Re: The Traveling Chemex

122
Wie o wie heeft er zin om de traveling Chemex eens grondig te testen?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: The Traveling Chemex

124
We gaan 'm even opsnorren voor je...
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: The Traveling Chemex

125
activ schreef:Ik zat zelf al te denken om er één te kopen, dus testen is zeer welkom :)
Ik heb JellyWoods gevraagd contact met je op te nemen zodat je hem je adres door kunt geven. Hij zal je dan de Chemex toesturen. Zodra de volgende kandidaat zich aandient laten we je het weten zodat jij de verzending daar naartoe kan verzorgen.
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

Re: The Traveling Chemex

129
Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen dus ik heb vanochtend voordat ik naar mijn werk ging een eerste test gedaan.
Het plan was om de volgende verhouding te doen: 500 ml = 33 gram
uiteindelijk is het geworden: 510 gram water en 35 gram koffie.

De enige bonen die ik had liggen waren Espresso grand alta van Fascino, dus daar was niet veel keus mee.

Eerst water aan de koop gemaakt in de waterkoker, toen de Chemex een beetje voorgespoeld en het filter nat gemaakt. Dat water weggegooid en toen de koffie er bij en het inmiddels wat afgekoelde water er op gegoten. Toen bijna al het water er doorheen was weer water opgegoten etc.

Het resultaat was een schone volle kop, niet bitter maar wel veel aardse tonen (hoop dat dat de juiste bewoording is). Ik vermoed dat de gebruikte bonen niet ideaal zijn voor de Chemex, vermoedelijk is het resultaat beter met wat meer fruitige bonen.

Al met al niet slecht voor een eerste poging en ik ga straks even kijken of ik bonen kan bestellen die beter tot hun recht komen met de Chemex.

Re: The Traveling Chemex

130
Via via kwam ik uit op dit topic en ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de Chemex. Leuk idee trouwens, The Traveling Chemex!
Lijkt me een mooi alternatief en wel handig als er visite is.
Kun je toch wat meer mensen tegelijk bedienen dan met een E61 machine.

Nu vraag ik me alleen hoe ik de (begin) maalstand bepaal voor slow-coffee?
Mijn Ascaso steel staat nu natuurlijk op "espressostand" en je moet nogal wat slagen maken om hem zo grof in te stellen.
Zowieso niet handig om van slow-maling naar espresso-maling en weer terug te gaan met de Ascaso, er is geen enkele aanduiding van maalgraad oid aanwezig.
Hoe doen jullie dat?
Laatst gewijzigd door Cobus op zo 10 jun 2012, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Brasilia mini classic - Quamar M80E - Gene Café