Re: De keuze is gemaakt...het wordt een Bezzera

11
Ik heb gisteren de ''vers'' test met de medellin secret bonen gedaan door er flink op de knijpen. Ze breken dan niet mooi uit elkaar, zover ik weet een indicatie dat de versheid niet optimaal is. Vandaag zit er Mrs. Rose in de hopper, deze kraakt lekker uit elkaar wanneer er op wordt geknepen. Verslag volgt :D
Is de 6th wave aan het voorbereiden

12
Nog wat observeringen. Ik heb vandaag wat gespeeld met doseren. Het gaat steeds om een dubbele dosis. meerdere keren een glad gestreken maatschepje (dat bij de machine zat) gewogen. dit komt overeen met 15-16g (mijn weegschaal kan helaas maar hele grammen aangeven). Daarna een aantal keren gewoon de filter goed gevuld direct uit de molen, dus een bergje gemaakt en daarna door gladstrijken de overmaat aan koffie verwijderd. Dit komt ook overeen met 15-16g. Dat is dus mooi. Echter, als ik dit in de machine draai en weer eruit draai dan is er een duidelijk afdruk van de douchekop. Zeker bij een espresso maling, bij een ristretto wat minder (nog steeds daar) omdat waarschijnlijk de koffiedeeltjes beter samenpakken (kleiner). Ik heb uit meedere bronnen begrepen dat er ruimte tussen de ''douche'' kop en de koffie moet zijn aangezien de koffie moet kunnen wellen. Dit wordt ook duidelijk vermeld in het boek van Illy. Daarnaast kan ik me voorstellen dat doordat er druk van de ''douchekop'' op de nog droge puck komt te staan de samenpakking kan worden verstoord.

Dit baart me enigzins zorgen, constant met een weegschaal werken en voor lagere doseringen gaan vind ik geen optie, daarnaast vind ik het opmerkelijk dat er ook bij gebruik van het bijgeleverde maatschepje dit ook gebeurd.

Ik ben zeer benieuwd naar jullie input!

13
Tsja, dan heb je weinig hoofdruimte. De puck zwelt zover ik heb begrepen niet (er staat iets van 150kg op), de koffiedeeltjes zelf wel, en als de druk wegvalt veert de hele puck omhoog. Al dan niet tegen het verdeelscherm aan. Het ligt aan het ontwerp van het waterpad in de groep hoeveel hoofdruimte er nodig is. De bez heeft kennelijkveel nodig.
Misschien kun je je vraag beter op Kaffeenetz stellen, daar is de Bezzera dacht ik wat populairder.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

14
Als de "ideale" hoeveelheid 7 gram zou zijn voor een enkele, zou de "ideale" hoeveelheid voor een dubbele niet meer zijn dan 14 gram. Dat geeft je dus nog wat speling. Ik denk dat het erger is om je puck te breken en daardoor channeling te krijgen dan om twee gram minder koffie te gebruiken. Het is voor mij überhaupt niet gezegd dat 16 gram per sé beter is dan 14.

En zoals Bluecold ook al aangeeft, hoeft het niet zo erg te zijn als er na afloop van je extractie een afdruk in je puck staat. Het is belangrijker dat zo'n afdruk er niet in zit vóórdat de extractie begint. Dus kijk eens hoe het zit als je de gevulde portafilter in je broeikop draait en er vervolgens weer uit haalt. Dan hoor je geen afdruk te hebben.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
Bluecold schreef:Tsja, dan heb je weinig hoofdruimte. De puck zwelt zover ik heb begrepen niet (er staat iets van 150kg op), de koffiedeeltjes zelf wel, en als de druk wegvalt veert de hele puck omhoog. Al dan niet tegen het verdeelscherm aan. Het ligt aan het ontwerp van het waterpad in de groep hoeveel hoofdruimte er nodig is. De bez heeft kennelijkveel nodig.
Misschien kun je je vraag beter op Kaffeenetz stellen, daar is de Bezzera dacht ik wat populairder.
Zover ik weet zwelt de puck toch wel wat op, 150kg is niet veel vergeleken met de kracht die een absorberende puck kan teweegbrengen lijkt me.
Spironski schreef:Als de "ideale" hoeveelheid 7 gram zou zijn voor een enkele, zou de "ideale" hoeveelheid voor een dubbele niet meer zijn dan 14 gram. Dat geeft je dus nog wat speling. Ik denk dat het erger is om je puck te breken en daardoor channeling te krijgen dan om twee gram minder koffie te gebruiken. Het is voor mij überhaupt niet gezegd dat 16 gram per sé beter is dan 14.

