Re: De LONDINIUMs afdeling

1121
Het is een doodsimpele machine, maar door er twee weken naar te kijken gaat een simpel probleempje niet weg ;-)

Als de stoomdruk in elk geval wel aanwezig is dan is het pijpje dat water naar / in de zetgroep brengt dus verstopt met iets uit het water.

Filter je het water? Dan kan het geen kalk zijn.

Heb je geprobeerd een pijpenrager in het gaatje in de zetgroep te steken, zo ver mogelijk en kom je dan wederstand tegen?

Je kunt de zetgroep er ook even af halen en de pijpenrager in de ingang steken in plaats van in de uitgang.

Of de machine op zijn kant, kabelschoentjes van het element eraf, element eruit draaien, boiler spoelen, kijken of er een dwarreling in het water zat dat het pijpje kon verstoppen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1122
Gisterochtend kwam een forumlid bij me langs met zijn Vectis. Ik heb vrijwel alle nodige gereedschappen, hij is welgemoed en handig en vrij vlot was de machine weer tip top. Leuk voor hem om de machine eens van binnen goed uitgelegd te krijgen en e.e.a. eigenhandig te fiksen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1125
ErikW schreef:Apparaat is normaal warm en druk staat op 1,2 bar.
Geen pf en geen douchescherm en dan komt er bij geen enkele positie van de hevel enig water te voorschijn.
De zuiger zit er netjes in en loopt normaal.

Het filterbasket, het douchescherm en de zuiger zijn allemaal in schoonmaak geweest en zien er er perfect uit.

Bij het opwarmen van het apparaat zonder zuiger, douchescherm pf en bakje, komt er eerst langzaam wat druppels uit het transportkanaal en als de warmte verder oploopt is er een klein straaltje te zien. Maar dan nog steeds zo zwak dat het langs de binnenwand blijft aflopen.
Dus geen straal met een bocht die van de wand af komt. Bij hogere temperatuur is het straaltje langs de binnenwand wel wat voller.

Ik weet niet meer of ik stoom heb geprobeerd.
Dit euvel is al 2 weken geleden ontstaan en ik ik er even de balen van.
Dacht een mooie, degelijke en super eenvoudige machine voor espresso's te hebben gekocht.
Wat vreemd. Zouden er meer machines zijn met dit euvel of is het een enkel geval als deze? En wat zou de oorzaak kunnen zijn, ben wel heel benieuwd. Jammer dat ik niet in de buurt woon want had je graag geholpen om te proberen te achterhalen wat er aan de hand is met jouw Vectis.

Spannend!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1127
cremalover schreef:Als het ding op druk is en er komt geen water uit is ergens uits verstopt.
Slopen dat ding en alles nakijken.
Het is geen kerncentrale.
Heel simpele techniek.Ik weet zeker dat ik er binnen 10 achter was waar het probleem zit
Ja lijkt mij logisch. Maar niet iedereen kan en wilt een machine zelf uitelkaar trekken wat ik ook wel begrijp als de machine net nieuw is.
Dan nog ben ik benieuwd waar de verstopping vandaan komt. Is het user error of is het een falende machine? Vrij belangrijk punt vind ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1128
Ik heb geen verstand van Londinia en zeker niet van Vectissen.
95% zeker verstopping door een vreemd lichaam. Snipper teflon tape of iets dergelijks.
Af fabriek ben ik al de meest idiote dingen tegen gekomen. Stukje draad isolatie, snipper rvs van boren of draad tappen.
Evengoed ben ik nieuwsgierig.
Laatst gewijzigd door HanR op do 23 nov 2023, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.

1129
bobbee schreef: do 23 nov 2023, 09:00 H-B? Ik kom daar nooit. Is dat een soort facebook? Misschien ben ik er weleens geweest maar dat moet dan lang geleden zijn geweest.
Ik was er een jaar of 10 geleden veel, het kwam me voor als een verzamelplaats van veel kennis maar gaandeweg werd ook duidelijk dat er veel bluffers en opscheppers bij zitten, zonderlingen die in hun eentje aan het toetsenbord met veel moeite en zorg een reputatie opbouwen van 'expert' zonder dat ze feitelijk veel te vertellen hebben. Daarnaast is het ook een politiek speelveld van belangen waarin ik niet ben geïnteresseerd dus ik kwam er nog maar zelden al plaatst ik wel de video's die ik maakte op koffiegebied. De beheerder moet zijn toko ook draaiende houden met sponsors en hun verlangens en daarvoor moet hij schipperen. Ik hoef dat niet.

1130
HanR schreef: do 23 nov 2023, 09:17 Ik heb geen verstand van Londinia en zeker niet van Vectissen.
Als je er 2 minuten naar kijkt weet je alles.
HanR schreef: do 23 nov 2023, 09:17 95% zeker verstopping door een vreemd lichaam. Snipper teflon tape of iets dergelijks.
Als de stoomdruk er is dan kan het ook niks anders zijn, voor verkalking is er te weinig tijd overheen gegaan.

Hoe dan ook door niksdoen is het niet opgelost, ook niet door de zuiger waar niks mis mee is in de koffie oplosser te zetten.

Bij een probleem: neem allereerst contact op met Reiss via de website waar je een 'support ticket' aan kan maken. Hij is doorgaans snel met reageren al slaapt hij doorgaans wanneer het bij ons dag is en heeft hij weleens een weekeinde vrij.

Twee weken wachten helpt niet, wel verhoogt het het frustratie-niveau waardoor het allemaal erger lijkt dan het is.