Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

112
Ypuh schreef: zo 11 sep 2022, 08:30 Leuk Ruben-

Zal vanmiddag ook weer even 2 batches branden. De laatste twee waren redelijk geslaagd, waarvan eentje uitzonderlijk lekker. Dat was het laatste van de Braziliaanse Sorocabana boon dus heb vanmiddag de keuze uit:
- Panama Boquete Chiriquí
- Guatamala Huehuetenango
- Colombia Supremo
Ik heb de soorten die jij noemt nooit gedronken ,ik ben voorlopig blijven steken bij de Sigri ,succes met branden
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder
Bijlagen

Re: Elektrische koffiebranders met software aansturing (Hottop 2K+, Sniper M2 Pro, Bullet R1 etc.)

113
kilo schreef: za 10 sep 2022, 22:43
Dat filter tussen de koelbak en koelfan zie ik niet zitten helaas. Hij is tweedehands, dus wellicht ligt die daar nog ergens. Zal eens een berichtje sturen. Zal ook eens kijken naar die adapters. Bedankt in ieder geval.
Je kan zelf een filtertje maken van bijvoorbeeld een scotch brite schuur doekje. In de vorm knippen zodat het voor de fan past.
Dat heb ik nog wel liggen. Neemt dat echter niet te veel capaciteit weg van de koelers? Scotchbrite lijkt mij erg dicht.
Ypuh schreef: Leuk Ruben-

Zal vanmiddag ook weer even 2 batches branden. De laatste twee waren redelijk geslaagd, waarvan eentje uitzonderlijk lekker. Dat was het laatste van de Braziliaanse Sorocabana boon dus heb vanmiddag de keuze uit:
- Panama Boquete Chiriquí
- Guatamala Huehuetenango
- Colombia Supremo
Ik ben benieuwd. Upload je dan ook de profielen?
Espresso: Ascaso baby t plus, lagom p64
Branden: Aillio bullet r1.

114
Ja, dat neemt zeker wel wat van de effectiviteit van de koelfan weg. Maar dat doet het originele filter ook wel. Dat is wel losser geweven, maar ook dikker. Gewoon uitproberen. Sommige van die filters zijn van materiaal dat onvoldoende hittebestendig is, dan smelt het filter….
Als je buiten brandt, kan je het filter ook wel weglaten, de fan zelf kan wel tegen de vliesjes..
Vesuvius Evo Leva || Cafelat Robot ||Aillio Bullet R1 || KINU M47|| Niche Zero

115
kilo schreef: zo 11 sep 2022, 14:43 Ja, dat neemt zeker wel wat van de effectiviteit van de koelfan weg. Maar dat doet het originele filter ook wel. Dat is wel losser geweven, maar ook dikker. Gewoon uitproberen. Sommige van die filters zijn van materiaal dat onvoldoende hittebestendig is, dan smelt het filter….
Als je buiten brandt, kan je het filter ook wel weglaten, de fan zelf kan wel tegen de vliesjes..
fijn geweven metaal gaas van rvs ,is dat iets?
Rocket Appartamento Compak E8
Lelit Bianca , KitchenAid - Siphon Coffee Brewer/kitchenaid grinder

116
kilo schreef: zo 11 sep 2022, 14:43 Ja, dat neemt zeker wel wat van de effectiviteit van de koelfan weg. Maar dat doet het originele filter ook wel. Dat is wel losser geweven, maar ook dikker. Gewoon uitproberen. Sommige van die filters zijn van materiaal dat onvoldoende hittebestendig is, dan smelt het filter….
Branden ga ik in het vervolg buiten doen. Als je dus in omgeving Rotterdam een windvlaag met vliesjes voorbij ziet komen weet je wat er aan de hand is. :lol:

117
Gister weer een batch gebrand. Had toch nog wat van de Braziliaanse Signature Sorocabana van Capricornio liggen.

De meest succesvolle batch tot nu toe (#27) deed er ca. 11 minuten over. De batch daarna (#28) deed er ca. 7:30 minuten over en was daarmee weer iets te kort en smaakte ook beduidend minder.

Het doel van deze batch (#29) was dan ook om in de buurt te komen van die geslaagde batch, maar wou wel een fractie lichter en mikte op 10 - 10:30 minuten. Gedurende het branden alles redelijk onder controle, maar de temperatuur lag bij DE, FC en Drop wel 10 graden hoger(?) Kon de ontwikkeling op zicht/kleur en geur redelijk volgen en ze bij 9:47 minuten laten vallen.

Moet ze nog proeven maar de resultaten worden steeds beter!
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

119
Zojuist twee nieuwe batches gebrand.
Ik heb hierbij alle settings dezelfde stappen laten doorlopen.
Na 2:00 brander van 7 naar 6 en fan van 2 > 3. Bij 4:00 brander van 6 naar 5 en bij 6:00 brander van 5 naar 4. Bij FC fan naar 4.
De vorige keer gingen de bonen er 2:30 na first crack uit. Nu na 1:30 en 3:30.
Observaties:
De yellowing kan ik al wat beter visueel identificeren en ruiken.
Vliesje verdwijnen meer naarmate de bonen er langer inzitten.
1e branding (1:30) is minder egaal dan 2e branding (3:30)

Binnenkort weer proeven en dan zal ik de resultaten posten.

De vorige resultaten bevielen mij trouwens al erg goed. Goede chocolade smaak en met een romig en vol karakter.
Het schijnt dat er ook nog steenvruchten te proeven moeten zijn, echter die proefde ik niet.
Bonen: Brazil Capricornio Piraju van Koepoort.
Bijlagen