En zoals Bluecold ook al aangeeft, hoeft het niet zo erg te zijn als er na afloop van je extractie een afdruk in je puck staat. Het is belangrijker dat zo'n afdruk er niet in zit vóórdat de extractie begint. Dus kijk eens hoe het zit als je de gevulde portafilter in je broeikop draait en er vervolgens weer uit haalt. Dan hoor je geen afdruk te hebben.
De afdruk staat er al in met de droge koffie ! Let wel, ik gebruik het maatschepje van Bezzera zelf!, persoonlijk vind ik ca. 15g niet schokkend veel. Zeker gezien het feit dat ik het schepje van Bezzera gebruik vind ik dit toch wel opmerkelijk en teleurstellend. Of de schep is te groot, of de basket van Bezzera is niet goed ontwerpen of de headspace is te krap gekozen. Ik vind het onacceptabel als ik met een weegschaaltje moet gaan werken om zo precies 14 g af te wegen als ik ook precies 15g kan afwegen mbv een de maatschep of de gewone distributie methode. Op deze manier is channeling lijkt me niet te voorkomen. Ik hoop dat hier een makkelijke oplossing voor is, ik had toch verwacht dat je met deze machine op de normale gangbare manier kon doseren en de distributie kon doen.

16
Dag allemaal,

Na wikken en wegen ben ook ik voor de Bezzera gegaan, in combinatie met een Compac K3 molen.
Gister voor het eerst echt uit kunnen proberen. Na een beetje stoeien de doorlooptijd op zo'n 25 s. gekregen. Resultaat: een smakelijk bakje, maar nog geen crema om over naar huis te schrijven. Dat wordt dus nog een beetje spelen met maling, tampen, en volgens mij vooral de soort koffie. Toch?

Weet iemand waar de dikte van de crema laag door bepaald wordt? Ik neem aan dat als de doorlooptijd goed is, je niet meer moet stoeien met de maling?

Ik zal vanavond trouwens ook eens kijken naar de afdruk van de kop. Het viel me wel op dat een paar keer de puck aan de kop bleef hangen als ik de filer er uit haalde...
Laatst gewijzigd door Simon op di 07 apr 2009, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl

17
Weet iemand waar de dikte van de crema laag door bepaald wordt? Ik neem aan dat als de doorlooptijd goed is, je niet meer moet stoeien met de maling?
Welke koffie gebruik je en hoe oud is die? Crema wordt in hoge mate bepaalt door de versheid van je koffie. Optimaal is de koffie grofweg in de eerste twee weken na z'n branding en als 'ie slechts seconden voor het zetten is gemalen.

Als je oude koffie gebruikt kan je doen wat je wil en dan mag alles verder perfect zijn, inclusief 25 seconden doorloop, maar veel zal het niet uitmaken.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

18
De afdruk staat er al in met de droge koffie ! Let wel, ik gebruik het maatschepje van Bezzera zelf!, persoonlijk vind ik ca. 15g niet schokkend veel. Zeker gezien het feit dat ik het schepje van Bezzera gebruik vind ik dit toch wel opmerkelijk en teleurstellend. Of de schep is te groot, of de basket van Bezzera is niet goed ontwerpen of de headspace is te krap gekozen. Ik vind het onacceptabel als ik met een weegschaaltje moet gaan werken om zo precies 14 g af te wegen als ik ook precies 15g kan afwegen mbv een de maatschep of de gewone distributie methode. Op deze manier is channeling lijkt me niet te voorkomen. Ik hoop dat hier een makkelijke oplossing voor is, ik had toch verwacht dat je met deze machine op de normale gangbare manier kon doseren en de distributie kon doen.
Het lijkt er toch op dat je minder koffie moet doseren. 15 Gram is op zich niet uitzonderlijk veel, maar in jouw geval blijkbaar wel, sommige machines hebben dat nu eenmaal. Inderdaad mag je verwachten dat Bezzera er een passend schepje bij zou leveren, beetje lullig zo.
Ik zou iets minder doseren en ga dan niet aan de slag met een weegschaaltje, maar strijk je koffie na het malen af met een holle vinger, of iets anders dat nèt wat meer uit je filter schraapt. Eventueel een tikje fijner malen.

19
Ah, dan is dat het... Ik gebruikte nu bonen uit de supermarkt. :|
Een collega met een francis francis machine kreeg daar prima crema mee. Maar goed, ik heb ook een mooi zakje koffie staan, dus daar ga ik het maar eens mee proberen. Malen doe ik vlak voor het zetten, dus dat zal het probleem niet zijn...

Eerste indruk van de bezzera is trouwens prima. Mooi afgewerkt, redelijk compact, en geen cold flush nodig. En wat een stoom-power! Daar moet ik nog ff mee leren omgaan. Maar dat is natuurlijk ook de lol...
Bezzera BZ07 DE | Compak K3 Touch | ontwerper @ scopedesign.nl