Re: Het grote broodbaktopic

1203
M'n knedertje is weer veilig door de nodige onveilige bedrading te vervangen en een zo goed als volledig vetpatroon met tandwielkastenvet er in leeg te spuiten (300 gram), de herrie die de machine maakte is al een stuk minder.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

1204
mijn kweekjes ruiken zuurder in plaats van fruitig, krijgen keurig elke ochtend en avond 15gr roggemeel en 15 water. Iets mis met temperatuur in kamer? Brood ervan smaakt trouwens uitstekend mede dankzij trage rijs in koelkast waar het keurig de tijd krijgt.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1206
bobbee schreef:Fijn van je kneder Adriaan!

@mutsje:
Je schrijft dat je 15 gram water en 15 gram roge voedt, maar aan hoeveel gram desem?
Geen idee zit gewoon in potje en ik voer het elke dag :) dus wordt elke dag meer. Moet je daar ook nog rekening mee houden dan. Ik voer ze meestal tot ik er 225 gr uit kan halen voor de starter van het brood.
ECM Manufacture Mechanika IV, Quamar M80E, coffeelab tamper, fancy atag stoomoven

1207
mutsje schreef:Geen idee zit gewoon in potje en ik voer het elke dag :) dus wordt elke dag meer. Moet je daar ook nog rekening mee houden dan. Ik voer ze meestal tot ik er 225 gr uit kan halen voor de starter van het brood.
Dan honger je die boel langzaam uit.

Het is geen visje die je elke dag een beetje eten geeft, je geeft een dramatisch in aantal toenemende school vissen elke dag heel veel minder te eten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

1208
mutsje schreef: Geen idee zit gewoon in potje en ik voer het elke dag :) dus wordt elke dag meer. Moet je daar ook nog rekening mee houden dan.
Jazeker! Dat verklaart het zure wat je waarneemt. Je desem wordt zuurder naarmate hij minder voedsel krijgt. Je voedt nu dus veel te weinig voor de hoeveelheid desem.
Wat je nu het beste kunt doen is 100 gram van je desem nemen en de rest weggooien en daar 100 gram rogge en 100 gram water bij doen. Dat een aantal keer herhalen en je zult merken dat hij frisser gaat ruiken. En altijd op kamertemperatuur!

Ps: 100 gram mag natuurlijk ook 50 gram zijn, maar ik weet niet wat je verbruikt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

1210
Heb je mijn berichtje gezien? Volgens mij gingen we net langs elkaar heen, of niet?
bobbee schreef:
mutsje schreef: Geen idee zit gewoon in potje en ik voer het elke dag :) dus wordt elke dag meer. Moet je daar ook nog rekening mee houden dan.
Jazeker! Dat verklaart het zure wat je waarneemt. Je desem wordt zuurder naarmate hij minder voedsel krijgt. Je voedt nu dus veel te weinig voor de hoeveelheid desem.
Wat je nu het beste kunt doen is 100 gram van je desem nemen en de rest weggooien en daar 100 gram rogge en 100 gram water bij doen. Dat een aantal keer herhalen en je zult merken dat hij frisser gaat ruiken. En altijd op kamertemperatuur!

Ps: 100 gram mag natuurlijk ook 50 gram zijn, maar ik weet niet wat je verbruikt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!