Re: Timemore Sculptor 064 en 078

111
MdB schreef: zo 02 apr 2023, 10:56 krijg er zelfs een beetje spijt van dat ik al een p100 besteld heb aangezien hier een variabele RPM 78mm platte maler voor 1/7e de prijs te krijgen is
Denk niet dat ze te vergelijken zijn.

Bij de Timemore heb je nog geen idee wat je krijgt of hoe ze zich houden en bij de P100 weet je dat je extra betaald voor het design, bouwkwaliteit, exclusiviteit en naam. Timemore legt het qua handmalers bijvoorbeeld af tegen merken als 1Zpresso die maar een paar euro duurder zijn, het is geen topmerk en pretendeerd dat ook niet, maar een goede prijsvechter.

Of dat 7 keer de prijs waard is, tja. Zo'n P100 wordt volledig met CNC machines gemaakt in kleine oplages, vanuit dat oogpunt zijn ze nog niet eens zo duur. Als ons bedrijf dat soort orders uitzet gaat het over een veelvoud van die bedragen. Deze malers (EG-1, Titus, P100, Flat Max) koop je als particulier niet op basis van rationele gronden maar simpelweg omdat je het wilt.

Zou zelf overigens voor de Timemore kiezen, maar maak me geen illusies dat deze beter zijn dan wat er nu al te koop is, hooguit goedkoper.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

112
robinfcb schreef:
omeCo schreef: zo 02 apr 2023, 12:34
robinfcb schreef: Mja over een jaartje hebben we allemaal een Sculptor thuis staan. Timemore laat gewoon zien dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn. Dat deden ze al met hun handmalers en weegschalen, en nu ook met een elektrische maler. Gaat niet lang meer duren voor ze ook een eerste espressomachine op de markt brengen :ugeek:
Interessante visie. Je zou zomaar eens gelijk kunnen hebben. Ik heb die Black Mirror weegschaal met automatische timer en dat bevalt prima. Zou wat kleiner mogen en ja hoor, die is er inmiddels; de black mirror nano.
We gaan het zien.

Ik zie wel een uitdaging ontstaan; als iedereen een Sculptor koopt, aan wie kan ik mijn Olympus dan nog verkopen?
De mensen die een Sculptor hebben gebacked waren al niet in de markt voor jouw Olympus.
Maar ik verwacht wel dat kort nadat de Sculptors zijn geleverd er een stortvloed aan malers op Marktplaats komt. Dat zal wel even invloed hebben op de prijs die je voor een tweedehands maler kan vragen. Als je slim bent verkoop je je maler voordat de Sculptors worden geleverd. Zodra de Sculptors via de reguliere kanalen te koop zijn wordt het lastig.
Het idee was om de Olympus pas te koop te zetten na ontvangst van de Sculptor. Degene die het best bevalt blijft. Op gebied van smaak verwacht ik geen verschil te proeven omdat mijn smaakvermogen niet meer is wat het was. Verschil zal er best zijn maar ik proef het waarschijnlijk niet.
Op gebied van gebruiksgemak en bouw kwaliteit ben ik wel benieuwd. Met de Olympus kan ik lezen en schrijven en hij is gebouwd als een tank. Daar kan ik de rest van mijn leven mee vooruit vermoed ik. De Sculptor lijkt me erg prettig om mee te werken en de bouw kwaliteit schijnt dik in orde te zijn. Maar welke van de twee voelt het best. Het is subjectief.

Maar goed, wie weet vind ik al eerder een geïnteresseerde voor mijn Olympus die een goede prijs biedt. We zullen zien.

113
ErikvW schreef:
B003 schreef: za 01 apr 2023, 23:29 Als over die uiteindelijke prijzen dan nog btw heen gaat denk ik dat we nu een nette prijs betalen.
De kickstarters betalen geen BTW of verzendkosten.
Met uiteindelijke prijzen bedoelde ik de retail prijs als het apparaat op de markt is tov wat wij nu betalen.

