Re: The Traveling Chemex

113
Nou, mijn eerste ervaring met de Chemex, waarvoor dank aan Nauti. OOK voor de Blanche Dael bonen!! Ik heb ze meteen gebruikt ;-) En laat ik dit topic ook maar meteen even opvrolijken met wat foto's.

Men neme: The Traveling Chemex
Afbeelding


Dan: bevochtigen van het filter met heet water (ook opwarmen van de Chemex)
Afbeelding


36 gram koffie, terwijl het water aan het koken is
Afbeelding


Volgens mij een iets te fijne maling...
Afbeelding


Iets boven de 90 graden, vóór te beginnen met opschenken...
Afbeelding


Eerst de koffie overgieten en 30 seconden wachten, daarna rustig de rest van het water opgieten (600 ml)
Afbeelding


Tadaaaa, het resultaat!
Afbeelding


Eerste ervaring: hoewel de maling wat te fijn was, liep hij toch redelijk rond de 4 minuten door. Maar het resultaat mag er zijn: een heeeeeerlijk schone koffie. Ben niet echt goed in het verwoorden van smaak, maar ik merk écht een verschil in 'schoonheid', de koffie is lekker clean. Daarnaast proef je dat bepaalde tonen uit de koffie goed naar boven zijn gekomen.

Morgen verder met wat grovere maling en andere koffie proberen die ik vanmiddag in huis heb gehaald.

Verheug me er nu alweer op :lol:

Re: The Traveling Chemex

114
Komt natuurlijk door de lekkere koffie die ik je erbij heb gedaan :D

Als ik jou was zou ik wel experimenteren met hoe je het water er opbrengt. In een keer alles erbij is niet echt ideaal. Hoeveel koffie heb je gebruikt?

Mooie foto's trouwens :-)
Is de 6th wave aan het voorbereiden

Re: The Traveling Chemex

115
Zijn er al gegadigden voor de volgende stop van TTC? :-)

Ik maak natuurlijk vrolijk gebruik van de Chemex, wat een ideaal ding zeg. Maar het is niet eerlijk om 'm zolang te houden... dus: WIE VOLGT?

PM me je adres eventjes...

Re: The Traveling Chemex

117
Ik begin toch wel benieuwd te worden. Het zou misschien wel wat voor op mijn werk zijn; de koffie is daar echt bagger. Dus ik hou me aanbevolen voor een proefrit!
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

Re: The Traveling Chemex

118
Nauti schreef:Ben benieuwd naar je input op de vraagjes die ik had?
36 gram koffie op 600 gram water, stond ook bij de foto's :D Heb ondertussen een Hario Buono kettle en daarmee kan ik wat beter controleren hoe het water wordt toegevoegd. De smaak werd in ieder geval sowieso beter door een wat grovere maling te gebruiken.

Lekkere koffie had je er in ieder geval bij gedaan ;-)

Re: The Traveling Chemex

120
Nauti schreef:Maar kieper je nog steeds al het water in een keer erbij?
Nee, maar dat deed ik niet: eerst een beetje waarbij al de koffie werd bedekt (30 seconden wachten) en dan rustig de rest, telkens tot de rand bijschenken en even wachten...

Hoe doe jij dat?