiëren ;-).
Ik weet echter wel dat de kosten voor een (vrij simpele, 2-delige) matrijs/mal voor de vervaardiging van V-seals, piston seals of hoe je ze ook wil noemen tegenwoordig (door de manier van produceren met CNC-gestuurde apparatuur etc.) al bij redelijk kleine oplagen wordt terugverdiend.
Ik heb van een gerenommeerd Duits bedijf vorig jaar een offerte ontvangen voor de vervaardiging van 1.000 V-seals, inclusief de vervaardiging van de matrijs etc. waarbij de kosten per seal iets boven de €2,= lagen.
Ik neem aan dat Londinium wel iets meer bestelt dan 1.000 stuks en daarmee hun inkoopprijs beduidend lager ligt.

Hoe dan ook, ik vind een prijs van €8,= excl. BTW per seal in ieder geval enorm hoog.
Overigens heb ik eens het genoegen gehad om met een Londinium te "spelen" en ik moet zeggen dat ik het een geweldige machine vind die in staat is om met weinig oefening een geweldige espresso te maken. Een machine die heel vergevingsgezind is.

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 04:02
door fransg
Leuk!

ze zijn nogal robuust, gaan niet snel kapot, denk ik.

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 04:04
door fransg
Zoiets is wel handig:
08.jpg

Re: Londinium heeft verbeterde ringen voor de piston

Geplaatst: wo 26 okt 2016, 08:44
door fransg
Ik heb 3 setjes gekocht, altijd goed om wat achter de hand te hebben