114
B003 schreef: zo 02 apr 2023, 17:01
ErikvW schreef:
B003 schreef: za 01 apr 2023, 23:29 Als over die uiteindelijke prijzen dan nog btw heen gaat denk ik dat we nu een nette prijs betalen.
Met uiteindelijke prijzen bedoelde ik de retail prijs als het apparaat op de markt is tov wat wij nu betalen.
Excuseer, niet goed genoeg gelezen. Maar als de gerucht prijzen kloppen ($495 respectievelijk $650, $25 verzending, 21% BTW en $koers van 0,92) dan komen ze al met al op 522 respectievelijk 677 euro. Dan is het verschil met de all in prijzen zoals nu beloofd wel erg fors?
Vervolgvraag; dat je met een distributie van grote batches behoorlijk bespaart op verzending is helder. Maar waarom kunnen ze zo overtuigd stellen dat je geen BTW betaalt?
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

115
ErikvW schreef:
ErikvW schreef: De kickstarters betalen geen BTW of verzendkosten.
Excuseer, niet goed genoeg gelezen. Maar als de gerucht prijzen kloppen ($495 respectievelijk $650, $25 verzending, 21% BTW en $koers van 0,92) dan komen ze al met al op 522 respectievelijk 677 euro. Dan is het verschil met de all in prijzen zoals nu beloofd wel erg fors?
Vervolgvraag; dat je met een distributie van grote batches behoorlijk bespaart op verzending is helder. Maar waarom kunnen ze zo overtuigd stellen dat je geen BTW betaalt?
Misschien omdat het ze er veel aan gelegen is om hun eerste product populair te maken. Nu verkopen met minimale marge en als het ding goed blijkt willen de mensen ook wel een marktconforme prijs betalen. En wellicht staan ze straks dan ook wel naast de Eureka's in de winkel...

116
ErikvW schreef:
ErikvW schreef:
Op AliExpress is tegenwoordig ook alles incl btw en inklaring etc. Ik denk dat ze het daar in het Oosten goed hebben uitgedokterd.

Een paar jaar geleden heb ik contact gehad met een verkoper van Chinese apparatuur. De apparatuur die hij mij liet zien was zwaar indrukwekkend! Echt hele vette espressomachines met programmering van profielen, grind by weight malers en ga zo maar door. Ik zei, waarom wordt dit niet aangeboden in de EU! Juliie zullen heel veel verkopen. Zijn antwoord? De markt is veel te klein en met alle regelgeving totaal niet interessant om energie in te steken.

Duidelijk dus.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

117
bobbee schreef: zo 02 apr 2023, 19:11Zijn antwoord? De markt is veel te klein en met alle regelgeving totaal niet interessant om energie in te steken.
Interessant en goed voorstelbaar. Ook zullen er bedrijven "van hier" zijn die machines daar laten maken en hier onder hun eigen naam verkopen.
In 2022, China was the third largest partner for EU exports of goods (9.0 %) and the largest partner for EU imports of goods (20.8 %).
Among EU Member States, the Netherlands was the largest importer of goods from China and Germany was the largest exporter of goods to China in 2022.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistic ... statistics
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

119
omeCo schreef: ma 03 apr 2023, 22:52 Interessant feitje: de eerste video over een sculptor verscheen 8 maanden geleden op YouTube…

https://youtu.be/7-7-EqgYvP0
Ja dat is de 78 voor filterkoffie (dus níet de 78S voor espresso en filter). Die is in Azië en Europa al een tijdje verkrijgbaar. Daarom was die versie op Kickstarter 'US-only', ander voltage model..

Lance Hedrick heeft 2 maanden geleden een 'early review' gedaan van de 78 voor filter https://www.youtube.com/watch?v=u3_5i1QDXvU
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

120
Ik ken de video en weet dat het om de filtervariant gaat. Ik was alleen verbaasd dat een maler die as we speak op kickstarter wordt aangeprezen eigenlijk al daarvoor bestond.
De nodige backers stellen vragen over gewenste aanpassingen, bijvoorbeeld aan de hopper, kennelijk niet wetend dat het ding waarschijnlijk allang z’n definitieve uiterlijk en innerlijk heeft.