De afdruk staat er al in met de droge koffie ! Let wel, ik gebruik het maatschepje van Bezzera zelf!, persoonlijk vind ik ca. 15g niet schokkend veel. Zeker gezien het feit dat ik het schepje van Bezzera gebruik vind ik dit toch wel opmerkelijk en teleurstellend. Of de schep is te groot, of de basket van Bezzera is niet goed ontwerpen of de headspace is te krap gekozen. Ik vind het onacceptabel als ik met een weegschaaltje moet gaan werken om zo precies 14 g af te wegen als ik ook precies 15g kan afwegen mbv een de maatschep of de gewone distributie methode. Op deze manier is channeling lijkt me niet te voorkomen. Ik hoop dat hier een makkelijke oplossing voor is, ik had toch verwacht dat je met deze machine op de normale gangbare manier kon doseren en de distributie kon doen.
Het lijkt er toch op dat je minder koffie moet doseren. 15 Gram is op zich niet uitzonderlijk veel, maar in jouw geval blijkbaar wel, sommige machines hebben dat nu eenmaal. Inderdaad mag je verwachten dat Bezzera er een passend schepje bij zou leveren, beetje lullig zo.
Ik zou iets minder doseren en ga dan niet aan de slag met een weegschaaltje, maar strijk je koffie na het malen af met een holle vinger, of iets anders dat nèt wat meer uit je filter schraapt. Eventueel een tikje fijner malen.