Nelus schreef:
Top dat je zo vlot al de boel draaiend hebt!
Op welke boilerdruk staat de presso afgesteld? Ik zit op 1,2. Net na het opwarmen van de boiler voordat hij afschakelt loopt de druk iets door tot 1,25. Afwijking manometer is niet bekend.
De espresso smaakt mooi rond, smooth, maar toch sterk. Op lagere boilerdruk kreeg ik enkel rinse smaken.
Ik heb de boilerdruk nu op 0.9-1.0 bar staan. Maarre, ik ben nog niet bezig met optimaliseren van de koffie. Daarvoor wil ik een naakte filterdrager hebben en ik moet nog wat kleine onderdelen monteren (vacuumbreaker). Daarna moet ik nog wat testen doen...belangrijk: controleren of de druk niet wegloopt als de groep op veerdruk is.
LS.,
Ik ben de diverse onderdelen machine aan het poetsen. Het leuke daarvan is dat de onderdelen er zichtbaar van opknappen. Het minder leuke is dat het erg veel tijd kost....
Het is een beetje zoeken naar de juiste poetsmaterialen...
Sommige onderdelen zijn van aluminium met een opgedampt laagje (goudkleurig) metaal. Dit vraagt weer ander poetsmateriaal (staalwol), dan de messing verchroomde onderdelen (stevige poetslap). De meeste moeite heb ik met het kopjesrooster. Het vuil dat daarop zit, is heel moeilijk weg te krijgen. Hier heb ik een speciale 3M bristle disc voor besteld....ben benieuwd of dat gaat werken.
Het RVS heeft ook krasjes, maar ik maak me geen illusie dat ik die (zelf) eruit kan krijgen. Een finisher die ik wel overal voor gebruik is Autosol Stainless Steel Polish. Nu heb ik geen aandelen/belangen in Autosol, maar dit is echt heel erg goed spul (beter dan Commendant 4 in mijn beleving).
Nog wat foto's ter lering en vermaak!
Annotatie:
Foto 1: Kanalen die de groep voeden met water;
Foto 2: De boilerdruk gemeten aan de filterdrager (=preinfusiedruk = 0.9 bar);
Foto 3: Veerdruk (9 bar);
Foto 4: Erg mooie bakelieten handvat van de filterdrager (knapt erg mooi op met Autosol);
Foto 5: Schitterend origineel embleem van Faema;
Laatste foto: binnenzijde van de achterzijde van de machine met roetsporen (de machine heeft altijd op een brander gewerkt). Vraag van mijn vrouw: waarom moet ook de binnenkant gepoetst worden???? Mijn reactie: je poetst toch ook de onderkant van de WC-bril.....stilte...hahaha.
Cheers, TY