Re: Espresso kopjes

11
Ik wissel regelmatig af met de kopjes. Zit nu in de 'mini duralex' fase, maar gebruik ook regelmatig dikwandige kopjes van Ionia.
Past net een doppio in, dan zit hij wel echt vol. Geeft weer een andere 'beleving' dan een groter kopje. Is bijvoorbeeld te koop bij SBKoffie
Ik drink overigens het liefst een espresso die nog flink warm is en gebruik ook altijd warme kopjes.

dus...

12
Dan hou je waarschijnlijk van een wat meer gesloten smaak. In het verleden werd altijd aangeraden om de kopjes te verwarmen en de espresso warm te dinken. Met donkere branding of middelmatige bonen verberg je dan het hele bittere en wrange waardoor ze bij afkoelen ondrinkbaar werden. Daar komt het vandaan.

Met de huidige kwaliteit van de speciality koffie merk je dat juist na het afkoelen alle complexe smaaklagen goed naar boven komen en de koffie veel mooier wordt. Zelfde geldt voor het roeren van de koffie omdat koffie niet goed mengt. Dat zijn 2 hele eenvoudige tips om je koffie beter te maken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

14
Ik zeg ook nergens dat je bonen middelmatig of donker gebrand zijn. Ik geef alleen een algemeen stuk achtergrond bij de theorie.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

16
Erik82 schreef: za 16 feb 2019, 19:05 Ik zeg ook nergens dat je bonen middelmatig of donker gebrand zijn. Ik geef alleen een algemeen stuk achtergrond bij de theorie.

Dan is het goed! ;)
En ik waardeer je bijdragen altijd ten zeerste hoor, ik steek er altijd weer wat van op!
dus...

18
Marcje schreef: vr 15 feb 2019, 22:40 Ik wissel regelmatig af met de kopjes. Zit nu in de 'mini duralex' fase, maar gebruik ook regelmatig dikwandige kopjes van Ionia.
Past net een doppio in, dan zit hij wel echt vol. Geeft weer een andere 'beleving' dan een groter kopje. Is bijvoorbeeld te koop bij SBKoffie
Ik drink overigens het liefst een espresso die nog flink warm is en gebruik ook altijd warme kopjes.

fullsizeoutput_5c59.jpeg
Lekker dikwandig inderdaad, ik zoek ook al een tijdje zulke kopjes. Van die hele dikwandige dingen.

Zelf heb ik nu horeca kopjes van piazza d'oro, duralex glaasjes en nog wat her en der gevonden spul.
Faema Lambro - Mazzer Major E