Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

122
Ik heb SD hopper en blaasbalg ontvangen van Cafe Fabrique, via Etsy. Stinkt verschrikkelijk naar plastic, overduidelijk iemand die zijn 3D printer te gelde wil maken. En stonk naar zeep of deo.... Ik hoef deze overigens niet te betalen omdat Etsy de order had gecanceld vanwege geen voorraad en vervolgens is deze toch geleverd....
Dus ook nog een SD set besteld bij SingleDoseBrewing in de VS. Ben benieuwd hoe dat spul is.
Overigens gingen de bonen niet goed naar beneden de maler in, toen ik de maler op de 'incline stand', zette. Daarmee wordt de maler 15 graden schuin naar voren gekanteld, waardoor je makkelijker op de SD blaasbalg kunt drukken.
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

124
Oene Zwittink schreef: wo 16 feb 2022, 16:27 Weet een van jullie of het nodig is om bij een nieuwe Mignon XL de stand van de maalschijven te controleren?
Na een berichtje van mijn kant dat ik langs wil komen om de Eureka Mignon te laten kalibreren, belt de leverancier, Koffiewarenhuis, me met de boodschap dat de stand van de maalschijven niet aangepast hoeft te worden. De maatverdeling op de knop zegt niets over de stand. De knop kan meerdere malen rond draaien. Als de schijven een 'bonkend' geluid gaan maken, zit je te dicht bij het punt waarop de maler het niet meer doet. Volgens hen is de koffie dan zo fijn dat mijn Lelit Bianca het in ieder geval niet meer doet. Ook zij zeggen trouwens dat je de maalgraad alleen bij moet stellen terwijl de maler draait. Weer het eea geleerd, al blijf ik het als iemand met o.a. een technische achtergrond wel vreemd vinden dat er een instelknop is die geen absoluut meetbare instelling kent...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

125
Starred schreef: ma 21 feb 2022, 08:05
bvds schreef: zo 20 feb 2022, 22:00 ik heb hem bij elektro's in Italie online gekocht. heeft Van Pommeren geen voorraad?

hoppertje is prima. de blaasbalg kan ik je van harte afraden.
Wat is eigenlijk het grote voordeel van de officiele SD hopper van Eureka tov de standaardhopper die bij de Mignon zit, minder popcorning?
Single Dosing met gebruik van een blaasbalg betekent nul retentie in de maler en dus nooit 'oud' maalsel door je vers gemalen koffie...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

127
Oene Zwittink schreef: ma 21 feb 2022, 08:24Ook zij zeggen trouwens dat je de maalgraad alleen bij moet stellen terwijl de maler draait.
Grover kan wel in stilstand, fijner afstellen beter terwijl hij draait.

(een klein beetje fijner afstellen doe ik wel bij stilstand)
Oene Zwittink schreef: ma 21 feb 2022, 08:24 al blijf ik het als iemand met o.a. een technische achtergrond wel vreemd vinden dat er een instelknop is die geen absoluut meetbare instelling kent...
1) meeste mensen hebben geen technische achtergrond dus ook geen moeite ;-)

2) een nieuw model Mahlkönig heeft wel een feature waarbij die continu de afstand tussen de maalschijven met, in microns, dus het bestaat wel, alleen kost dat wel een pak meer.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

128
fransg schreef: ma 21 feb 2022, 09:43
Oene Zwittink schreef: ma 21 feb 2022, 08:24Ook zij zeggen trouwens dat je de maalgraad alleen bij moet stellen terwijl de maler draait.
Grover kan wel in stilstand, fijner afstellen beter terwijl hij draait.

(een klein beetje fijner afstellen doe ik wel bij stilstand)
Oene Zwittink schreef: ma 21 feb 2022, 08:24 al blijf ik het als iemand met o.a. een technische achtergrond wel vreemd vinden dat er een instelknop is die geen absoluut meetbare instelling kent...
1) meeste mensen hebben geen technische achtergrond dus ook geen moeite ;-)

2) een nieuw model Mahlkönig heeft wel een feature waarbij die continu de afstand tussen de maalschijven met, in microns, dus het bestaat wel, alleen kost dat wel een pak meer.
Frans, zoals altijd back to basics... :D
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

129
Oene Zwittink schreef: ma 21 feb 2022, 08:25
Starred schreef: ma 21 feb 2022, 08:05
bvds schreef: zo 20 feb 2022, 22:00 ik heb hem bij elektro's in Italie online gekocht. heeft Van Pommeren geen voorraad?

hoppertje is prima. de blaasbalg kan ik je van harte afraden.
Wat is eigenlijk het grote voordeel van de officiele SD hopper van Eureka tov de standaardhopper die bij de Mignon zit, minder popcorning?
Single Dosing met gebruik van een blaasbalg betekent nul retentie in de maler en dus nooit 'oud' maalsel door je vers gemalen koffie...
Dat snap ik, alleen die specifieke SD hopper van Eureka heeft GEEN blaasbalg. Dus vandaar mijn vraag wat voegt deze SD hopper dan precies toe

Re: Eureka Mignon XL (65mm schijven)

130
Starred schreef: ma 21 feb 2022, 10:55
Oene Zwittink schreef: ma 21 feb 2022, 08:25
Starred schreef: ma 21 feb 2022, 08:05

Wat is eigenlijk het grote voordeel van de officiele SD hopper van Eureka tov de standaardhopper die bij de Mignon zit, minder popcorning?
Single Dosing met gebruik van een blaasbalg betekent nul retentie in de maler en dus nooit 'oud' maalsel door je vers gemalen koffie...
Dat snap ik, alleen die specifieke SD hopper van Eureka heeft GEEN blaasbalg. Dus vandaar mijn vraag wat voegt deze SD hopper dan precies toe
Voorzover ik weet voegt de hopper alleen niets toe, moet volgens mij altijd een blaasbalgje bij. Kan natuurlijk zonder, dan is het enige voordeel dat je bonen niet verouderen in een grote doorzichtige hopper...
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart