Re: quamar m1e

101
Spironski schreef:Dat had ik graag 6 posts eerder gelezen...
Ik ook, vandaar mijn poging te melden dat een batterij NIET oplaadbaar is, zelfs in de Quamar :-)
Gene Café, Mahlkönig Vario Home II, Rancilio Silvia + Auber PID, Fiorenzato T80, Kyocera CM-50-CF handmaler.

Re: quamar m1e

103
Zoals beloofd zou ik nog een update posten over de Quamar M1E met 75mm schijven. Inmiddels heb ik hem bijna een jaar en er staan ongeveer 1500 'bakkies' op de teller.

In mijn eerste review gaf ik aan dat het erg wennen was om de juiste maalgraad, doorlooptijd etc. te vinden. Nu ben ik er wel aan gewend :D en ik moet zeggen dat ik het een erg prettige maler vind!

Afstellen
De zgn 'sweet spots' voor de verschillende koffiesoorten zijn goed te vinden, doordat ie traploos is in te stellen kan je hem exact afstellen zoals jij het wilt, tijd idem dito, op de 100e seconde nauwkeurig.

Statisch
Ik heb gemerkt dat de maler weinig last heeft van 'static' en nauwelijk klontert, ook met koffiesoorten zoals de Malabar. Er blijft ook nagenoeg geen residu ' plakken' in het reservoir na de uitloop.

Retentie
Heb ik niet opgemeten, er zit wel wat retentie in maar niet overdreven, de uitloop van de maalschijven naar de 'trechter' is niet dusdanig groot dat ik het proef of last van heb

Schoonmaken
De maler heb ik afgelopen jaar meerdere keren intern schoongemaakt door middel van de stofzuiger en een kwastje de koffieresten er uit te zuigen. Twee maal heb ik ook de maalschijven er uitgeschroefd en e.e.a. wat grondiger schoongemaakt (met een sateprikkertje alle kleine hoekjes en gaatjes). Moet zeggen: hij blijft goed schoon en onderhoud is makkelijk. De schijven hebben nog geen merkbare slijtage ondervonden. (bij mijn K6 was onderhoud lastiger, zowel om er bij te komen als residu dat achter bleef)

Algemeen
Voor mij is de maler een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Zoals ik aangaf ben ik er tevreden over. Ben nog wel benieuwd naar de gebruikerservaringen van anderen.... dus schroom niet om deze in dit topic achter te laten :!: