Re: La Scala Butterfly of Vibiemme Domobar Junior??

12
De Duetto kan je bij stoll espresso in Duitsland voor 1745 bestellen. Of in Engeland inderdaad. Beide shops zijn betrouwbaar. In Nederland is hij meer dan 2000. Wellicht iets meer risico om hem op afstand te kopen maar voor mij zou het verschil wel te groot zijn. Want ook daar kan je veel lekkere koffie voor kopen ;-). Het is een prachtig ding en een investering voor jaren. Je ziet ze tweedehands ook nooit te koop.
De Brewtus is er trouwens ook met rotatiepomp voor 1600. Ik vind zelf ook dat er mooiere machines zijn (ook qua afwerking) MAAR voor wat het ding te bieden heeft in verhouding tot de prijs is het wel een goede aanbieding. Het bordje voorop zit in de lekbak met 2 boutjes. Die kan er zo af. Je zou er dan bijvoorbeeld een handvat op kunnen zetten om de lekbak mee naar buiten te trekken.
De Brewtus word gemaakt door een Spaans bedrijf wat vooral groot is in de horeca machines. Dat zie en merk je aan het design. Het is robuust (de mantel bijvoorbeeld is loeizwaar) maar niet tot in de puntjes afgewerkt zoals bijvoorbeeld een ECM Heidelberg. Er zijn er al wel enorm veel verkocht ook in de VS dus wat dat betreft is het wel een model waar al veel gebruikerservaringen mee zijn. Ook de Brewtus zie je vrijwel nooit tweedehands op Marktplaats. Als dat al zo is dat heeft de eigenaar meestal een LM GS/3 of iets dergelijks gekocht.
Voordeel van de Brewtus is dat je alles hebt van de Duetto voor een lagere prijs enkel het uiterlijk is dan wellicht voor jou niet 100% goed. Alleen met het uiterlijk zet je geen goede espresso ;-)
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

13
Aha, ik begrijp dat ik Bario over de streep moet trekken ;)

Ik heb nu zo'n 10 dagen met de Butterfly gewerkt en de machine bevalt me goed. Over het geluid van de pomp kan ik niet veel zeggen want mijn enige referentie is een Sylvia die ik al 2 jaar niet meer heb. Ik zou wel graag een machine met vastwateraansluiting c.q. rotatiepomp hebben maar dat is iets voor in een volgend huis (of na een ingrijpende verbouwing).
Volgens mij heeft de machine ruim voldoende stoomkracht maar ik ben geen expert. Overigens is melk opschuimen me nog niet goed gelukt omdat de melk te snel heet is, maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn gebrek aan ervaring.
Kortom, de Butterfly is een goede machine, waar je met enige ervaring uitstekende espresso mee kunt maken. Voor een duurdere machine (met pid en/of dubbele boiler) geldt volgens mij het motto: lekkerder kun je het niet maken, wel makkelijker.

BTW ik heb ook getwijfeld over een Expobar, maar vind die machine ook minder mooi om te zien.
Ascaso Baby T Plus - Eureka Mignon Specialità

14
Ik zou wel graag een machine met vastwateraansluiting c.q. rotatiepomp hebben...
Die Butterfly is toch heel makkelijk om te bouwen voor een vaste aansluiting? : http://www.espressomachines-it.com/macc ... rfly1.html" onclick="window.open(this.href);return false; zie technische data, onderaan.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

15
gaucho schreef:Ik zou wel graag een machine met vastwateraansluiting c.q. rotatiepomp hebben maar dat is iets voor in een volgend huis (of na een ingrijpende verbouwing)
Kijk en dat is meteen het punt ondanks dat er net een mooie HX machine met vibratiepomp staat is er toch nog een (wellicht slechts kleine maar toch) hang naar een upgrade. Als je nu het geld er voor over hebt dan zou ik zeggen doe het dan meteen goed dan kost het ook maar een keer geld ;-).
Expobar Brewtus III
Mazzer mini E type A
Iroast 2
Voorheen diverse Cimbali´s

16
Spironski schreef: Die Butterfly is toch heel makkelijk om te bouwen voor een vaste aansluiting? : http://www.espressomachines-it.com/macc ... rfly1.html" onclick="window.open(this.href);return false; zie technische data, onderaan.
Dat klopt, had ik ook gezien. Maar in mijn geval is aanleg van wateraansluiting op de plek waar de machine staat erg lastig (en andersom ook). Mocht dat er toch een keer van komen, dan ga ik zeker overwegen om de Butterfly om te bouwen.
Ascaso Baby T Plus - Eureka Mignon Specialità

19
bario schreef:Iedereen hartelijk dank voor zijn reacties.

Ik heb er een lang weekend over nagedacht en uiteindelijk besloten te wachten met de aankoop tot half mei. Wanneer mijn bonus goed uitpakt (ziet er wel naar uit) dan ga ik voor de Izzo Alex Duetto. :D
Als je dan toch wacht tot half mei, dan zou ik eerst eens even op 17 mei naar Den Bosch afreizen... dan kun je ook eens met de GS3, De Speedster en de complete lijn (!) Domobars spelen...
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

20
Als je dan toch wacht tot half mei, dan zou ik eerst eens even op 17 mei naar Den Bosch afreizen... dan kun je ook eens met de GS3, De Speedster en de complete lijn (!) Domobars spelen...
GS3, Speedster?? Ik weet niet hoe je mij inschat maar zoooo hoog gaat mijn bonus niet worden.

Daarnaast had ik in 1e instantie een uitgave van 1000,-- euro in gedachten die nu verhoogd is naar een 1750,--, vind het wel goed zo. 17 mei blijft natuurlijk leuk om te gaan kijken, gaat mij niet lukken, ben dan niet in NL.